Sprint 2.1

Inleiding

In deze post worden de drie onderstaande criteria behandeld. Het verloop en de belangrijkste gebeurtenissen van deze sprint zijn op deze pagina te vinden. Een omschrijving van dag tot dag met alle details is te vinden in de CLE-blogposts zelf waarnaar in de tekst zelf verwezen wordt. (Periode: maandag 18 november tot en met woensdag 4 december.)


Proactief
Je bent na afloop van Retrospectives actief aan de slag gegaan met de feedback en hebt aantoonbaar gemaakt dat er op basis hiervan persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

De feedback die ik gekregen heb op voorafgaande retrospectives (van CLE 1 aan gezien dit de eerste sprint van CLE 2 is) heb ik serieus genomen en toegepast in de daaropvolgende sprints. Dit is ook terug te lezen en de feedback van Rene (mijn coach van CLE 1). Iedere sprint werd het positiever, de feedback van Sprint 3 was daarom ook heel erg positief! Dit heb ik vast proberen te houden in deze CLE zoals in de blogposts naar voren komt.


Communicatie
Je hebt je beoogde- en daadwerkelijke ontwikkeling, ook op basis van Retrospectives, leesbaar gedocumenteerd op je blog en daarmee de lezer overtuigd dat er voldoende persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

Op het gebied van communicatie heb ik me op drie personen gericht. De communicatie met mijn klant, met de docenten en Jesse waarmee ik deze CLE periode een duo vorm. In de eerste instantie was het idee om aan de slag te gaan voor het Stadslab.

Ik was erg enthousiast toen ik te horen kreeg dat we een reserveringssysteem moesten gaan ontwikkelen. Nog voordat de CLE begon heb ik contact gehad met Elise van het Stadslab en ik kreeg te horen dat ze mee wilde werken. Echter bleek al snel dat het contact niet soepel verliep tussen ons, grotendeels omdat ze op de maandagen afwezig is en over mailcontact meerdere dagen heen gaat voordat er een reactie is. Omdat ik niet een week kan wachten op een reactie om een interview te plannen kwam ik al vroeg bijna in de problemen.

Eerst heb ik dit besproken met Jesse en meerdere opties overwogen, vervolgens heb ik Jan opgezocht en de situatie uitgelegd. Zijn advies ben ik mee aan de slag gegaan en uiteindelijk hebben we besloten om voor een andere opdrachtgever aan de slag te gaan welke ik als back-up-plan had, gelukkig maar. Verdere details hierover zijn te vinden in de blogposts van week 1 onderaan deze pagina.

Ook ben ik gewoon vragen gaan stellen wanneer ik er zelf niet aan uit kom. Voorheen kon ik hier lang in blijven hangen. Een voorbeeld hiervan is het schrijven van deze retrospective. Het kopje ‘proactief’ vind ik niet duidelijk in dit geval omdat er gevraagd wordt om aan de slag te gaan met de feedback van de retrospective, maar aangezien dit de eerste retrospective is die ik schrijf van CLE 2 is er geen feedback om mee te nemen. Dit heb ik op de mail gezet naar Jan.

Wat ik hier van geleerd heb is dat je niet moet blijven hangen in een probleem waar je tegenaan loopt. Samen met Jesse hebben we de dingen waar we tegenaan liepen besproken en elkaar hiermee geholpen. Ook het advies van Jan wat ik kreeg was erg nuttig, hierdoor heb ik de beslissing gemaakt om het Stadslab helaas achter me te laten en verder te gaan met een andere opdrachtgever wat de juiste beslissing bleek te zijn.


Professionaliteit
Op welke wijze verloopt het contact tussen jou en de opdrachtgever? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen (opdrachtgever, peer-teamgenoten, docenten, web-expert?)

Het eerste contact met het personeel van het Stadslab verliep goed. Voordat deze CLE begon ben ik bij het Stadslab geweest en de situatie uitgelegd dat ik opzoek ben naar een opdrachtgever voor een reserveringssysteem. Ik werd doorgestuurd naar Elise welke hierover gaat. Ze was bekend met de opdracht aangezien ze eerder met studenten van de opleiding CMGT heeft samengewerkt. Ik heb haar e-mailadres gekregen om op deze manier contact te houden.

Dinsdag 19 november ben ik na het keuzevak langs geweest bij Elise om even kort het een en ander te bespreken omdat er weinig tijd voor was op dat moment. Snel werd duidelijk dat ze niet een reserveringssysteem willen waarbij mensen vanaf een externe locatie kunnen reserveren. Dat was niet heel handig voor deze opdracht maar met creatief denken is hier een oplossing voor te verzinnen. Helaas verliep het contact per e-mail traag waardoor ik niet echt van start kon gaan omdat het veelal het wachten op antwoorden was, dit is ook te lezen in de blogposts.

Dinsdag 26 november – een week later – heb ik nog niets vernomen van Elise jammer genoeg. Aan het einde van de dag na het keuzevak waar ze de les geeft heb ik medegedeeld dat ik door het stroeve contact genoodzaakt ben om voor een andere opdrachtgever aan de slag te gaan.

Het contact met Marlous van de Schoonheidssalon verloopt naar mijn mening erg goed! We reageren allebei snel en duidelijk (voornamelijk per mail en via WhatsApp) en zijn flexibel qua planning. Het eerste gesprek wat we hebben gehad was informeel maar zeker serieus. Tijdens het interview op locatie heb ik eerst mijn verhaal gedaan.

Ik heb uitgelegd wat de bedoeling is van de opdracht en dat ik het interview wilde houden om inzicht te krijgen in haar en de behoeften van haar klanten/doelgroep. Aan het einde van het gesprek heb ik gevraagd of ze zelf nog opmerkingen of iets had wat ze kwijt wilde en dit was het geval. (Dit is te lezen in de blogpost van dinsdag 26 november.) Hier heb ik erg veel informatie uit kunnen halen en deze feedback was zeer nuttig. Dit voorkomt dat je werk gaat verrichten wat achteraf niet nodig of niet naar wens zou kunnen zijn.

Omdat ik het wel netjes en professioneel wilde afsluiten tussen het Stadslab en mij ben ik nog langs geweest om de situatie uit te leggen aan Elise. Ze begreep het wel en het is nu duidelijk voor ons beiden.

Achteraf denk ik dat ik aan het begin sneller had moeten handelen om ervoor te zorgen dat ik niet in de problemen zou komen met mijn planning (welke ik aangepast heb). Dankzij het goede contact met Jesse en Jan heb ik de juiste beslissingen gemaakt maar wel wat aan de late kant naar mijn mening. Deze feedback heeft me goed geholpen en hierdoor kan ik weer verder met het project. Nu ik voor Schoonheidssalon Laro aan de slag kan heb ik er weer het volle vertrouwen in dat het goed gaat komen!

Planning

Planning 1.1

Woensdag 20 november
Gesprek met de opdrachtgever en bijbehorende debriefing waaruit een contract volgt waarop ik tussentijds deelproducten kan opleveren.

Onderzoeken welke informatie nodig is om het reserveringssysteem te kunnen maken. (HTML/CSS/JS/PHP)

Vrijdag 29 november
Deadline Sprint 2.1 (i.v.m. afwezigheid 2 t/m 9 december)

(sprint 1 einde, woensdag 4 december)

Woensdag 11 december
Overleg interactiedesign met opdrachtgever

Maandag 16 december
User stories en Must Haves opleveren aan de opdrachtgever

(sprint 2 einde, woensdag 18 december)

Woensdag 15 januari
Systeem testen met de opdrachtgevers en gebruikers

Maandag/woensdag 20/22 januari
Oplevering eindproduct
Planning 2.1

Maandag 25 november 2019
Introductiegesprek met de opdrachtgever, manier van werken bespreken en data afspreken om vervolgens een planning maken.

Woensdag 27 november 2019
Contact met de opdrachtgever en bijbehorende debriefing waarna het contract ondertekent wordt als de opdrachtgever- en nemer het eens zijn.

Vrijdag 29 november 2019
Persoonlijke deadline Sprint 1.

Woensdag 16 december 2019
Overleg interactiedesign en prototypes met de opdrachtgever.

Maandag 18 december 2019
User stories en Must Haves opleveren aan de opdrachtgever, deadline Sprint 2.

Maandag 6 januari 2019
Oplevering Could Haves.

Woensdag 15 januari 2019
Systeem testen met de opdrachtgevers en gebruikers.

Maandag 20 januari 2019
Feedback verwerken en laatste iteratie maken.

Woensdag 22 januari 2019
Oplevering eindproduct, deadline Sprint 3.
Planning 2.2

Nog niet nodig gehad 🙂


CLE blogposts en speedcourses
Week 1
Maandag 18 november
Dinsdag 19 november
Woensdag 20 november
Speed course: Being a Boss

Week 2
Maandag 25 november
Dinsdag 26 november
Woensdag 27 november

Week 3
Afwezig i.v.m. reis Tokio:
Maandag 2 december
Woensdag 4 december



Beeldmateriaal

Persona (openen)
Samenwerkingsovereenkomst (openen)