Opzoek naar een gieter

Op woensdag 23 September 2015 begonnen we de dag met het bedenken van de benodigdheden  voor ons concept.

We kwamen erop om het volgende te gebruiken:

  • een grote Gieter (voor de ruimte die we nodig hebben om de arduino en dergelijken op te kunnen monteren)
  • 2 arduino’s
  • 1 LCD scherm
  • kabels
  • 1 bodem vochtigheid sensor
  • 1 piezo buzzer
  • 2 breadboards
  • IR sender en receiver

Verder maakten we een plan voor de dag om eerst de benodigdheden te kopen/ bestellen en om alvast een begin te maken aan de one-page website verder konden we nog niet veel doen zonder de belangrijkste onderdelen. Dus daarna vroegen we meteen aan de docenten of we een gieter konden kopen in de stad zodat we op z’n minst één van de drie benodigdheden die we nog niet in ons bezit hadden konden kopen. Toen we eenmaal bij de blokker waren zagen we dat ze die dag gesloten waren dus fietste ik naar huis (door de regen) om de bodem vochtigheid sensor te bestellen en de gieter te kopen bij de blokker in mijn buurt.IMG_7103IMG_7136

Ten slotte ging ik weer terug met de gieter en mijn team was ondertussen al begonnen aan de website. In het begin maakte ieder zijn eigen ontwerp van de website dat niet al te ingewikkeld was en keken we toen wat we van de vier ontwerpen zouden toepassen aan het eind ontwerp.

Begin aan sprint 2


Op Maandag 21 September 2015 begonnen we aan de tweede Sprint van CLE. Die dag kregen we een inleiding voor de sprint en kregen we te horen dat we zouden gaan brainstormen voor ideeën die we mogelijk zouden kunnen gebruiken voor sprint 2 waar we een smart object voor moeten maken. De donderdag daarvoor hadden we al geleerd bij het vak ontwerpen  hoe we het brainstormen aan moesten pakken. We begonnen met het brainstormen van handelingen die geassocieerd zijn met de categorieën: Tuin, Dierentuin en Kantine. Daarna was het tijd voor het associëren van objecten die met de categorie te maken hebben. Alle associaties moesten opgeschreven worden op losse stukjes papier en werden gestapeld per categorie en opgesplitst van actie en object. Toen moesten we 10 random combinaties maken van die acties en objecten, maar wel random combinaties van dezelfde categorieën. Ten slotte moesten we nog zelf met ideeën komen en van alle ideeën moesten we er eentje uit kiezen.7777

Hier staan al onze ideeën waar we mee kwamen:

Kantine:

  • Smart tafel beheer
  • Smart vuilnisbak
  • Smart dynamisch veranderende muur
  • Smart voorraad assistent
  • Smart biddons
  • Smart kassa beveilliger
  • Smart frituur

Tuin:

  • Smart verlichting
  • Smart water gever
  • Smart plant status feedback
  • Smart fruit plukker
  • Smart zwembad filter
  • Smart water systeem
  • Smart onkruid verdelger

Dierentuin:

Jammer genoeg leverde het random brainstormen niks op en onze associaties leverden ons ook geen ideeën  op dus hadden we onze tijd 100% toegewijd aan de andere categorieën.

Aan het einde van de dag hadden we ons idee. We hadden ervoor gekozen om sommige aspecten van onze ideeën toe te passen en kwamen we uit op de Smart Gieter voor de tuin. Dit idee maakte gebruik van de Smart plant status feedback en de Smart water gever. Dit concept lieten we zien aan een docent en we kregen de go ahead om te starten aan ons project.

De laatste dag van het project: Internet of Things

IMG_6964Op de laatste dag zetten we de puntjes op de i. Lars en ik hadden allebij (voor de zekerheid) een klein doosje meegenomen om daar onze installatie  in te zetten.IMG_6960 Lars maakte een gat waar de sensor in kon,  een gat voor het LCD schermpje en een gat voor het led lampje. IMG_6961Ik zorgde ook voor verder fine tuning van het muziek dat ik gemaakt had. Verder hadden we nog tijd om een extra led lampje aan te sluiten die meerdere kleuren kon worden.  Ook kozen we er nog voor om het idee te veranderen van de Rick Roll box naar de Troll/Fop box aangezien ik toch niet het muziek kon laten lijken op het nummer van Rick Astley. Ook veranderde wij de tekst naar “Please remove note below” dat als eerste werd weergegeven en de tekst die dan volgt “You just got trolled #REKT” als het papiertje eraf getrokken werdt. De reden waarom wij vonden dat het bij ons product zou passen is omdat wij het concept veranderden naar een doos die opgestuurd kan worden naar je target/doelwit om die persoon in de maling te nemen. Als de persoon het doosje ziet staat er eerst “Please remove the note below” waardoor het muziekje af zal spelen en de tekst “You just got trolled #REKT” volgt dan waardoor het doelwit compleet getrolled/gefopt is.

 

De derde dag

Dit gaf slecht geluid
Dit gaf slecht geluid
Dit gaf veel beter geluid.
Dit gaf veel beter geluid.

Op 14 September 2015 werkte ik groot en deels aan het muziek van het project. Maar daarvoor moest ik eerst weten hoe ik de Piezo Buzzer het veiligste kon aansluiten zonder het te laten doorbranden. Hiervoor zijn natuurlijk weerstanden voor alleen wist ik eerst niet hoe ik kon lezen hoe sterk die weerstand eigenlijk was. Dus dat zocht ik op en kwam tot de conclusie dat ik met de zwakste weerstand al goed zat. Toen ik eenmaal kon beginnen met programmeren ging het goed. Want ik wist al precies wat ik moest doen, doordat ik die avond daarvoor al had doorgenomen hoe ik het moest programmeren, alleen de uitkomst was niet perfect. De Piezo buzzer maakte de meest afschuwelijke geluiden ook met weerstand. Dus door de maat en tonen eindeloos te veranderen en te blijven experimenteren kwam ik uiteindelijk op een compleet nieuw deuntje waar we met z’n allen voor kozen om in ons project te gebruiken.  Pas op het laatst van de dag kwam ik erachter hoe ik beter geluid uit de Piezo Buzzer te krijgen. Door de buzzer aan te sluiten met een digital pin op rij 1 van het breadboard van de arduino dat over te laten gaan vanaf de min kant van de Piezo Buzzer door een weerstand op een andere rij en van datpunt weer terug te laten gaan naar ground.

Begin aan het project: Internet Of Things

Op 7 september 2015 werden alle klassen verdeeld in groepen voor het project: Internet Of Things. Ik werd ingedeeld in groep 2 met m’n team genoten: Sonny, Lars en Stephane. Voor dit project moesten we een compleet nutteloos installatie verzinnen dat bestaat uit een Arduino Uno en fysieke objecten.

Mijn team en ik begonnen eerst te brainstormen voor ideeën. Dit leverde ons 3 keuzes: Een slot machine waar je nooit mee wint, Een broodtrommel alarm en een Rick Roll machine. Wij als team kozen gezamenlijk voor de Rick Roll machine.

Voor de mensen die niet weten wat een Rick Roll is, gebruikt u deze link: https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ .

Wat wij met onze Rick Rollbox willen bereiken is om mensen te verrassen die de doos zien te lokken met een tekst: “Hey kom een dichterbij”, waardoor ze naar de doos zullen lopen en daardoor het Rick Roll nummertje af te laten spelen. Na dit zal de volgende tekst: “You just got RickRolled” te voorschijn komen. We kozen ervoor om voor dit project een LCD scherm, een Arduino piezo buzzer en een Ultra Sonische Range Finder te gebruiken.

Na al onze besluiten realiseerden we dat het al tijd was en zouden we de volgende dag beginnen aan het project.

Op 9 September 2015 maakten wij een beginaan ons project.

Na de daily standup kregen we de kans om te leren Solderen. Dit was super handig om te leren van te voren want als je met een Arduino werkt zou je al snel moeten solderen om je project waar te maken. Lars en ik gingen mee met de leraar om ons LCD schermpje te solderen aan onze pinnen die dan in ons breadboard geplugged kunnen worden. Dit zou het testen met de Arduino veel makkelijker maken in plaats van wasknijpers te gebruiken om ons LCD schermpje tekst te kunnen laten weergeven.Voor het solderen

Toen ik terug kwam van het solderen was het LCD schermpje al vastgebonden aan de Arduino en kregen we een Ultra Sonische Range Finder van een leraar te leen want geen van ons had er een. Ik kreeg dus als taak voor het project om het Rick Roll nummer na te bootsen met de piezo buzzer. Mijn aanpak was om eerst de instrumental versie van het nummer over en over te luisteren totdat ik wist hoe het nummer in elkaar zat met alle geluiden. Hierna was het tijd om het nummer te programmeren met het spiekertje.Het solderen is gelukt!

Ik had niet lang meer voordat we moesten stoppen dus ik moest het hierbij laten. Thuis had ik in het weekend nog een beetje gespeeld met de code alleen kon ik niet de Arduino programmeren om de melody functie te gebruiken dus kwam ik op het idee om de tone() functie te gebruiken. Ook vond ik op het internet een Songsheet van Rick Astley’s nummer never gonna give you up. Hier had ik mijn muziekje op gebaseerd maar achteraf bleek het juist het eind deel van het nummer te zijn.

IMG_6930