Bewijs Materiaal: Pitch Perfect Block

Omschrijving:

Een pitch is een presentatie die tot doel heeft een andere partij te overtuigen van een goed plan/idee/concept. Je moet vocaal gezien de boodschap goed over kunnen dragen maar de nadruk ligt op de voorbereiding, de flow, de boodschap en het uiterlijk en vorm van de pitch-hulpmiddelen.

 

Uitdagingen:

  • Je kent een aantal goede speeches of pitches, zodanig dat je ze kunt
    benoemen en kunt verwoorden waarom deze speeches jou aanspreken en waarom je ze goed vindt.

Na het onderzoek dat ik heb gedaan om te kunnen bepalen of een pitch wel degelijk goed is. Ik heb alle pitches geevalueerd op basis van de punten die ik heb gevonden uit mijn bronnen:

https://www.wetfeet.com/articles/6-qualities-of-a-successful-sales-pitch

http://articles.bplans.com/9-things-that-take-a-pitch-from-good-to-great/

1.  CONFIDENCE.

2.  PREPARATION.

3.  RESEARCH.

4.  DELIVERY

5.  SPEED

6.  FOLLOW-UP

7. Tell a real customer story

8. Pare it down to the essentials

9. Outline your business model

10. Make sure your presentation is crystal clear to anyone and everyone

11. Talk about yourself

12. Tell us, what have you done lately?

13. Address competition head-on

14. Give the numbers that are behind your numbers

Dit is de pitch die ik goed vindt:

In deze video wordt er een fictieve pitch opgedragen van de film Wolf of Wallstreet. Na al het onderzoek dat ik heb gedaan om te kunnen bepalen of een pitch wel of niet goed is heb ik deze pitches gekozen omdat ze voldoen aan alle eisen voor een goede pitch die ik hierboven heb aangegeven. Omdat ze de eigenschappen hierboven aangegeven gebruiken weten ze hun sceptische klanten te overtuigen dat hun service die ze verlenen goed voor hun is. Een pitch is alleen goed wanneer het de potentiële klant weet te overtuigen. Door die trucjes weten ze hoe ze de aandacht van de potentiële klanten moeten trekken waardoor ik niet werd afgeleid tijdens het meerdere malen kijken van de video.

Verder heb ik de pitch van AMD  RX 480 die mij laatst het meest heeft aangesproken.

Deze pitch heeft mij het meest aangesproken omdat ze precies zeiden wat ik wilde horen as klant waardoor ik bijna ben overgehaald om de RX 480 te kopen. Vooral omdat ze zeiden dat de video kaart sneller, goedkoper en zuiniger zal zijn dan de vorige en de huidige generatie top of the line premium video kaart van NVIDEA. Verder voldoet de pitch aan alle andere eisen voor een goede pitch.

  • Je hebt je dusdanig voorbereid op je pitch, dat je speeches hebt bekeken van mensen uit het vakgebied en bronnen hebt bestudeerd over de pitch als marketinginstrument, zodat je weet wat de bestanddelen en eisen zijn voor een goede pitch.

In periode 3 heb ik voor CLE een pitch gehouden samen met mijn groep over de markthal.  Wij hebben deze pitch voorbereid door middel van een Desk Research en een Doelgroep Onderzoek.

Ook in periode 4 had ik en mijn team zelfstandig voor CLE een pitch gehouden samen over de serious game PlastiCats.  Wij hebben deze pitch voorbereid door middel van een Desk Research en een doelgroep onderzoek.

Verder heb ik in de verloop van de periodes onderzoek gedaan naar meerdere pitches en vooral presentaties van ted talks zodat ik iets zou leren van mijn vakgebied en ik leerde dan hoe zij hun verhalen strategisch vertellen.

 

  • Je hebt je zodanig verdiept in de wensen en behoeftes van je klant dat je deze onderdelen op een duidelijke manier laat terugkomen in de inhoud en vorm van je pitch.

Omdat we in periode 3 een doelgroep onderzoek hadden gehouden kwamen tot bepaalde aannames die we hebben verwerkt in onze pitches.

Hier zijn de pitch die wij hebben gemaakt voor periode 3:

Pitch

 

Ook in periode 4 hadden we de resultaten van de markt onderzoek en doelgroep onderzoek in de pitch verworven.

Hier zijn de pitches die ik heb gehouden voor periode 4:

concept pitch

prototype pitch

 

  • Je kent je eigen non-verbale en verbale kwaliteiten zodanig dat je met behulp van ondersteunende middelen zelf een pitch kunt geven met een goede structuur en voldoende visuals.

Mijn non-verbale kwaliteit is mijn lichaamstaal en daarnaast is het ook mijn gebarentaal. Lichaamstaal is te bepalen door een gezichtsuitdrukking en door de houding van je lichaam.

Ik weet dat mijn non verbale kwaliteiten niet al te best zijn. Het is daarom vooral improvisatie wanneer ik non-verbale uitingen maak. Daarom zijn alle visuals die te zien zijn in de pitches van periode 4 hierboven een ondersteuning bij het vertellen over de concept of de prototype.

Mijn verbale kwaliteiten zijn redelijk in mijn ogen. Soms kan ik vaag overkomen maar dat komt door structuur omdat ik soms ervoor kies om met een verkeerde zin op te volgen waardoor het soms onduidelijk wordt. Met een beetje van een powerpoint of prototype kan ik ervoor zorgen dat mijn structuur beter is zodat de boodschap duidelijk overkomt.