Woensdag 18 september

Transistor
Onderweg naar school in de trein de werking van een transistor opgezocht als schakelaar. En de verschillen tussen een NPN- en PNP-transistor. Dit is handig om te weten voor hoofdstuk 4 van het boek De Uitvinders welke ik lees voor het vak Techniekfilosofie.

Openingspresentatie – CLE
Tijdens CLE werd er zoals gebruikelijk een openingspresentatie gegeven waarin de bedoeling van vandaag werd toegelicht. In ons groepje hebben we vervolgens een plan gemaakt. Eerst bezochten we een aantal winkels die een link hebben met techniek/elektronica omdat we daar een oplossing voor willen creëren door middel van sensoren zoals de opdracht eist. Deze ideetjes zijn in de groepsapp genoteerd zodat we deze later bij elkaar kunnen pakken en de vier beste ideeën kunnen uitwerken tot echte concepten mocht je dat willen doen voor het Building Block. Iets wat ik wel wil gaan doen.

Concepten – CLE
Vervolgens gaan we eigenlijk de stappen van het conceptblock afgegaan omdat het maken van een concept tijdens deze sprint (1.2) van toepassing is.

Om te beginnen met de context in kaart brengen. De opdracht die we gekregen hebben is om door middel van sensoren een oplossing en/of aanvulling te bedenken welke in te zetten is (in ons geval) in een winkel. Dit mag nuttig zijn voor zowel de medewerkers als de klanten van de winkel. Om achter problemen en mogelijke verbeteringen te komen zijn er brainstormsessies gepland en een veldonderzoek welke hieronder beschreven zullen worden.

Het veldonderzoek, eerst zijn we ons gaan oriënteren op een bepaalde bedrijfstak binnen de winkels. Omdat we allemaal een bepaalde link hebben met techniek en elektronica zijn we ook voor die branche gegaan. De eerste winkel die we bezochten was de Media Markt, al snel kom je op vele ideeën door simpelweg rond te lopen en jezelf de vraag te stellen ‘wat kan beter?’ en ‘waar erger ik me aan?’. Het is mooi om te zien hoe je in een winkel als deze hele andere dingen bedenkt dan in een winkel als Leapp, Gamemania en bij de Hema hebben we de status besproken. Het doel was om ieder met een eigen idee te komen wat met elkaar in verband staat voor deze opdracht.

Ik heb er ook voor gekozen om het building block ‘doelgroep’ mee te nemen in deze sprint. Hiervoor heb ik een interview/gesprek houden bij de Gamemania en Mariska bij de Media Markt. (Ze waren bij de Media Markt wel bereid om hieraan mee te doen maar vandaag hadden ze helaas geen tijd voor.) In het interview heb ik eerst mezelf voorgesteld en daarbij beknopt uitgelegd wat de bedoeling is van de uitdaging die ik heb gekregen. De medewerker had in de eerste instantie niet een duidelijk probleem wat hij opgelost wilde hebben maar was wel erg enthousiast over de ideeën die ik had. Een van de ideeën was een sensor waarbij je de voorraad kan inzien van bepaalde schappen, zo zijn er nog een aantal conceptjes.

Terug gekomen op school zijn we gaan uitzoeken welke brainstormtechnieken we willen gaan toepassen en waarom. Een aantal technieken die we gaan uitvoeren zijn; brain writing, mindmappen in het algemeen, brainstormtechnieken en mindmappen op problemen.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *