Sprint 2.3

Inleiding

In deze post worden de drie onderstaande criteria behandeld. Het verloop en de belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen drie sprints zijn op deze pagina te vinden. Een omschrijving van dag tot dag met alle details is te vinden in de CLE-blogposts zelf waarnaar eventueel in de tekst zelf verwezen wordt. (Periode: maandag 18 november 2019 tot en met woensdag 22 januari 2020.)

Sprint 3: Beoordeling leerontwikkeling
Heb je je voldoende ontwikkeld? Is feedback en feedforward opgepakt en omgezet naar acties. Pas als alles drie de onderdelen voldaan zijn bevonden is het onderdeel leerontwikkeling behaald.


Proactief
Je bent na afloop van Retrospectives actief aan de slag gegaan met de feedback en hebt aantoonbaar gemaakt dat er op basis hiervan persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

De twee retrospectives welke ik voor CLE 2.1 en CLE 2.2 geschreven heb zijn positief beoordeeld met positieve feedback, deze staan ook op groen op Clever! Ondanks dat heb ik zeker mezelf ontwikkeld. Omdat sprint 3 zeer kort is en eigenlijk een fase betreft waarin je ‘alleen’ (maar zeker niet onbelangrijk) aan het afronden bent.

In de laatste fase van het project heb ik vooral aandacht besteed aan het ‘polishen’ van het systeem, ervoor zorgen dat het netjes en gestructureerd is en ook opgeleverd kan worden aan de klant. Mijn taak als designer en developer vond ik erg leuk, het vanaf begin af aan betrokken zijn bij het ontwikkelen van een product waar nog geen basis van aanwezig is. Dit heb ik zo professioneel mogelijk aangepakt omdat dat bij de opdracht hoort maar het is gelijk ook een mooie oefening om te kijken hoe het proces tussen opdrachtgever en -nemer is.

Wat ik vooral geleerd heb is om zelf actie te ondernemen en het niet af te laten hangen van een ander. Dan blijf je wachten en kom je in de knel met de planning en deadlines. Dit merkte ik al direct in de eerste week van deze CLE met mijn opdrachtgever, het Stadslab. Dit staat uitgebreid beschreven in de retrospective van Sprint 2.1.

Ook het rekening houden met onvoorzienbare omstandigheden neemt spanning weg. Dit klinkt raar, want hoe kan je rekening houden met iets waarvan je nog niet weet of het eraan zit te komen? Maar het kan wel, door je planning eigenlijk strakker te maken dan je nodig denkt te zijn creëer je speling. Wanneer er iets tegen zit heb je dan ruimte om uit te lopen of om extra features toe te voegen. Als het allemaal netjes volgens planning gaat heb je het goed gedaan en heb je soms nog wat uren over. Beide situaties heb ik meegemaakt, in de tweede week had ik het eigenlijk te krap gepland maar door de Kerstvakantie ben ik weer op schema weten te komen. En aan het einde van de CLE heb ik juist speling gehad.


Communicatie
Je hebt je beoogde- en daadwerkelijke ontwikkeling, ook op basis van Retrospectives, leesbaar gedocumenteerd op je blog en daarmee de lezer overtuigd dat er voldoende persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

In de blogposts van de afgelopen 8 weken heb ik communicatie tussen mij en de opdrachtgever gedocumenteerd middels verslagen van deze gesprekken. Al het contact wat digitaal gelegd is (per mail en chat) is door de dagelijkse blogposts heen verwerkt door middel van screenshots om aan te kunnen tonen dat er ook daadwerkelijk contact is geweest.

Zoals eerder aangegeven is de ontwikkeling die ik heb doorgemaakt vooral terug te vinden bij mijn manier van handelen. In het begin was ik wat afwachtend maar hier heb ik van geleerd. Door zelf proactief te handelen krijg je veel meer voor elkaar in een kortere periode, het is dus veel efficiënter. Dit is voordelig omdat je dan veel meer werk kan verzetten en weet waar je aantoe bent.

De feedback die ik gekregen heb naar aanleiding van Sprint 2.1 en Sprint 2.2 was erg positief en ik heb mijn best gedaan om het zo voort te zetten ondanks dat Sprint 2.3 een korte sprint is. Tijdens een gesprek wat ik met Jan gehad heb naar aanleiding van de retrospective van Sprint 2.2 stelde hij voor om direct contact op te nemen met Marlous om de puntjes op de i te kunnen zetten en een begin te maken aan het opleveren. Dit heb ik natuurlijk gedaan.

Wat de ‘interne’ communicatie in de CLE omgeving betreft heb ik hier zelf in ieder geval niets op aan te merken. Aan het begin van dit project hebben we duo’s gemaakt. Samen met Jesse bespreken we dingen en kunnen het zowel binnen als buiten school goed met elkaar vinden. We helpen elkaar waar nodig maar geven ook kritische feedback wanneer nodig. Met Max kunnen we het ook altijd goed vinden, eigenlijk hadden we een groepje van drie.



Professionaliteit
Op welke wijze verloopt het contact tussen jou en de opdrachtgever? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen (opdrachtgever, peer-teamgenoten, docenten, web-expert?)

Over het algemeen verloopt het contact tussen de opdrachtgever en mij per mail en chat. Dit is terug te lezen in de dagelijkse CLE blogposts welke onderaan aan deze retrospective te vinden zijn. Eén keer ben ik bij haar op bezoek geweest en Marlous is ook aan het einde van de CLE bij mij geweest zodat ik feedback kon ontvangen.

Hieronder heb ik mijn mail staan met waarin ik aan mijn opdrachtgever uitleg waar ik mee bezig ben geweest, waar we staan in de planning, wat ik nu daadwerkelijk heb en wat ik van haar verwacht. Ook heb ik het systeem online gezet op een server welke ik al had waar ik het in een afgeschermde omgeving kan testen met haar en testgebruikers.

De feedback die ik heb ontvangen was erg positief, er waren twee kleine foutjes aanwezig maar hier heb ik direct op gereageerd en aangepast. Ook zijn er nog een aantal ‘could haves’ welke geïntegreerd kunnen worden maar dat heeft geen prioriteit. De feedback van haar heb gekregen heb ik zeker serieus genomen en mijn best gedaan om alles erin te verwerken. Nu het systeem zo goed als af is moet het systeem eerst online komen te staan voordat het uitgebreid kan worden.

Aan Jesse en Max heb ik veel gehad wat het technische aspect betreft. Hier had ik in het begin wat moeite mee maar dankzij de extra PHP lessen en hulp van mijn studiegenoten ben ik flink vooruit gegaan en begrijp ik het nu erg goed! Komende week heb ik mijn beoordeling van het building block back-end. Juist nu heb ik gekozen om dat block aan te vragen omdat ik dan juist extra aandacht moet besteden aan dat stuk programmeren. Hier heb ik ook veel van geleerd omdat ik echt de code netjes moest opmaken en annotaties toevoegen. Dit helpt bij het begrijpen van de code en het is ook overzichtelijk voor anderen.





Algehele STARR
Het gehele project vat ik hieronder kot en bondig samen en reflecteer ik nogmaals via de STARR methode.

Situatie – Wat was de situatie of context waarin het voorbeeld zich afspeelde?
Tijdens deze CLE werd er concreet verwacht dat je na 8 weken een werken en opgeleverd reserveringssysteem hebt staan voor een echte opdrachtgever. Wat de ontwikkeling betreft gaat het ook om de communicatie tussen de opdrachtgever en mij en de communicatie met mijn ‘peer’ (Jesse).

TaakWat was jouw taak of welke taak heb jij op je genomen?
Eigenlijk heb ik meerdere taken op me moeten nemen voor dit project. Als eerste de communicatie tussen mij en de opdrachtgever. De communicatie verliep in het begin moeilijk tussen mij en Elise van het Stadslab maar dat lag eigenlijk niet aan ons als individu. Het probleem was dat ik maar twee specifieke CLE dagen heb en de momenten waarop zij beschikbaar was voor een gesprek lagen te ver weg waardoor ik niet van start kon met mijn project en in het begin al achter zou gaan lopen. Daarom heb ik in overleg met Jesse en Jan besproken om een andere opdrachtgever op te zoeken.
En misschien wel de belangrijkste taak is de taak als font- en back-end developer. Hier heb ik de meeste tijd in gestoken omdat ik hier het meeste moeite mee had.

Actie – Wat is er precies gezegd en welke actie is ondernomen?
Exacte gesprekken zijn in de onderstaande blogposts aan bod gekomen en in detail behandeld. Maar enkele voorbeelden van actie die ik ondernemen heb is het actief contact opnemen met de opdrachtgever als er deelproducten af zijn, deze presenteer ik dan zodat er feedback op kan komen en hier kan ik weer mee door om een volgende iteratie te maken. Wanneer ik er niet aan uit kwam wat het ontwikkelen zelf betreft is de eerste handeling die ik doe Google openen en mijn vraag opzoeken, negen van de tien keer kom je dan op de oplossing. Maar in de gevallen dat je er niet aan uit komt ga ik eerst naar Jesse en Max toe om hulp en als het dan nog niet lukt heb ik altijd nog de mogelijkheid om het vraagstuk neer te leggen bij een van de vakdocenten. Het belangrijkste wat ik hieruit gehaald heb is dat je zelf actief moet handelen want dan kom je snel verder.

Resultaat – Hoe werd er gereageerd hierop en wat was het eindresultaat?
Aan de hand van mijn afgelopen beoordelingen de reacties van de opdrachtgever lijkt alles goed te gaan. De communicatie verloopt vlot, de gesprekken met Jan zijn positief en er hangt een goede sfeer. De deelopdrachten die ik oplever voldoen ook aan de eisen waardoor ik gewoon lekker volgens de planning door kan werken. Nu we aan het einde van deze CLE beland zijn is het eindresultaat ook (zo goed als) af, er is altijd ruimte voor verbetering/uitbreidingen.

Reflectie – Ben je tevreden, wat zou je de volgende keer wel/niet anders aanpakken?
Al met al ben ik over het algemeen tevreden met het eindresultaat. Waar ik het trotste op ben is hoe snel ik PHP heb geleerd en heb kunnen toepassen. Ik begrijp alles wat we tot nu toe behandeld hebben, dat had ik zelf eerlijk gezegd niet verwacht. Maar omdat ik hier veel tijd en aandacht aan heb besteed heb ik minder tijd kunnen besteden aan de front-end (CSS/HTML) van de site. Op zich is niet niet een probleem maar ik had liever een eindproduct gehad dat ook visueel heel mooi was geweest. Zoals het nu is is het zeker niet slecht maar het kan vele malen beter.
De communicatie met de opdrachtgever(s) ben ik ook erg tevreden over. In het begin verliep het moeizaam maar dat heb ik bespreekbaar gemaakt en beide partijen begrepen het. Toen ik contact had met Marlous verliep het allemaal heel natuurlijk en heb ik geen moment gehad waarbij ik ergens tegenaan liep, en zij ook niet heb ik het gevoel. Dus ja, ik ben over het algemeen tevreden met het eindresultaat!


Planning 1.1
Woensdag 20 november
Gesprek met de opdrachtgever en bijbehorende debriefing waaruit een contract volgt waarop ik tussentijds deelproducten kan opleveren.

Onderzoeken welke informatie nodig is om het reserveringssysteem te kunnen maken. (HTML/CSS/JS/PHP)

Vrijdag 29 november
Deadline Sprint 2.1 (i.v.m. afwezigheid 2 t/m 9 december)

(sprint 1 einde, woensdag 4 december)

Woensdag 11 december
Overleg interactiedesign met opdrachtgever

Maandag 16 december
User stories en Must Haves opleveren aan de opdrachtgever

(sprint 2 einde, woensdag 18 december)

Woensdag 15 januari
Systeem testen met de opdrachtgevers en gebruikers

Maandag/woensdag 20/22 januari
Oplevering eindproduct

Planning 2.1
Maandag 25 november 2019
Introductiegesprek met de opdrachtgever, manier van werken bespreken en data afspreken om vervolgens een planning maken.

Woensdag 27 november 2019
Contact met de opdrachtgever en bijbehorende debriefing waarna het contract ondertekent wordt als de opdrachtgever- en nemer het eens zijn.

Vrijdag 29 november 2019
Persoonlijke deadline Sprint 1.

Woensdag 16 december 2019
Overleg interactiedesign en prototypes met de opdrachtgever.

Maandag 18 december 2019
User stories en Must Haves opleveren aan de opdrachtgever, deadline Sprint 2.

Maandag 6 januari 2019
Oplevering Could Haves.

Woensdag 15 januari 2019
Systeem testen met de opdrachtgevers en gebruikers.

Maandag 20 januari 2019
Feedback verwerken en laatste iteratie maken.

Woensdag 22 januari 2019
Oplevering eindproduct, deadline Sprint 3.

Planning 2.2
Maandag 25 november 2019
Introductiegesprek met de opdrachtgever, manier van werken bespreken en data afspreken om vervolgens een planning maken.

Woensdag 27 november 2019
Contact met de opdrachtgever en bijbehorende debriefing waarna het contract ondertekent wordt als de opdrachtgever- en nemer het eens zijn.

Vrijdag 29 november 2019
Persoonlijke deadline Sprint 1.

Woensdag 16 december 2019
Overleg interactiedesign en prototypes met de opdrachtgever.

Maandag 18 december 2019
User stories en Must Haves opleveren aan de opdrachtgever, deadline Sprint 2.

Maandag 6 januari 2019
X Oplevering Could Haves.
> Must Haves opleveren aan de opdrachtgever, deadline Sprint 2.

Woensdag 15 januari 2019
> Oplevering Could Haves
> Systeem testen met de opdrachtgevers en gebruikers.

Maandag 20 januari 2019
Feedback verwerken en laatste iteratie maken.

Woensdag 22 januari 2019
Oplevering eindproduct, deadline Sprint 3.

Planning 3.1
Maandag 25 november 2019
Introductiegesprek met de opdrachtgever, manier van werken bespreken en data afspreken om vervolgens een planning maken.

Woensdag 27 november 2019
Contact met de opdrachtgever en bijbehorende debriefing waarna het contract ondertekent wordt als de opdrachtgever- en nemer het eens zijn.

Vrijdag 29 november 2019
Persoonlijke deadline Sprint 1.

Woensdag 16 december 2019
Overleg interactiedesign en prototypes met de opdrachtgever.

Maandag 18 december 2019
User stories en Must Haves opleveren aan de opdrachtgever, deadline Sprint 2.

Maandag 6 januari 2019
X Oplevering Could Haves.
> Must Haves opleveren aan de opdrachtgever, deadline Sprint 2.

Zaterdag 11 januari 2019
> Oplevering Could Haves

Woensdag 15 januari 2019
> Iteraties maken n.a.v. oplevering Could Haves op 11 januari
> Systeem testen met de opdrachtgevers en gebruikers.

Maandag 20 januari 2019
Feedback verwerken en laatste iteratie maken.

Woensdag 22 januari 2019
Oplevering eindproduct, deadline Sprint 3.



CLE blogposts en speedcourses
Week 3
Afwezig i.v.m. reis Tokio:
Maandag 2 december
Woensdag 4 december


Week 4
Ontwerpen, user stories, MoSCoW

Week 5
Maandag 16 december
Woensdag 18 december
Vrijdag 20 december

Extra tijd
Kerstvakantie

Week 6
Maandag 6 januari
Dinsdag 7 januari
Woensdag 8 januari
Donderdag 9 januari

Week 7
Maandag 13 januari
Woensdag 15 januari
Donderdag 16 januari

Week 8
Maandag 20 januari



Beeldmateriaal