Sprint 3.3

Inleiding

In deze post worden de drie onderstaande criteria behandeld. Het verloop en de belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen drie sprints zijn op deze pagina te vinden. Een omschrijving van dag tot dag met alle details is te vinden in de CLE-blogposts zelf waarnaar eventueel in de tekst zelf verwezen wordt. (Periode: maandag 10 februari 2020 tot en met woensdag 8 april 2020.)

Initiatief
– Je bent in staat een realistische tijd te koppelen aan een taak en in de uitvoering hierop te sturen (plannen)
– Je bent in staat te reflecteren op het proces, de planning en eigen inzet
– Je bent tijdens de CLE actief in gesprek gegaan met stakeholders als het ging om je onderzoek en ontwikkeling van het prototype

De tijd koppelen aan taken die we zelf hebben gesteld is gelukt, echter de uitvoering hiervan is niet zo gegaan zoals verwacht kwam ik achter tijdens de laatste sprint. Op CLE stond al grotendeels een vooraf gemaakte planning die ik gevolgd heb met mijn team. Tot aan sprint 3 ging het allemaal goed en hebben we af en toe ook buiten CLE een extra dagje gepakt (zoals dinsdag 18 februari) om de planning bij te kunnen houden.

Maar vanaf week 5 ongeveer werd het lastig door de onzekerheid en het wennen aan de situatie waar iedereen nu te maken mee heeft. Uiteraard heb ik mijn best gedaan om het project voort te zetten zoals gepland maar hier en daar liep ik tegen wat problemen aan. Tijdens de eerste 1,5 week thuiswerken moest ik heel erg wennen en hierdoor lag de productiviteit bij mij niet erg hoog ondanks ik wel wilde. Later deze CLE had Jesse het ook lastig liet hij weten, dit is te lezen in de blogpost van woensdag 1 april. En zoals bekend hebben we het ook met z’n drieën moeten afronden door het vervelende nieuws van Maarten.

Het was duidelijk dat we het concept niet meer konden gaan neerzetten zoals we voorzien hadden, hier zijn we niet op vastgelopen. Als doel hebben we gesteld om sowieso de Must Haves op te kunnen leveren en eventueel Should Haves als dit nog mogelijk is. Dan staat de basis van ons concept en heb ik toch in ieder geval de leerdoelen van deze CLE (samenwerken, JS programmeren en werken met API’s) hopelijk voldoende toegepast en kennis mee gemaakt.

Tijdens de CLE heb ik in de eerste helft actief contact gehad met stakeholders zoals in de blogs te lezen is zijn er meerdere momenten waarbij ik naar de Müllerkade ben gegaan om in contact te komen met stake holders. Deze staan ook allemaal benoemd in het gedeelde document waarin we werken. (Onderaan deze blog te vinden) Door onderzoek te doen naar de omgeving middels de fly on the wall techniek heb ik inzicht gekregen in de problemen, zijn creatieve sessies geleid en concepten ontwikkelt. Helaas was het door de situatie niet mogelijk om op een later moment terug te keren naar onze locatie in verband met de maatregelen die vanuit de overheid gesteld zijn. Wel hebben we onze concepten met Rene besproken. Grotendeels was hij het met ons concept eens maar er waren wel wat aanmerkingen, vooral op het gebruik van de API. Hier zijn we direct mee aan de slag gegaan om de feedback die positief opgevat is te verwerken.

De reflectie, wat de planning betreft ben ik redelijk tevreden. Dankzij de planning op Clever had ik een basis waaraan we al onze taken hebben gehangen. Dit werkte ook prima tot aan sprint 3. Toen zijn we overgegaan op een backlog waarbij de vele user stories weer in drie sub sprints zijn opgedeeld voor onszelf van één week. Op deze manier was het inzichtelijk welke en hoeveel user stories er per week gedaan moeten worden. Deze zijn overgenomen in Trello. In Discord hebben we ook veel contact gehad via voice calls wat de positieve stemming er bij mij goed in gehouden heeft en je kan elkaar motiveren als dat nodig is. De inzet had hier en daar wel beter gekund achteraf tijdens de laatste sprint ook. Sprint 3 is denk ik voor iedereen binnen ons team het lastigste geweest, maar ondanks dat ben ik enigszins tevreden dat we een basis hebben staan en een eindproduct om te presenteren.


Creativiteit
– Je bent creatief, denkt mee en komt zelf met nieuwe ideeën
– Wat was jou persoonlijke bijdrage aan het creatieve proces?
– Hoe ben je omgegaan met problemen tijdens het ontwikkelen van je product?
– Hoe heb je jezelf uitgedaagd om tot een goed resultaat te komen?

In het begin toen we deze opdracht kregen had ik echt geen idee wat te doen qua concept. Zodra we de locatie bezocht hebben kwamen de creatieve ideeën langzaamaan binnen. Omdat ik mijn building block al gehaald heb waarbij creatieve sessies geleid moeten worden hebben zowel Max als Jesse beide één sessie geleid middels verschillende methodes. Dit heeft geholpen met het bedenken van ideeën. In de blog posts onderaan deze pagina ga ik dieper in op de sessies, wat we als uitkomst wilden en wat eruit gekomen is. Iedereen droeg goed bij en gezamenlijk zijn we ze gaan categoriseren middels een COCD-box. Persoonlijk heb ik naar mijn mening even veel gedaan als de andere teamleden. We gooien gewoon allemaal onze ideeën in de groep, er is niets wat niet benoemd mag worden of direct van tafel wordt geveegd. Rene heeft ons ook een aantal keer (tijdens de eerste pitch en na sprint twee) uitgedaagd om nog wat dieper in te gaan op de concepten die we hebben. Plotseling kwam Max met een leuk basis concept toen we in de bank zaten en hier haakten we allemaal mooi op in! Jesse, Max en ik vulden elkaar aan en dit hebben we genoteerd tot we de basis van ons huidige concept hadden. Het gebruik maken van de aanwezige stenen in het park en glijbaan om middels een API muzieknoten op te halen en zo door te springen op de stenen je eigen liedje kan componeren en afspelen wanneer je van de glijbaan glijdt.

Creativiteit komt niet alleen bij de voor de hand liggende dingen voor zoals het ontwikkelen van een concept. Ook bij iets enorm technisch als programmeren komt het van pas, zo moet je problemen oplossen waar je tegenaan loopt tijdens het programmeren. Een voorbeeld hiervan is het maken van een dynamische timer. Omdat ik de afgelopen periode voor 90% in PHP gewerkt heb was dit ook uitgangspunt, maar al snel liep ik tegen dingen aan die niet met PHP mogelijk zijn maar waarvoor je JavaScript nodig is. Door gewoon te googlen kom je op sites als Stack Overflow vaak een stuk code tegen wat de basis vormt van wat je zoekt. Dit bekijk ik dan eerst helemaal om te kijken of het doet wat ik wil en geen outdated code bevat (zoals var bijvoorbeeld). Dan neem ik het over en pas ik het helemaal aan zodat het de functionaliteit biedt welke ik nodig heb.

Ik denk dat ik mezelf redelijk tot goed heb uitgedaagd om tot een mooi resultaat te komen. Nadat bekend werd dat we vanuit thuis moesten gaan werken hebben zijn we direct overgegaan naar onze digitale omgeving waarin we al werkten. Dit hebben we samen opgezet. Een WhatsApp groep, Discordserver, GitHub, een MySQLi/webhost op mijn privé server en een Minecraftserver op mijn eigen thuisnetwerk. Hierin hebben we het concept gebouwd en gedemonstreerd. De code die we hebben geschreven hebben we in de browser gedemonstreerd zoals het in het echt ook zal gaan werken. Natuurlijk zijn er nog iteraties mogelijk omdat het grotendeels bestaat uit Must Haves. Deze dingen heb ik zelf bijeen genomen en tot een video gemonteerd als conceptpresentatie. Max heeft de voice-over gedaan, Jesse de screen capture van de web interface en ik heb de in game opnames gemaakt en alles gemonteerd zoals eerder benoemd.


Professionaliteit
– Je kan afspraken maken en nakomen met docent, teamleden en eventuele andere partijen
– Je bent in staat om op een professionele wijze feedback te geven aan je teamleden
– Op welke wijze verliep het contact tussen jou en je teamleden, docenten en de verschillende stakeholders?
– Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen?

De professionaliteit ben ik eigenlijk wel erg tevreden op, net zoals bij de vorige CLE periodes gaat dit goed. Ik vind het belangrijk om ons gewoon aan de afspraken en planning te houden. Afspraken die gemaakt worden zijn zo goed als altijd nagekomen op een enkele keer na. Bijvoorbeeld een dat ik een daily stand-up binnen teams heb gemist. Maar dit wordt binnen ons team netjes opgelost door de info die ik of een ander teamlid gemist heb door te briefen aan elkaar. Dit gebeurde zowel in tekst als gesproken. We hadden de gewoonte om sowieso maandag en woensdag de dag te besteden aan CLE zoals het hoort, soms pakten we ook nog de dinsdagmiddag erbij omdat we dan na programmeren nieuwe dingen geleerd hebben en direct konden toepassen. Zodra Rene een gesprek wilde werkte iedereen hier natuurlijk aan mee zoals altijd. Deadlines zoals een retrospective of een presentatie waren wat mij betreft ook geen probleem, dit is gewoon een kwestie van rekening houden met je planning en dan komt het allemaal goed.

Feedback vatte ik goed op, hoewel het niet altijd even leuk is omdat het weer extra werk met zich meebrengt maar dit hoort erbij en is ook volkomen logisch. Het is bedoelt om het product waarmee je bezig bent te verbeteren en achteraf ben ik hier ook blij mee omdat het resultaat er alleen maar mooier van kan worden. Natuurlijk is er wel ruimte voor discussie en wordt niet alle feedback direct opgevat als een soort bevel wat maar gedaan moet worden. De sfeer binnen het team is erg goed en alles is bespreekbaar. Er was dagelijks contact via de de eerder benoemde kanalen. Wat ook eerder benoemd is is het contact met de stakeholders, de eerste helft van deze periode was dit geen probleem en heb ik dit beschreven in de dagelijkse blogs maar in de tweede helft liep dit een beetje spaak wat het contact met de stakeholder van de locatie Müllerkade betreft. In principe zijn de teamgenoten en docenten vanuit school ook stakeholders aangezien ze dicht bij het project staan. Hier heb ik ook actief contact mee gehad.




CLE blogposts en speedcourses

Week 1
Maandag 10 februari – introductie
Woensdag 12 februari – deskresearch, bezoek op locatie, info

Week 2
Maandag 17 februari – insights presenteren, building blocks
Dinsdag 18 februari – extra dag, locatie, interviewtjes, behaviour mapping
Woensdag 19 februari – creatieve sessie, problemen/ oplossingen vinden, speecourse

Week 3
Maandag 2 maart – Maarten, samenwerkingscontract, creatieve sessie 2
Woensdag 4 maart – individueel retrospective schrijven, pitch voorbereiden

Week 4
Maandag 9 maart – update Maarten, document opstellen, user stories, back log, MoSCoW
– corona gebeuren begon hier –

Week 5
Woensdag 18 maart – presentatie maken, Teams gesprek met Rene, Trello, concept aanpassen

Week 6
Maandag 23 maart – info gedeeld, gesprek gehad, server opzetten, digitale prototype, wireframes
Woensdag 25 maart – prototype is af, programmeren, MySQLi gelukt, DB opgezet, github

Week 7
Maandag 30 maart – programmeren van user stories, elkaar helpen, trial and error
Woensdag 1 april – building block, creatieve oplossingen, timestamps, queue, communicatie

Week 8
Maandag 6 april – vertraging, planning volgen, doel is om basis af te hebben, API
Woensdag 8 april – opelveren (deze blog)



Beeldmateriaal

Samenwerkingsovereenkomst-Müllerkade