Sprint 3.2

Sprint 2: Evaluatie leerontwikkeling

Deze sprint heeft als doel om feedback te krijgen op jouw persoonlijke ontwikkeling en hoe je deze hebt vormgegeven. Op basis van deze feedback scherp je je eigen leerproces aan. Je maakt een verslag van dit gesprek en je plaatst dit voor de start van de volgende sprint op je blog.

Inleiding
In deze post worden de drie onderstaande criteria behandeld. Het verloop en de belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen sprint zijn op deze pagina te vinden. Een omschrijving van dag tot dag met alle details is te vinden in de CLE-blogposts zelf waarnaar eventueel in de tekst zelf verwezen wordt.

Initiatief
Je bent tijdens de CLE actief in gesprek gegaan met stakeholders als het ging om je onderzoek en ontwikkeling van het prototype.

Tijdens deze sprint zijn we überhaupt niet veel in contact geweest met directe gebruikers van ons product. Wel heb ik natuurlijk gebruik gemaakt van de lessen tot zo ver deze gegeven werden om kennis op te doen welke weer toegepast kan worden binnen building blocks en deze CLE.

Tijdens de laatste ontwerples van Niek heb ik geleerd dat er ±14 Behavioral Patterns voor User Interface Design zijn. Deze heb ik ook op papier beschreven passend bij het concept wat we hebben zodat er in een latere fase van het project rekening mee gehouden kan worden.

Toen we het vervelende nieuws kregen dat we de komende drie weken niet meer naar school mogen in verband met het COVID-19 virus ben ik niet stil blijven zitten. Thuis heb ik me bezig gehouden met het opzetten van een MySQL server, webserver, e-mailserver en heb ik twee domeinnamen aangeschaft welke we allemaal nodig hebben voor het project. Het gaat om www.mullerkade.nl en www.mullerkade.online, deze zijn ook beide voorzien van een SSL certificaat welke een beveiligde verbinding mogelijk maakt.

Creativiteit
Wat was je bijdrage aan de ontwikkeling van het concept?

Het was een creatieve en productieve sprint, het eerste concept wat we hadden was te gericht op de schermen/mobiel als primair device waar de user de interactie mee zou hebben. Met z’n drieën zijn we hiervoor gaan zitten (We hebben inmiddels contact gehad met Maarten). Door toch nog even een snelle spontane creatieve sessie te houden hebben we iets gevonden om de tunnelvisie van de schermen af te halen.

Hieronder staan de belangrijkste dingen uit het gezamenlijke document wat we hebben opgesteld. De belangrijkste dingen waar rekening mee gehouden moet worden is benoemd. De technische kanttekeningen waar we rekening mee moeten houden heb ik vooraf al over nagedacht zodat dit geen struikelblok meer kan zijn tijdens de ontwikkeling.

Ook hebben we in groepsverband stap voor stap de interactie die de gebruiker zal hebben uitgewerkt. Dit is erg fijn om mee te worden omdat je nu heel concreet inzichtelijk maakt wat er precies moet gebeuren. Dit is vervolgens weer vertaald in een uitgebreide back-log welke onder het kopje ‘Professionaliteit’ te vinden is.

Beste-idee-ooit

Professionaliteit
Op welke wijze verloopt het contact tussen jou en de opdrachtgever? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen (opdrachtgever, peer-teamgenoten, docenten, web-expert?)

Met de professionaliteit zit het wel goed denk ik, afgelopen sprints en CLE’s is dit ook geen probleem geweest. De tijd dat we op school zaten hebben we tijdens iedere CLE dag een daily standup gehouden en zaten we ook bij elkaar zodat we snel konden communiceren. Dit is ook terug te lezen in de blogposts.

Buiten de CLE momenten is ook gewerkt en zijn we op locatie geweest (Müllerkade). De communicatie tussen ons onderling en met Rene verloopt ook goed. Hij komt regelmatig langs om de voortgang te bekijken en te peilen hoe het ervoor staat. Maar andersom ga ik ook naar hem toe als er dingen niet helemaal duidelijk zijn.

Waar Max, Jesse en ik veel tijd in hebben gestoken is het maken van de back-log, dit is de ruggengraat en het hou vast van sprint drie. Hierin staan alle User Stories met daarbij gespecificeerd hoeveel tijd erin gaat zitten en wanneer we deze afgerond willen hebben. De .PDF hiervan is onderaan te vinden.

Het contact met Maarten is ook verbeterd. We hebben nu regelmatig contact zolang dit gaat in zijn situatie en houden hem up to date. Zoals het er nu uit ziet zullen we deze CLE met z’n drieën moeten voortzetten, maar dit moet te doen zijn.

Toen we te horen kregen dat we niet meer naar school mochten gaan door het nieuwe beleid van het RIVM kwam er wel spanning op te staan. Ineens werden we ingedeeld in Microsoft Teams om daar op afstand contact te kunnen houden en online lessen te volgen voor zover mogelijk. Het is een lastige en hectische situatie waar we het allemaal mee moeten doen…

Sprint 2 gesprek

Rond drie uur hebben we middels Microsoft Teams een groepsgesprek gehouden met Rene erbij waarin we de pitch van Sprint 2 hebben gehouden. Daarin hebben we gepresenteerd hoe we er nu voor staan. Onderdelen hiervan zijn het Trello board en een uitgebreide back-log met user stories.

Rene was tevreden met het concept op zich. Wel moeten we de eerste interactie met de ‘installatie’ vereenvoudigen. Zoals het concept er nu staat hebben we heel beperkt een API toegepast maar ook dit moet duidelijker terugkomen in het systeem. Het is nu redelijk safe gespeeld, er moet meer uitdaging in.

Na het gesprek zijn we direct aan de slag gegaan met de feedback van Rene. De Open Weather API blijven we gebruiken maar wordt uitgebreid. Het oorspronkelijke idee was om het ook nog mogelijk te maken om audio samples via een API binnen te halen. Hier ben ik toch weer mee aan de slag gegaan en via Mozilla heb ik een mooie API gevonden. ToneJS gaan we toepassen, het leuke hiervan is is dat je makkelijk samples kan toevoegen. https://tonejs.github.io/docs/13.8.25/Sampler

We willen het concept als demo presenteerbaar maken door middel van een Minecraft Server waarbij we de omgeving globaal namaken en het park functioneel maken als prototype. Eventueel gaan we dit ook nog linken aan de website(s) als dit realiseerbaar is binnen de drie weken.

Backlog-MullerKade-Oof

CLE blogposts en speedcourses
Maandag 2 maart
Woensdag 4 maart

Maandag 9 maart
Woensdag 16 maart