Presentatie Concept Betrokken TLE

Het eerste concept

schets_eindconcept

In ons eerste concept willen we een auto uitrusten met een night vision camera. Deze camera kan 360 graden draaien. De camera draait naar de hoek waar de bestuurder naar kijkt. Dit wordt d.m.v. bijv. een HoloLens vastgesteld.

Deze techniek is gebaseerd op helikopters van Defensie. https://www.quora.com/How-does-the-fire-the-gun-where-you-look-aiming-system-on-the-Apache-helicopter-work.

Door een toevoeging aan de helm van piloten, kan de piloot zien waar het wapen onder hem op richt. Dit wapen is op een draaiende aandrijving gemonteerd, die met de helm in verbinding staat. Als de helm draait, draait de aandrijving en daarmee het wapen. Zo heeft de piloot altijd een complete overview en hoeft hij niet op een schermpje te kijken.

Met deze techniek willen we bestuurders de meest complete ervaring bieden, door ze een compleet beeld van hun omgeving te geven, zonder in te leveren op formaat en zonder afleiding.

Valkuilen

De valkuil van dit concept is voor ons de aanschaf van de materialen, en dan met name de nacht camera. Deze is te duur om een prototype mee op te zetten en daarmee is het voor ons niet haalbaar om hier mee te beginnen.

Hierdoor hebben wij een nieuw concept uitgewerkt dat deze valkuil opvangt, en een gelijkwaardige ervaring biedt.

Concept twee

schets_prototype

In ons vernieuwde concept maken wij gebruik van een infrarood camera en infrarood lampen. Deze camera is eenvoudig zelf te maken of te kopen voor een goede prijs.

Om dezelfde ‘full-screen’ ervaring te bereiken, willen wij het beeld op de voorruit van de auto projecteren. Huidige modellen auto’s bieden een vergelijkbare techniek aan, maar hier wordt het beeld op een klein LCD-scherm in de console getoond. Dit is niet voldoende voor een nachtelijk overzicht en dit leidt de bestuurder af, omdat het zicht niet op de weg en het stuur is.

O.a. Mercedes-Benz implementeert deze techniek. http://techcenter.mercedes-benz.com/en/night_view_assist_plus_2013/detail.html

TLE Betrokken Infographics

Het effect van pesticiden op andere dieren

Het overgrote gedeelte van de Nederlandse landbouwgrond wordt besproeid met pesticiden. 85% tot 95% van deze actieve stof lekt uit het milieu in. Er ligt dus bij wijze van spreken “een deken van gif” over onze landbouwgrond.
Deze giffen hebben negatieve effecten op verschillende dieren:
Allereerst de bijen. Onderzoekers hebben 18 bijen kolonies in verschillende gebieden gevolgd, zij hebben 12 van deze kolonies blootgesteld aan realistische hoeveelheden pesticiden. Aan het eind van het jaar waren 6 van deze 12 kolonies verdwenen.
Vogels hebben ook last van de pesticiden. Deze stoffen tasten het richtingsgevoel en het evenwichtsgevoel van de vogels aan waardoor zij meer moeite hebben bij bijvoorbeeld migraties. Bovendien is er in verschillende gebieden het grondwater gemeten. Bij gebieden waar 20 nanogram imidaclopride (een veelgebruikt bestrijdingsmiddel) per liter in het grondwater werd gevonden zag men een daling van 3,5% per jaar in de vogelpopulatie. Ook is er simpelweg veel minder voedsel voor vogels doordat veel van de insecten worden uitgeroeid.
Ten slotte is er uit een onderzoek gebleken dat zelfs de mens deze giffen binnen krijgt. Neonicotinoïde, de meest gebruikte soort bestrijdingsmiddelen, lijkt qua chemische structuur erg op nicotine. Uit dit onderzoek bleek dat de mens gemiddeld 1,5mg van deze giftige stof binnenkrijgt, dit terwijl er maar ongeveer 1mg in een sigaret zit.

pesticiden_15992480_00336e43dd916fe960cb3c6fdc060e61278ca3be

Nieuw licht op de natuur werpen

Het is, volgens onderzoekers van de organisatie Licht op Natuur (http://www.lichtopnatuur.org) i.s.m onderzoekers van het Nederlands Instituut voor ecologie en de Universiteit Wageningen, van groot belang om nieuw licht op de natuur te werpen. Dit bedoelen zij in de meest letterlijke zin; het huidige kunstlicht afkomstig van onze maatschappij maakt inbreuk op het ritme en gedrag van de natuur.

Door middel van een onderzoeksopstelling, hier beschreven, is er over meerdere jaren een verband tussen verschillende kleuren licht en het gedrag van omwonenden planten en dieren gelegd. Het ritme van dag en nacht vormt voor elk organisme het belangrijkste middel om activiteiten te plannen, tijd te meten en te oriënteren. Dit komt het beste naar voren in dit artikel (http://www.cabinetmagazine.org/issues/30/foer.php)

Koolmezen zijn door de aanwezigheid van kunstlicht eerder begonnen met broeden, en raken door fel-verlichte torens en wolkenkrabbers gedesoriënteerd in hun trek. Het gevolg hiervan is grote vogelsterfte rondom deze locaties. (Bron: http://www.platformlichthinder.nl/thema/ecologie/)

Ook maakt het kunstlicht inbreuk op de verhoudingen in de voedselketen; insecten worden aangetrokken door wit licht, en trekken hierdoor op hun beurt vleermuizen aan. De aanwezigheid van vleermuizen verjaagt dieren zoals konijnen en padden, die een prooi zijn in de verlichting. De plaatsing van een of meerdere lantaarnpalen kan dus leiden tot het verstoren van de verhoudingen tussen dieren op die locatie.(Bron: http://www.kennislink.nl/publicaties/licht-op-natuur)

De onderzoekers van Licht op Natuur hebben aangetoond dat de golflengte (en dus de kleur) van het licht van invloed is op de bovengenoemde gevolgen. Zo worden padden aangetrokken tot wit en groen licht, maar negeren zij rood licht. Muizen blijken kleine golflengtes minder goed te kunnen zien, hieronder vallen violet, blauw en groen. Het belang hiervan is dat we met deze informatie een oplossing kunnen bedenken die de inbreuk van kunstlicht op de natuur minimaliseert. Het begrip ‘natuur’ slaat in dit geval op planten en dieren die in kunstmatig verlichte gebieden leven.

Het maatschappelijk belang wordt des te meer duidelijk in het artikel van de Gezondheidsraad (https://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak-werkwijze/werkterrein/gezonde-leefomgeving/hinder-van-nachtelijk-kunstlicht-voor-mens-en-natuur), gebaseerd op deze publicatie (https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/0025n.pdf), waarin duidelijk wordt gemaakt dat kunstlicht, afkomstig van o.a. lantaarns, lampen, verkeer en kassen, een negatieve invloed heeft op zaken zoals populatiedichtheid, biologisch ritme, en de alertheid en fitheid van dieren.

Al deze zaken meegenomen lijkt het ons duidelijk dat we hier wel degelijk te maken hebben met een maatschappelijk probleem naar de natuur toe. We voelen ons betrokken tot het probleem, te meer omdat ik zelf ook geregeld ervaar wat voor een verschil ‘echte’ duisternis kan maken op mijn slaap en fitheid. Met dat gevoel verplaatsen wij ons in de dieren.

Bewijs Materiaal: Sector Verdiepen Block

Omschrijving:

CMGT is een opleiding waarbinnen je innovatieve, digitale producten ontwikkelt voor verschillende sectoren. Samen met een coach kies je een sector waarbij je verdieping aanbrengt vanuit een onderzoekende houding. Sectoren kunnen bijvoorbeeld zijn: educatie, sport, cultuur.

 

Gekozen Sector

  • Welzijn. (Lia, Maaike) Bijvoorbeeld Zorg, domotica, robotica.


Uitdagingen:

  • Je leest blogs, literatuur, bezoekt (een of meerdere) events, etc. zodat je op de hoogte bent van technologische ontwikkelingen.

Ik ben tijdens periode 4 naar het event: de Campus Party gegaan waar ik alle technologische ontwikkelingen die zie konden laten zien bezocht zoals een VR simulatie van bepaalde situaties van de sport honkbal ik had deze nog getest. Er was ook een VR simulatie die getest kon worden maar die de hele dag zo populair was bij de bezoekers dat er altijd een lange wacht rij was, maar omdat iedereen zo graag in een race stoel wou zitten met pedalen, stuur flippers en natuurlijk een VR bril dat best te begrijpen is sloeg ik die over. Ook was er een technische snufje aanwezig dat super cool was en weer liet zien hoe ver we al zijn gekomen in deze korte tijd sinds de eerste 360 graden camera gemaakt werd. Op de campus party was er dus een 360 graden camera te zien die zo groot is als een webcam. Tenslotte waren er 2 versies van Beperkt Kunstmatige Intelligentie (BKI)die collectief werkten iedere versie werkte net iets anders omdat ze ook natuurlijk verschillende doelen hadden. 1 was ontworpen als zero player game met AI  robots als agents die tegen elkaar speelden in teams. De andere versie van BKI die te zien was is de versie waarbij kleine robotjes in een niet symmetrische speel veld waren dat bestond uit planken van ongeveer 20 cm hoog waar de robots dus niet overheen konden. De bedoeling was dus om de robots met elkaar te laten paren via een netwerk. De paring werd besloten door de beste presterende robots die gerangschikt werden op degene die het minst de planken heeft aangeraakt. De robots die paren zenden hun informatie over naar elkaar zodat er in ieder geval een resultaat zou opleveren dat de code verbeterd werd.

Ook ben ik bekende met de volgende platforms waar ik technologische ontwikkelingen opzoek:

http://news.harvard.edu/gazette/section/science-n-health/technology/

https://www.nih.gov/news-events/news-releases

http://spectrum.ieee.org/

http://biodesign.seas.harvard.edu/home

https://student.societyforscience.org/sciencenews-students

http://news.mit.edu/

http://motherboard.vice.com/en_us?trk_source=header-logo

http://www.electronicshub.org/

  • Je leest blogs, literatuur, bezoekt (een of meerdere) events, etc. zodat je op de hoogte bent van de ontwikkelingen in de sector van jouw voorkeur.

Ik ben tijdens periode 4 naar het event: de Campus Party gegaan waar ik technologische ontwikkelingen heb opgezocht in mijn sector. Een voorbeeld van een technologische ontwikkeling op de campus party was een concept dat VR zou gebruiken om mensen met bepaalde aandoeningen die door behulp van rehabilitatie met VR verbeterde zorg kunnen leveren.

 

  • Je kunt een innovatief concept bedenken dat voortkomt uit technologische ontwikkelingen en een probleem oplost in  de door jou gekozen sector.

  • Je blogt over je avonturen tijdens je zoektocht naar meer informatie en reflecteert daarbij op de ontwikkelingen en jouw rol daarin.

Building Block : Wijsneus

Omschrijving:

Voorbeelden herkennen uit het verleden die op dit moment onze toekomst beperken zodat je deze kennis kan meenemen in creatieve sessies. Je geeft blijk van kennis over het vakgebied die verder gaat dan dat wat je standaard kan vinden op het Internet. Je kent meerdere van de aanbevolen bronnen en je hebt een mening gevormd over de inhoud van enkele deze bronnen. Je hebt opbouwende kritiek over ons eigen vakgebied maar herkent tegelijkertijd kansen. Je staat je mannetje in het debat over het CMGT vakgebied en begrijpt de randen van wat wel kan en niet kan of mag. Je kan meedoen in het debat over het vakgebied.

 

Uitdagingen:

  • Door middel van goed gevonden bronnen en goed argumenten kom je tot een gefundeerde mening over ontwikkelingen op je vakgebied.

Ik heb door middel van google scholar meerdere wetenschappelijke bronnen gevonden die relevant zijn geweest voor mijn essay over de relatie tussen AI en emotie. Ik heb dus voor mijn essay meer gelezen dan nodig was omdat er eerst niks te vinden was oven mijn vraagstelling dus bleef ik maar zoek in hoop om iets te vinden. Tevergeefs kwam ik dus op geen relevante bronnen dus besloot ik mijn vraagstelling aan te passen naar de informatie die te vinden was in mijn bronnen waardoor ik op goede argumenten kon komen over mijn vraagstelling. Ik heb dus nu veel geleerd in het vakgebied ethiek/emotie en AI. Waardoor ik verschillende maatschappelijke gevolgen van AI op de samenleving weet te benoemen.

  • Je kunt deelnemen aan een debat, d.w.z. ruggespraak gehouden met een expert (geen medestudent)

Ik heb voor mijn essay voor periode 3 een debat gehouden met mijn lerares Maaike Harbers over mijn onderwerp artificiële  intelligentie en het effect op de maatschappij. Hierbij was mijn standpunt dat het inderdaad een bedreiging zou kunnen vormen voor de samenleving voor de banen van andere mensen en dat de AI tegen de Mensheid zou kunnen keren. Het andere standpunt was dat het geen bedreiging is voor de samenleving omdat de makers van de AKI (wordt uitgelegd in de introductie van mijn essay) ervoor kunnen zorgen dat het niet kan gebeuren door een regel in de code in de AKI te plaatsen waardoor hij een samenleving niet in gevaar mag brengen.

Ook zijn er vaak debatten geweest tijdens de les filosofie in periode 1, hierbij werd er met de hele klas gedebatteerd over onderwerpen als A.I. In 1 van die lessen was er een debat waar ik veel aan participeerde het onderwerp was: “of een computer programma gezien kan worden als leven”, ik nam het standpunt in dat dit wel het geval was. Mijn klas was verdeeld over het standpunt en sommige klasgenoten kwamen met mij in discussie dat het niet gezien werd als leven omdat het niet bestaat uit cellen zoals een organisme dat klopt volgens biologische termen. Tijdens dit debat hield ik vast aan mijn standpunt omdat een robot in de toekomst gebouwd kan worden cellen dus toen zei ik tegen mijn klasgenoten: “Dus als een robot hardware heeft dat gebouwd is in cellen dan zie je het wel als levend?”  ,hierdoor ontstond er een interessante discussie.

 

  • Je hebt een goed onderbouwd artikel geschreven en gepubliceerd op het internet.

Ik heb dus voor periode 3 een essay geschreven die ik op mijn blog site heb gepubliceerd. Mijn essay is op deze link te vinden.

  • Het door jou gekozen onderwerp voor het gepubliceerde artikel is ‘cutting edge’ en past goed bij de nieuwste ontwikkelingen rondom Creative Media and Game Technologies.

 Het onderwerp van mijn essay gaat om het kort te omschrijven over kunstmatige intelligentie en de effecten daarvan op de maatschappij. Het artikel is cutting edge omdat het gaat over de Algemene Kunstmatige Intelligentie en Super Kunstmatige Intelligentie die op het moment nog niet bestaan dus vandaar ben ik ervan overtuigd dat mijn artikel zeker cutting edge is. Naast dat worden er nu nog steeds artikelen geschreven over het onderwerp omdat de filosofen over dit onderwerp nog niet tot een definitief antwoord zijn gekomen over hoe de criteria voor een ‘morele status’ voor AI gevormd moet worden. Dit is ook een beetje toegevoegd aan mijn essay om de lezer in te lichten over meerdere belangrijke aspecten van AI voordat ze verder op de materie in gaan.

 

Bewijs Materiaal: Pitch Perfect Block

Omschrijving:

Een pitch is een presentatie die tot doel heeft een andere partij te overtuigen van een goed plan/idee/concept. Je moet vocaal gezien de boodschap goed over kunnen dragen maar de nadruk ligt op de voorbereiding, de flow, de boodschap en het uiterlijk en vorm van de pitch-hulpmiddelen.

 

Uitdagingen:

  • Je kent een aantal goede speeches of pitches, zodanig dat je ze kunt
    benoemen en kunt verwoorden waarom deze speeches jou aanspreken en waarom je ze goed vindt.

Na het onderzoek dat ik heb gedaan om te kunnen bepalen of een pitch wel degelijk goed is. Ik heb alle pitches geevalueerd op basis van de punten die ik heb gevonden uit mijn bronnen:

https://www.wetfeet.com/articles/6-qualities-of-a-successful-sales-pitch

http://articles.bplans.com/9-things-that-take-a-pitch-from-good-to-great/

1.  CONFIDENCE.

2.  PREPARATION.

3.  RESEARCH.

4.  DELIVERY

5.  SPEED

6.  FOLLOW-UP

7. Tell a real customer story

8. Pare it down to the essentials

9. Outline your business model

10. Make sure your presentation is crystal clear to anyone and everyone

11. Talk about yourself

12. Tell us, what have you done lately?

13. Address competition head-on

14. Give the numbers that are behind your numbers

Dit is de pitch die ik goed vindt:

In deze video wordt er een fictieve pitch opgedragen van de film Wolf of Wallstreet. Na al het onderzoek dat ik heb gedaan om te kunnen bepalen of een pitch wel of niet goed is heb ik deze pitches gekozen omdat ze voldoen aan alle eisen voor een goede pitch die ik hierboven heb aangegeven. Omdat ze de eigenschappen hierboven aangegeven gebruiken weten ze hun sceptische klanten te overtuigen dat hun service die ze verlenen goed voor hun is. Een pitch is alleen goed wanneer het de potentiële klant weet te overtuigen. Door die trucjes weten ze hoe ze de aandacht van de potentiële klanten moeten trekken waardoor ik niet werd afgeleid tijdens het meerdere malen kijken van de video.

Verder heb ik de pitch van AMD  RX 480 die mij laatst het meest heeft aangesproken.

Deze pitch heeft mij het meest aangesproken omdat ze precies zeiden wat ik wilde horen as klant waardoor ik bijna ben overgehaald om de RX 480 te kopen. Vooral omdat ze zeiden dat de video kaart sneller, goedkoper en zuiniger zal zijn dan de vorige en de huidige generatie top of the line premium video kaart van NVIDEA. Verder voldoet de pitch aan alle andere eisen voor een goede pitch.

  • Je hebt je dusdanig voorbereid op je pitch, dat je speeches hebt bekeken van mensen uit het vakgebied en bronnen hebt bestudeerd over de pitch als marketinginstrument, zodat je weet wat de bestanddelen en eisen zijn voor een goede pitch.

In periode 3 heb ik voor CLE een pitch gehouden samen met mijn groep over de markthal.  Wij hebben deze pitch voorbereid door middel van een Desk Research en een Doelgroep Onderzoek.

Ook in periode 4 had ik en mijn team zelfstandig voor CLE een pitch gehouden samen over de serious game PlastiCats.  Wij hebben deze pitch voorbereid door middel van een Desk Research en een doelgroep onderzoek.

Verder heb ik in de verloop van de periodes onderzoek gedaan naar meerdere pitches en vooral presentaties van ted talks zodat ik iets zou leren van mijn vakgebied en ik leerde dan hoe zij hun verhalen strategisch vertellen.

 

  • Je hebt je zodanig verdiept in de wensen en behoeftes van je klant dat je deze onderdelen op een duidelijke manier laat terugkomen in de inhoud en vorm van je pitch.

Omdat we in periode 3 een doelgroep onderzoek hadden gehouden kwamen tot bepaalde aannames die we hebben verwerkt in onze pitches.

Hier zijn de pitch die wij hebben gemaakt voor periode 3:

Pitch

 

Ook in periode 4 hadden we de resultaten van de markt onderzoek en doelgroep onderzoek in de pitch verworven.

Hier zijn de pitches die ik heb gehouden voor periode 4:

concept pitch

prototype pitch

 

  • Je kent je eigen non-verbale en verbale kwaliteiten zodanig dat je met behulp van ondersteunende middelen zelf een pitch kunt geven met een goede structuur en voldoende visuals.

Mijn non-verbale kwaliteit is mijn lichaamstaal en daarnaast is het ook mijn gebarentaal. Lichaamstaal is te bepalen door een gezichtsuitdrukking en door de houding van je lichaam.

Ik weet dat mijn non verbale kwaliteiten niet al te best zijn. Het is daarom vooral improvisatie wanneer ik non-verbale uitingen maak. Daarom zijn alle visuals die te zien zijn in de pitches van periode 4 hierboven een ondersteuning bij het vertellen over de concept of de prototype.

Mijn verbale kwaliteiten zijn redelijk in mijn ogen. Soms kan ik vaag overkomen maar dat komt door structuur omdat ik soms ervoor kies om met een verkeerde zin op te volgen waardoor het soms onduidelijk wordt. Met een beetje van een powerpoint of prototype kan ik ervoor zorgen dat mijn structuur beter is zodat de boodschap duidelijk overkomt.

Bluiding Block: Writer’s Block

 Omschrijving

Je kunt je teksten opstellen in foutloos Nederlands en/of Engels. Je bent in staat de juiste boodschap over te brengen. Je kunt je schrijven aanpassen aan het medium en het doel/de doelgroep waar je voor schrijft. Je creëert overzicht door relevante informatie te bundelen.

Uitdagingen

  • Je teksten bevatten geen taal- of typefouten;

Vorig jaar heb ik examens gehad van Wolfert Tweetalig HAVO en IB SL (International Baccalaureate Program Standard Level). Daar heb ik niet lang geleden geleerd hoe ik voor Nederlands een foutloze brief kan schrijven.  Ook heb ik geleerd hoe ik een foutloze essay kan schrijven in het engels op niveau dat te vergelijken is met van nature Engelstalige.  Deze kennis heb ik gebruikt bij het maken van mijn essay voor periode 3.

En nu dat ik een extra Nederlands en Engels module achter de rug heb op de HBO ben ik er zeker van overtuigd dat ik nu teksten foutloos kan schrijven. Vooral als het getypte teksten zijn.

Mijn bewijs materiaal  is onder het kopje ‘Bewijs Materiaal’ te zien in deze post onderaan en allemaal bevatten ze geen taal- of typefouten.

  • Je formuleert zodanig dat de boodschap aankomt zoals je deze hebt bedoeld;

Ik kan door middel van structuur, grammatica en spelling mijn tekst duidelijk over laten komen.

Duidelijkheid is altijd belangrijk als je met iemand wilt communiceren. Daarom is het nog meer van belang als je een essay schrijft. Ik ben er nu van overtuigd dat ik een boodschap duidelijk kan formuleren omdat ik mijn grammatica en spelling zodanig heb aangescherpt in de verloop van de jaren dat ik op het niveau ben van een HBO student.

Mijn bewijs materiaal  is onder het kopje ‘Bewijs Materiaal’ te zien in deze post onderaan en en alle bewijs materiaal is volgens mij zo duidelijk dat de boodschap over komt.

  • Je teksten zijn zodanig afgestemd op de doelgroep dat deze zich aangesproken voelt;

Ik kan een tekst afstemmen op de doelgroep zodat zij zich aangesproken voelen. Als je weet wie de doelgroep is dan kan je ze aanspreken op hun belangen. In speeches bijvoorbeeld wordt ethos, pathos en logos gebruikt om mensen aan te spreken.

In periode 3 heb ik website gemaakt die alleen content bevat die is afgestemd op de doelgroep want de teksten bevatten de belangen van mijn doelgroep om iets te weten te komen. En die informatie is zo gestructureerd dat het de doelgroep aanspreekt omdat het precies bevat wat ze willen weten.

Voor IB ben ik getoetst om een tekst te moeten, kunnen, schrijven voor een bepaalde doelgroep. Ik kan dit omdat ik voor IB meerdere ‘Written Tasks’  heb moeten schrijven waarbij je een bepaalde doelgroep moet aanspreken in een fictieve scenario dat gebaseerd is  op Literatuur. Hierbij moest ik laten zien dat ik de literatuur begrepen heb en dat ik begrepen heb hoe ik mijn type tekst kan toepassen. Mijn Written Task was een speech waarbij ik ethos, pathos en logos heb gebruikt om als de dictator ‘Big Brother’ over te komen die zijn volk aanspreekt van het boek ‘1984’ . Daarom  weet ik hoe ik een doelgroep moet aanspreken en die kennis heb ik nu gebruikt in elk andere tekst waar ik een doelgroep moet aanspreken.

  • Je teksten zijn zodanig voorzien van verbandaanduiders, kopjes en witregels dat een duidelijke structuur ontstaat;

Ik kan kopjes, verbandaanduiders/signaalwoorden en witregels in teksten gebruiken om de tekst structuur te geven als de tekst het nodig heeft.

Alle teksten die ik schrijf of typ die redelijk lang zijn geef ik kopjes. Dit is zoals in de uitdaging staat om je teksten structuur te geven en daarom kan de lezer gemakkelijker weten wat hem te wachten staat voordat de lezer de hele paragraaf heeft gelezen.

Als je tekst kopjes bevat dan zit er gegarandeerd witregels in want een kopje staat altijd boven een nieuwe paragraaf waardoor er een witregel gebruikt moet worden net als met signaalwoorden waaronder ik versta volgens deze uitdaging ‘verbandaanduiders’.

Elke tekst die ik schrijf al is het onbewust maakt gebruik van ‘verbandaanduiders’. Daarom verwacht ik dat ik deze uitdaging heb behaald want verband aan duiders is niet een term die bestaat. Wat ik versta onder ‘verbandaanduiders’ is Signaalwoorden. Ik heb zelfs opgezocht of verbandaanduiders bestaat als term en dat blijkt dus niet zo te zijn volgens mijn bronnen.  En als je tekst schrijft komen er automatisch als je goed Nederlands kan Signaalwoorden in de tekst. Omdat ‘omdat’ ook een signaalwoord is en hiermee wil ik mijn argument mee onderbouwen.

  • Je gebruikt in je teksten de juiste structuren en terminologie zodat ze voldoen aan de eisen van het specifieke document.

ik kan de tekst die ik schrijf gebaseerd op de type tekst die bedoeld is de gewenste structuur toepassen.

Ik kan de juiste terminologie gebruiken in een tekst als het noodzakelijk is om die term te gebruiken.

Bewijs Materiaal

In periode 3 heb ik teksten op mijn website die kopjes bevatten en witregels hier is een word bestand met een extract van die teksten. Omdat er technische problemen waren met de database kan ik het niet laten zien op de website maar wel in een document.

Ethische Artificial Intelligence en de Maatschappij – Essay Filosofie periode 3

Debriefing van Periode 2

Product Backlog, Definition of Done, User Stories en MOSCOW van Periode 2

User Stories van Periode 3

Reflectie 1

Reflectie 2

Reflectie 3

Reflectie 4

Reflectie 5

One of a Kind Block

Uitdagingen:

  • je (h)erkent je sterke en zwakke punten binnen het opleidingsdomein zodanig dat je deze punten bewust aanpakt in je eigen ontwikkeling;

Voordat ik deze studie begon kon ik al een beetje programmeren dat goed genoeg was om deze studie binnen te kunnen komen. Ik wist toen al wat mijn Zwakker Punten waren.

Zwakke punten:

  • pitchen,
  • plannen,
  • concepten verzinnen
  • programmeren  (omdat ik nog niet voldoende kennis had om te kunnen zeggen dat ik kan programmeren)
  • ontwerptools

In het verloop van het jaar heb ik ervoor gezorgd dat ik mijn zwakke punt programmeren heb verholpen door naast de programmeer lessen nog veel te programmeren in de CLE lessen. Bijvoorbeeld in Periode 3 en 4 heb ik bij beide projecten bijna de hele backend zelf geprogrammeerd. Dit heeft ervoor gezorgd in periode 3 dat ik Puntjes op de i heb behaald en technische dingen programmeren block.

Mijn zwakke punt concepten verzinnen heeft een beetje te maken met het feit dat ik voorheen zeer kritisch was op elk concept waar ik op kon komen. Gelukkig al heel vroeg in het Jaar werd er mij geleerd bij de ontwerpen lessen van periode 1 hoe je concepten verzinnen moet aanpakken. Dus ik heb mijn uiterste best gedaan om die kennis eigen te maken en dat is gelukt waardoor ik het concepten block in de eerste periode heb gehaald. Ook had ik totaal geen kennis van ontwerp tools. Naarmate we verder kwamen in het jaar begon ik steeds meer ontwerp tools te leren waardoor ik de relevante building blocks kon behalen.

Plannen was ook een zwak punt voor mij. Niet zo zeer dat ik geen planning kan maken maar meer dat ik mijzelf eraan houdt. In periode 2 heb ik bewezen dat ik kan plannen door mijn glazenbol block te behalen.

Pitchen is mijn grootste zwakke punt. Voor mij is het makkelijk om te kunnen presenteren als ik bekend ben met het publiek dat naar mijn pitch luistert. Maar omdat ik weer met onbekenden op de CMGT zat was het weer moeilijk voor mij om te kunnen pitchen zonder fouten te maken. Wel kan ik een pitch monoloog verzinnen. Dus in de verloop van het Jaar nam ik een paar kansen om te gaan pitchen waardoor ik steeds meer ervaring opnam waardoor ik uiteindelijk in Periode 4 het Pitch Perfect Building Block kan behalen.

Sterke punten:

  • Programmeren(huidig)
  • Concepten Verzinnen
  • Wiskunde
  • Documenteren
  • Plannen
  • Versie Beheren
  • Onderzoeken

 

  • je hebt minimaal één branchegerelateerd netwerkevent bezocht (meetup, conferentie, e.d.) zodanig dat je aantoonbaar je vakkennis hebt vergroot;

Ik ben naar de campus party geweest op 26 Mei 2016. Daar heb ik met iedereen gesproken die iets showde waar ze aan hadden gewerkt. Ik heb mijn vakkennis vergroot door met bijvoorbeeld Christian Kokott te netwerken. We hadden het over de achter liggende functionaliteit van zijn game die hij showde. Ik heb geleerd hoe de kinect 2.0 werkt in het spel, door het silhouette van de speler momenteel op te slaan. De kinect 2.0 kan de speler dan volgen en onderscheiden van andere objecten en/of andere mensen die ook door de kinect 2.0 gezien kunnen worden. Ook heb ik geleerd dat de kinect 2.0 veel beter is dan de kinect 1.0, de playstation 4 camera en de playstation eye.

Ik heb ook gesproken met Joost Bosschert. Hij heeft  mij geleerd dat er ook een markt is voor VR games in de sport categorie. Hij heeft zijn demo van honkbal aan mij laten ervaren en dit opende mijn ogen voor markt potenties van deze sprot games.

Het bedrijf BeVree was ook aanwezig op de campus party. Zij hebben mij verteld hoe hun product werkt om rehabilitatie mogelijk te maken via Vitrual Reality.

  • je hebt een netwerk van externe contacten zodanig samengesteld dat deze contacten je verder kunnen helpen in je ontwikkeling;

Ik heb op de campus party externe contacten gemaakt die mij iets kunnen leren waaronder : 

Robert Hazewindus hij heeft mij verteld dat hij beginnende ondernemers helpt door ze op te leiden samen met andere ervaren ondernemers die je cursussen geven hoe je moet ondernemen.

Christian Kokott is een student  op de NHTV afdeling IGAD gespecialiseerd voor het maken van games dus bij hem zou ik veel kunnen leren over het bedenken/ontwerpen/coderen van games.

Jirre Verkerk is een student van de Grafische Lyceum. Hij zou mij kunnen leren hoe hij game difficulties moeilijker maakt. Hij heeft mij eenmaal verteld dat zijn normal difficulty ongeveer zo moeilijk is als elke very hard difficulty van zowat elk ander spel dat er nu op de markt uitgebracht is. Hij zou mij dus kunnen leren hoe je de moeilijkste difficulty maakt.

  • je hebt een superheld uit het domein van CMGT gekozen die jou weet te inspireren;

Gusz Eiben is iemand die mij op de campus party wist te inspireren. Tijdens zijn talk op de campus party ging er een wereld voor mij open. Nu ik eenmaal mijn eerste jaar van de CMGT bijna af heb, heb ik niet vaak de mogelijkheid gekregen om mijn kennis van de middelbare school toe te voegen aan projecten van de CLE.  Gusz Eiben daarentegen doet wat ik graag wil in mijn projecten. Hij filosofeert over en creëert code waarbij hij zijn kennis uit andere vakgebieden haalt zoals biologie. In zijn Talk kwamen veel biologische termen voorbij dat mijn brein weer deed exploderen van kennis dat mij weer binnen schoot. Zijn manier van werken is de manier waarop ik zou willen werken. Vandaar heeft hij mij geïnspireerd om ervoor te zorgen dat ik later een baan ga nemen waarbij ik alle verschillende vakken bij elkaar kan brengen om daarmee iets te creëren. Ook heeft hij mij geïnspireerd om mijzelf te verdiepen in artificial intelligence. Ik realiseerde mij eenmaal dat ik een grotere kans heb om projecten tegen te komen in verschillende sectoren als ik iets met AI zou gaan doen. Dus ik heb er nu mijn doel van gemaakt om later aan AI te gaan werken.

  • je hebt je online geprofileerd en gemanifesteerd (online presence) via het delen van applicaties / code snippets / tutorials zodanig dat je als aankomend professional door externe personen als serieus gesprekspartner wordt gezien.

Ik heb een Github account waardoor ik mijn code zou kunnen delen met de wereld.

Ik heb een Research Gate account waar ik bepaalde publicaties van wetenschappers kan delen.

CLE14 Sprint 1 Review Onderbouwing

 

– geef een onderbouwing (in tekst) van de puntenverdeling

Ik geef iedereen vanaf het begin 1 punt omdat iedereen heeft mee geholpen met het bedenken van het concept.

Verder geef ik:

Guus 2 punten erbij  dus totaal 3 punten omdat hij aan de debriefing heeft gewerkt.

Hubert ook2 punten erbij  dus totaal 3 punten omdat hij aan de debriefing heeft gewerkt.

Karim ook 2 punten erbij  dus totaal 3 punten omdat hij veel heeft gewerkt aan de visualisatie van het concept.

Pepijn heeft maar 1 punt omdat hij nog niet genoeg heeft gedaan.

 

CLE1-3 reflectie

In de derde periode van CLE begaf ik mij in team A. Dit team bestond uit Karim Bakkes, Ivo van de Knaap, Mathijs Perik en ik. In de aanlooop naar de ‘GO’ van het project verliep alles gladjes. Iedereen deed zijn werk dat we verdeeld hadden onderling via de website Meistertask waar je een taakverdeling kan opstellen, iedereen hielp mee aan het ontwerpen van het project en gaf zijn inbreng voor het ontwerp. Het enige dat er op dit punt aan te merken was, is dat we voor het ontwerp te hoog gegrepen heden qua funtionaliteiten. In mijn ogen is dat juist niet iets slechts alleen een ontwerp moet wel haalbaar zijn anders is het een prototype. Tot nu toe ging alles goed.

 

De taak verdeling was in de daarop volgende sprints niet evenredig verdeeld ook was het teamwerk niet zeer sprankelend.

In aanloop naar sprint 1 stelde Mathijs tijdens een stand-up dat we de taken verder als volgt zouden verdelen. Mathijs en Ivo namen de taken die te maken hadden met het ontwerpen van het project op zich. Dit kwam met de beredenering van Mathijs dat zij hun Building blocks omtrent het programmeren al  behaald hadden. Karim en ik zouden dan het programmeren van het project uit moeten voeren.

Om het kort op te vatten heb ik gedurende periode veel moeten programmeren omdat Karim niet mee kon doen aan het programmeren heb ik zijn werk over moeten nemen.

Omdat Karim problemen had met het begrijpen van het maken van javascript code voor ons project op niveau van de lessen die we hadden deze periode. Daarom hebben wij hem de kans gegeven om zichzelf bij te shoolen op het gebied van javascript. Dit ging niet zo snel als gehoopt en dit leidde erop dat ik  meer moest gaan programmeren. Uiteindelijk leidde dit erop dat ik bijna heel het project zelf had geprogrammeerd. In het project had Karim voor het programmeren het begin scherm verzorgd waar hij een animatie voor heeft gemaakt zoals in het ontwerp en hij heeft een functie geschreven voor de Instagram API.

Ook heb ik veel tijd verloren door het ontwerp en instructies van Mathijs en Ivo voor het programmeren van het project te volgen. Zij waren verantwoordelijk voor het ontwerpen van het project omdat zij die taken voor zichzelf geclaimed hadden. Dit leidde ertoe dat ik bijna geen tijd had om bewijs materiaal te kunnen verzamelen voor mijn building blocks. Daardoor loop ik nu nog verder achter dan ik eerst wou deze komende periode, ik had in het begin van periode 3 verwacht dat ik 15 building blocks zou kunnen behalen als ik de kans kreeg in mijn team om ervoor te focussen dit was niet het geval. Ook al is dit in jullie ogen (de ogen van de professoren) mijn probleem omdat ik dit niet direct naar jullie heb aangegeven tijdens de periode. Ik heb dat wel geprobeerd tijdens de evaluatie momenten van de sprints zonder mijn teams motivatie en samenwerking te minderen. In mijn ogen was dit al niet zeer sprankelend dus wou ik het niet verder verminderen.

Ook heb ik gewild dat mijn team mij meer zou helpen maar vaak genoeg hebben ze aangegeven dat ze deze periode niet wouden programmeren omdat ze al die building blocks hebben behaald. Dit hebben ze ook tegen onze begeleider Rimmert zelf gezegd. Wel heeft mathijs ervoor gezorgd dat hij de Yummly API werkende kreeg en heeft hij mij geholpen met het maken van een begin aan de back-end waarop ik verder kon bouwen door zijn manier van programmeren gezien te hebben. Verder wou Mathijs zich niet meer bezig houden met het programmeren. Aan het einde van de CLE nam Ivo het initiatief om mij een last te verhelpen om het eind product “show ready” te maken. Hiervoor heeft hij het geleverde functionele product de laatste ‘finsishing touches’ gegeven zodat de website er goed uit zag.

Reflectie op basis van de Peers

De presentatie voor de peers en de docenten liep goed af. Iedereen van onze groep wist duidelijk te vertellen over het project. De feedback was daarom ook positief:

Waaraan merkte je dat de groep het verhaal voorbereid had?
Duidelijk verhaal
Spontaan uit hen zelf gaan vertellen, goed onderzoek gedaan
Vlotte en duidelijke presentatie
Werd er gebruik gemaakt van hulpmiddelen om het verhaal te ondersteunen (schermen, prototypes etc.)?
Mobiel
Ja 1 mobiel, 4 laptops
Zowel schermen als prototypes
Wat zijn verbeterpunten die jij aan wilt dragen met betrekking tot de presentatie?
geen
n.v.t.
Geen

In mijn ogen hadden vanaf het begin we wel wat meer visuele beeldvorming mogen hebben voor de presentatie daarom heb ik er ook voor gekozen toen ik aan het presenteren was om de prototypes en de ontwerpen erbij te halen.

Alle feedback omtrent het ontwerpen:

Wat vind je van de oplossing die deze groep heeft bedacht?
Super, zo kan je wat je hebt gegeten ook thuis maken
Effectief en doelgericht
Simpel en effectief
Hoe is het duidelijk geworden dat de oplossing bijdraagt aan een positive vibe?
Eten is altijd lekker
Het geeft mensen een doel en ze sporen mensen aan om hun foto’s te delen
Enquete gehouden, positieve feedback
Waarom is voor deze doelgroep gekozen?
Onderzocht
Om de groep mensen die niet de locatie gebruiken voor de doeleinden van de locatie en die worden nu aangesproken

Iedereen was positief over het ontwerp. Wij zelf waren ook blij met het ontwerp dat we samen hadden bedacht. Alleen hadden we het verder uitwerken van de andere ontwerpen voor de building blocks wel met het hele team mogen doen in plaats van 2 mensen.

 

De feedback omtrent het programmeren:

Waarom is er voor specifieke technieken gekozen?
omdat dit bijdraagt aan het project
Ze hebben hun keuze gemaakt aan de hand van de opdracht die zij hebben uitgevoerd, functionaliteiten
Voor een snelle ervaring
Wat zijn verbeterpunten die jij wilt aandragen met betrekking tot de inhoud?
escape hatch
Prijs bij producten en inhoud van instagram een beetje filteren
Inhoud tekst een beetje klein

Ik vind zelf dat de peers gelijk hebben. Jammer genoeg heb ik niet genoeg tijd kunnen hebben om alles perfect te kunnen maken. Als de taak verdeling beter was zouden we geen verbeterpunten moeten hebben gehad dan zouden we het project perfect af hebben.

Feedback omtrent de taak verdeling:

Hoe was de verdeling in de groep? Is er een duidelijke taakverdeling gemaakt?
goed
Meistertasks voor de takenverdeling
Ook te vinden in meistertask

In de ogen van de peers lijkt het snel een goede verdeling maar dat  was omdat de afgemaakte taken niet geüpdatet waren met de juiste personen achter de juiste taken. Ook is het moeilijk om in een oog opslag te zien wat de verdeling eigenlijk was en hebben de peers er niet veel tijd aan besteed.

Feedback omtrent het testen van het project:

Is de oplossing gevalideerd bij de doelgroep? Hoe is dit aangepakt?
Is getest bij de doelgroep
testplan opgezet, uiteindelijk niet kunnen doen
Door middel van test

De Peers hebben geen goede feedback erop kunnen geven. Maar als reflectie zeg ik alweer dat als de taakverdeling beter was dat iedereen van het team er iets aan had voor zijn building blocks.

Feedback omtrent verleggen comfort zone:

Heeft de groep zichzelf uitgedaagd? Op welk punt zijn ze buiten hun comfortzone gegaan?
Wisten niet hoe alles werkte. Veel nieuwe technieken
Specifieke taken aan teamleden gegeven die minder ver zijn met programmeren bijv.
Nieuwe kennis opgedaan

Ik heb zeker mijn comfort zone verlegt, Ik kan niet hetzelfde zeggen over de rest van mijn team. Wel zijn we met z’n allen tijdens het onderzoeken in de ‘GO-periode’ naar de markthal gegaan als dat te verstaan is onder het verleggen van je comfort zone.

Feedback omtrent verbeterpunten met betrekking tot het proces:

Wat zijn verbeterpunten die jij wilt aandragen met betrekking tot het proces?
Meer schermen
n.v.t.
Geen

In de feedback van de peers is “meer schermen” geopperd. Ik wou in het begin een responsive website bouwen. Ik kreeg hier helaas geen tijd voor. Mijn verbeterpunten voor dit process is alweer de taakverdeling had wel beter gekund.