Sprint 1.2

Inleiding,

In deze post worden de drie onderstaande criteria globaal behandeld. Verdere informatie is te vinden in de CLE-blogposts zelf. (Maandag 16 sept. tot en met maandag 7 okt.)

Leerstrategie – Wat was je aanpak om nieuwe dingen te leren en wat was het resultaat? Wat kan beter of anders?

Tijdens deze sprint heb ik veel nieuwe technieken geleerd. Om te beginnen bij het brainstormen. Voor een van de building blocks is het nodig om een creatieve sessie te leiden. Hier heb ik onderzoek naar gedaan en dit is uitgebreid terug te vinden in de post over het concepten block. Wat ik hier van geleerd heb is dat je zowel individueel als in groepsverband tot goede en nieuwe inzichten kan komen door creatieve technieken toe te passen. Dit is erg handig omdat je zo op concepten komt waar je in de eerste instantie nooit aan zou denken.

Ook het veldonderzoek heeft hier zeker bij geholpen. Eerst hebben we bepaald in welke branche we onze producten willen plaatsen. Dit is de retail (winkels) geworden. Vervolgens zijn we eigenlijk zonder plan de stad in gegaan. Winkel bezocht en goed opgelet tegen welke problemen je als klant ervaart en wat beter zou kunnen. Daarnaast heb ik ook aan een medewerkers gevraagd waar zij ruimte voor verbetering zien. Bij Game Mania kreeg ik plots een idee en dit heb ik voorgelegd aan de medewerker en gevraagd wat hij ervan vond, hij was erg positief over het concept!

Ik had meteen een idee hoe ik het wilde gaan uitwerken maar door onderzoek te doen naar de mogelijkheden van de Adafruit kwam ik er achter dat dit niet ging werken. Het zou perfect zijn geweest als ik een NFC/RFID lezer kon aansluiten maar dit is alleen mogelijk als je de Arduino software erop hebt. Daarna ben ik gaan kijken naar de andere sensoren en opties waar ik mee door zou kunnen. Nu heb ik besloten om een tweede Adafruit te koppelen in een infraroodzender-/ontvanger-configuratie. Het is niet ideaal maar het concept is er duidelijk mee te maken.

De software welke nodig is om de sensoren te laten werken heb ik ook veel over geleerd. De basis van JavaScript waarin de programma’s geschreven zijn heb ik opgedaan bij het vak Programmeren op school en de aanvullende speed courses. Thuis heb ik mezelf er ook nog verder in verdiept omdat ik het echt zelf wilde schrijven en dat is gelukt. Daarnaast heb ik ook nog bezig met een projectje voor mezelf maar hier loop ik wel tegen wat uitdagingen aan waar verder onderzoek naar gedaan moet worden.

Het product realiseren in de vorm van een prototype waardoor het concept duidelijk word ging vrij goed naar mijn mening. Illustrator waarmee je de lasercutter instrueert ken ik van binnen en van buiten omdat ik hier de afgelopen 4 jaar al mee gewerkt heb. Het enige wat nieuw was voor me is het instellen van de lasercutter zelf maar hier heeft het personeel van het Stads Lab mij goed mee geholpen.


Reflecteren – Je hebt op je Blog gereflecteerd op het werk dat je tijdens deze sprint uitgevoerd hebt, waardoor jouw ontwikkeling inzichtelijk geworden is.

Zoals hierboven beschreven heb ik het eindproduct gerealiseerd in de vorm van een prototype welke uit twee delen bestaat. Een zender (de game) en een ontvanger (de console). Het reflecteren heb ik eigenlijk al meegenomen in de leerstrategie en de dagelijkse blogs onderaan deze pagina.

Subproducten welke ontwikkeld zijn zijn; brainstormsessies, concepten, software en prototypes. Waar ik veel van geleerd heb is het zelfstandig onderzoek doen naar het programmeren in JavaScript. Door zelfstandig aan projectjes te werken leer je door te proberen nieuwe dingen, de code welke in het project gebruikt is is ook handmatig geschreven en niet door gebruik te maken van de blocks in Makecode.com.


Motivatie – Wat was je rol in het team, hoe heb je dat ingevuld en hoe heeft dit jouw leren beïnvloed?

In het begin van deze Sprint zijn we erg actief geweest in teamverband. Op de eerste dag waren er meteen speed courses over de drie verschillende branches waaruit we een keuze hebben moeten maken. Een idee van mij was om ons vieren te splitsen over de drie speed courses en dan vervolgens te bespreken in welke branche we verder willen gaan. De voor- en nadelen zijn tegen elkaar afgewogen en unaniem is besloten om de retail (winkels) te nemen.

Meteen zijn er plannen gemaakt, de volgende CLE les moest iedereen 3 ideetjes meenemen waar we mee aan de slag zouden kunnen gaan. Maar we merkten die les al dat dat erg lastig is aangezien je niet zomaar uit het niets op een idee komt. Mario en ik wilden ons alvast bezig houden met het concepten block. Ik heb een brainstormsessie voorbereid en gehouden waarop hij vervolgens verder op ging. Dit was heel erg nuttig omdat we binnen een half uur een tafel vol met ideeën hadden liggen. Het maakte niet uit of de ene nu 2 dingen had verzonnen en de ander 6. Ze werden eerlijk verdeeld en zo heeft ieder zijn of haar eigen conceptje om mee door te gaan.

Vanaf nu is deze sprint eigenlijk erg individueel gericht omdat iedereen een eigen ding heeft om mee verder te gaan. Dit is dan ook wel gebeurd maar dat betekent niet dat er geen samenwerking meer plaats heeft gevonden. Regelmatig vroegen we aan elkaar hoe het ging en of ik ergens mee kon helpen.

Het samenwerken bevalt erg goed omdat je in teamverband creatiever bent naar mijn mening en je krijgt van verschillende kanten feedback.

CLE blogposts en speedcourses
Maandag 16 september
Speed course museum
Woensdag 18 september
Speed course sensoren

Maandag 21 september
Woensdag 25 september

Maandag 30 september
Woensdag 2 oktober

Maandag 7 oktober

Foto’s



Video van de pitch