Sprint 4.1

Inleiding

In deze post worden de drie onderstaande criteria behandeld. Het verloop en de belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen sprint is op deze pagina te vinden. Een omschrijving van dag tot dag met alle details is te vinden in de CLE-blogposts zelf waarnaar eventueel in de tekst zelf verwezen wordt. (Periode: maandag 4 mei 2020 tot en met woensdag 13 mei 2020.)

ONDERNEMEND | Professionele werkhouding
Met je werkhouding laat je zien dat teamleden op je kunnen bouwen en vertrouwen. Je bent bereikbaar en aanspreekbaar en in staat feedback te geven en te ontvangen.

Met het ondernemend zijn en een professionele werkhouding zit het zeker goed wat mij betreft. Bij de voorgaande projecten heb ik hier ook altijd goede feedback over mogen ontvangen en deze keer denk ik dat dat weer zo zal zijn.
Vanaf het begin van deze CLE had ik er erg zin in omdat de opdracht mij erg interessant lijkt. Meteen ben ik een online omgeving op gaan zetten waarin we kunnen communiceren. Denk hierbij aan een Discord server waarin we informatie met elkaar kunnen delen en bellen. Ook heb ik een Google Drive omgeving opgezet waar we bestanden kunnen delen. Later deze sprint is ook een GitHub Repo gerealiseerd waarin iedereen samen kan werken aan de game. Wat fijn is, is dat we grotendeels met dezelfde groep aan de slag mochten. Er zijn geen momenten geweest waarbij het contact tussen ons slecht verliep, over het algemeen was het wel serieus waar dat nodig was.

Ik denk dat mijn werkhouding zeker in orde is, iedere les ben ik aanwezig om 9.00 uur, als het niet eerder is. We hebben binnen onze groep duidelijke afspraken over het werken en wanneer/wie/wat af moet hebben. Ik sta open voor feedback en vragen van klasgenoten om elkaar te kunnen helpen waar nodig.

Zoals in de screenshots onderaan deze blog te zien is loopt zo goed als al ons contact via Discord, wanneer er contactmomenten met school zijn switchen we ook allemaal naar Microsoft Teams om met Sara in gesprek te gaan. Aan het einde van iedere CLE dagen schrijven we om en om een samenvatting wie wat gedaan heeft op die dag. Dit doen we dan ook om en om zodat niet continu dezelfde dat hoeft te doen.

Vandaag (maandag 13 mei) heb ik wel het een en ander op moeten zoeken en navragen bij de docent (Rob) omdat ik tegen een aantal dingen liep bij het programmeren. Omdat Jesse en ik nu voorlopen op de planning willen we dingen doen die we eigenlijk nog niet behandeld hebben in de les. Dit is wel lastig omdat je dan niet zeker weet of je het op de goede manier doet.

Er is niet echt iets waarvan ik denk dat dat slecht is gegaan. Wel is er natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Een planning maken blijft lastig vind ik maar het is wel belangrijk. De planning is ook deels gebaseerd op de planning die op Clever te vinden is.

ONDERZOEKEND |  Creativiteit
In de conceptontwikkeling heeft het team iteratief gewerkt. Wat was jouw bijdrage aan de ontwikkeling van het concept?

Tijdens de eerste fase heb ik een vrij groot aandeel gehad van het concept denk ik. Toen we de drie woorden kregen (verhaal, verraad en tijdreizen) zijn we aan het brainstormen gegaan. De sessie werd geleid door Max maar iedereen had goede ideeën. We hadden ook met elkaar afgesproken maandag, om woensdag met een aantal verhalen te komen waarop we de game kunnen baseren. Ik heb drie verhalen verzonnen waar de elementen in terug komen en deze gedeeld in

Discord. (Screenshot hieronder te vinden)
Woensdag hebben we met z’n vieren afwegingen gemaakt welk verhaal het leukste te realiseren is met de drie factoren die we gekregen hebben en welk verhaal origineel en creatief is. Uiteindelijk werd voor mijn concept van de COVID Game gekozen. Dat vond ik erg leuk natuurlijk.

Dit concept hebben we dan in grove lijnen aan Sara voorgelegd en aan haar reactie te zien vond ze dit ergens ook wel grappig. We hebben feedback gekregen van haar dat er op een aantal punten wel wat meer diepgang in moest en bepaalde dingen zoals de spelregels concreet gemaakt moesten worden. Dit heb ik dan ook op me genomen.

Ik denk omdat we het zo goed met elkaar kunnen vinden en ook buiten school om contact hebben de sfeer erg goed is. Dit is bevorderlijk voor de stemming die er hangt, iedereen zegt gewoon wat hij denkt en zo kom je op creatieve ideeën uit! Een ander voorbeeld van de creativiteit die naar boven kwam was tijdens het bedenken van de story lines. We hebben elkaar eigenlijk huiswerk gegeven door te zeggen dat iedereen minimaal één verhaallijn moet bedenken welke we kunnen uitwerken. Iedereen heeft zich hier ook netjes aan gehouden wat fijn werkt.

Met de creativiteit zit het wel goed, zodra ik ergens zin in heb ga ik er ook voor en dat is te zien tijdens dit project. Wat mij betreft zijn er niet echt grote dingen waarvan ik denk dat dat beter zou moeten op dit vlak.


BETROKKEN | Baas over je leerproces
De opgeleverde planning en taakverdeling bij aanvang was nadrukkelijk ook gebaseerd op jouw leerwensen. Je bent in staat om tijdens het maken van de planning met het team je eigen leerdoelen te waarborgen.  Je hebt deze taken kunnen vertalen naar concrete acties per building block.  Feedback uit eerdere CLE’s is vertaalt naar verbeterd gedrag.

De planning die we hebben gemaakt is in overleg gemaakt met ons allemaal. Voor mij was duidelijk dat ik deze periode de volgende building blocks wil afronden: Content, Oplever en Font-end. De reden waarom dit niet duidelijk terugkomt in de planning is omdat deze voor iedereen is. Wel heb ik rekening gehouden met welke taken ik op me neem die aansluiten bij de blokken, deze zijn uiterst geschikt voor deze periode.Omdat je aan bepaalde dingen moet voldoen heb ik in overleg met het team besloten dat ik mezelf ook al snel bezig wilde gaan houden met het programmeerwerk omdat de Front-end en het oplevergedeelte hier mee samenhangen. Het Content blok hangt hier niet heel erg mee samen maar hopelijk kan ik dit aan het einde nog erbij pakken als het werktempo wat hoger ligt.
De planning die we hebben is gebaseerd op de planning die op Clever staat. Onze planning is in Trello gemaakt en een sceenshot hiervan is ook onderaan de pagina te vinden.

Wat beter moet vind ik, is het werken aan de building blocks. Door het enthousiasme vergeet ik dit nog wel eens als ik aan het project zelf bezig ben. Dit wil ik gaan verbeteren door vooraf bij de daily stand-up te bepalen aan welke elementen van een blok ik die dag wil gaan werken als bewijsmateriaal. Zo kan ik het mooi combineren tijdens de CLE.

Een basisversie van het spel is zichtbaar op: http://www.brambenik.nl/cle4/


CLE blogposts

Week 1
Maandag 4 mei – introductie, werkomgeving opstellen, ideeën
Woensdag 6 mei – presenteren basisconcept, feedback verwerken, taakverdeling, deelproducten

Week 2
Maandag 11 mei – groepsgesprek met feedback, storyline, game rules/mechanics en planning
Woensdag 13 mei – retrospectivegesprek, UML, GitHub , typescript objecten en basis opzet


Beeldmateriaal