STARR Reflectie Interview met Econsultancy

Situatie

Afgelopen woensdag op 2 Februari heb ik interview ingepland met twee specialisten van het bedrijf Econsultancy.

Taak

Voor dit interview was ik verantwoordelijk voor het organiseren van het interview. Ook was ik de host van het interview, ik was verantwoordelijk voor het stellen van de vragen en om desnoods aantekeningen te maken. Met dit interview had ik verwacht om kwalitatieve resultaten te verzamelen voor mijn onderzoek en dit was ook wat ik wilde bereiken met het interview.

Actie

Voor het organiseren van het interview heb ik eerst het bedrijf Econsultancy via de mail gevraagd of ze deel wouden nemen aan het interview. Hierbij heb ik eerst geprobeerd gelijk zo concreet en duidelijk mogelijk te zijn over het doel van het onderzoek. Ook heb ik aangegeven wat mijn onderzoeksvraag is zodat het bedrijf hopelijk een beter idee zou hebben waar het interview voor georganiseerd wordt.

Hiervoor hebben we nog enige e-mails over en weer gestuurd om afspraken te maken. Uiteindelijk hebben we een afspraak gemaakt om op woensdag het interview te organiseren. Tijdens het mailen had ik al eerst een vragenlijst opgestuurd zodat de deelnemers van het interview een idee zouden weten, wat er in het interview gevraag zou worden. Zodat ze zichzelf erop kunnen voorbereiden.

Op de dag van het interview heb ik de meeting gestart, een vragenlijst en interview format document paraat gezet op een ander beeldscherm zodat ik ook makkelijk door de vragen heen kon scrollen. Terwijl ik een ander beeldscherm toegewijd had voor het interview met de video-call aangezien de corona situatie. Daarnaast had ik ook nog een notitieblokje met plan klaar gelegd om eventueel notities te maken. Aangezien ik van tevoren had gevraagd aan het bedrijf en de deelnemers, of er een opname gemaakt mocht worden. Zodat ik makkelijker de resultaten van het transcriberen kon verwerken als resultaten van het interview in een tekstbestand. Wanneer de specialisten zichzelf hadden aangesloten aan het interview, heb ik ze allereerst welkom geheten en bedankt voor het deelnemen aan het interview. Vervolgens alsnog gevraagd of ze het fijn vonden en ermee akkoord gingen dat ik het interview zou opnemen. Tenslotte heb ik de opname begonnen en ben ik vragenlijst en interview format afgegaan om het interview vorm te geven. Achteraf heb ik opname beluisterd en de resultaten opgeschreven in een tekstbestand.

Resultaat

Aangezien het interview bijna een heel uur heeft geduurd en we er ook de tijd ervoor hebben genomen om er een uur voor in te plannen heb ik veel vragen kunnen stellen. En daar heb ik dus ook veel resultaten uit gekregen voor mijn onderzoek. Ik heb mijzelf beter kunnen verdiepen in de werkwijze van Econsultancy. Ik heb waar nodig doorgevraagd om details over hun onderzoeken en relevante data op een rijtje te krijgen. Dit speelt uiteindelijk een rol in het uitwerken van technologische concepten voor het bedrijf en hun werkzaamheid voor vleermuizen. Ik heb met name inzicht gekregen dat het bedrijf bezig is met een transitie voor hun werkapplicaties. Dit geeft inzicht dat ze op een bepaald vlak van een concept dat ik bedacht had al een systeem op ogen hebben dat ze van plan zijn te gebruiken. Wel heb ik doorgevraagd of ze toevallig ook een oplossing hadden bedacht voor het verzamelen van hun data aangezien ik al inzicht had, dat het verzamelen van data in hun werkwijze op verschillende wijzen wordt uitgevoerd. Voor het verzamelen bleek achteraf dat er nog geen ontwikkelingen waren gepland. Indicatief voor mij als technoloog dat er hier nog een mogelijkheid was voor nader onderzoek. Ook kwam er een extra inzicht en suggestie vanuit de specialisten, met name het verzamelen van data in hun werkwijze vraagt naar veel menselijke handelingen. Bijvoorbeeld het samenvoegen van locatiepunten in een GPX-bestand kost veel werk en tijd. Dit hebben de specialisten nodig om een beter overzicht te krijgen van een projectomgeving. Hier hadden ze een sterke behoefte aan om technologische ontwikkeling hiervoor te hebben dat hun veel tijd zou kunnen schelen.

Voor mij als technoloog zouden deze mogelijkheden uitgewerkt kunnen worden in een webapplicatie zodat de specialisten er gebruik van kunnen maken.

Verder hebben we ook besproken welke data stukken er verder benodigd zijn voor het onderzoeken en vergaren van vleermuisonderzoeken. Ook hebben we andere onderwerpen besproken zoals hun werkwijze en dit heeft mij veel inzichten opgeleverd in het interview.

Reflectie

Na het stellen van al mijn vragen, heb ik mijn deelnemers nog snel gevraagd wat hun beleving was van het interview. Hier heb ik als antwoord gekregen dat het voor hen heel fijn was dat ik de meeste vragen al had opgestuurd naar de deelnemers. Dit gaf hun de tijd en ruimte om de vragen in te lezen, en om alvast hun antwoord voor te bereiden. Dit was in dit geval wel noodzakelijk omdat de vragenlijst wel best lang was en aangezien het interview bijna een heel uur heeft geduurd. Dit was misschien wel iets te lang voor een interview en ik kan begrijpen dat het voor de deelnemers misschien zelfs iets te lang was. Desalniettemin zijn ze zo vrij geweest om een heel uur ervoor uit te plannen in hun planning, dus daar ben ik heel dankbaar voor geweest.

In het interview heb ik veel vragen kunnen stellen en veel doorgevraagd over sommige onderwerpen. Hieraan merkte ik dat het bij sommige onderwerpen betere resultaten opleverde dan voor andere onderwerpen aangezien er niet meer over te vertellen was. Voor sommige onderwerpen heeft het doorvragen wel geleid naar betere inzichten en zelfs mogelijkheden voor concepten waar de specialisten ook veel praktische nut bij zouden hebben.

Aan de andere kant heb ik in het tweede onderdeel van mijn interview geprobeerd technologische ontwikkelingen te bespreken met mijn specialisten. Hier was mijn vragenstelling zo specifiek gericht op wetenschappelijke onderzoeken, dat het achteraf bleek dat mijn specialisten er nog niet over gehoord hadden. Dit was misschien ook iets te specifiek gevraagd en aangezien mijn specialisten niet gespecialiseerd zijn in de technologie had ik dit misschien ook eerder kunnen verwachten voor het interview. Dus na het stellen van de vragen kwam ik er snel achter dat ik door kon gaan naar het stellen van andere vragen. Die ik in eerste instantie had overgeslagen omdat we bijna aan het einde van onze afgesproken tijd kwamen en ik de specialisten niet langer wou ophouden heb ik snel gehandeld door sommige vragen eerst over het hoofd te laten. Achteraf kon ik sommige vragen alsnog stellen en was het interview uiteindelijk wat mij betreft afgerond. Mijn deelnemers van het interview waren achteraf verrast dat ik mijzelf zo netjes aan de afspraken van onze tijdsplanning had gehouden. Dus daar kan ik van overtuigd zijn dat ik daar zelf goed aan heb gedaan. Ook had één deelnemer in het interview aangegeven dat het voor haar in eerste instantie deels onduidelijk was wat het doel was van het interview en wat nou precies voor mij belangrijke informatie zou zijn in dit onderzoek. Dit heb ik tijdens het interview moeten uitleggen. Hier ben ik achteraf gezien toch te onduidelijk geweest zoals zij had aangegeven, wat voor mij de meest relevante informatie zou zijn en in welke richting dat zou zijn. Hier moet ik voortaan wel meer aandacht aan besteden en niet vergeten duidelijk kenbaar te maken tijdens het maken van afspraken voor een interview. Ook ben ik achteraf gezien bepaalde onderdelen vergeten te spreken met het bedrijf met betrekking tot het organiseren en details van het interview dat ik hier best wat extra e-mails voor heb moeten sturen naar het bedrijf. Dit had achteraf gezien ook beter gekund. Voor de rest ben ik achteraf gezien zeer tevreden met de resultaten en uitvoeren van het interview.