Bluiding Block: Writer’s Block

 Omschrijving

Je kunt je teksten opstellen in foutloos Nederlands en/of Engels. Je bent in staat de juiste boodschap over te brengen. Je kunt je schrijven aanpassen aan het medium en het doel/de doelgroep waar je voor schrijft. Je creëert overzicht door relevante informatie te bundelen.

Uitdagingen

  • Je teksten bevatten geen taal- of typefouten;

Vorig jaar heb ik examens gehad van Wolfert Tweetalig HAVO en IB SL (International Baccalaureate Program Standard Level). Daar heb ik niet lang geleden geleerd hoe ik voor Nederlands een foutloze brief kan schrijven.  Ook heb ik geleerd hoe ik een foutloze essay kan schrijven in het engels op niveau dat te vergelijken is met van nature Engelstalige.  Deze kennis heb ik gebruikt bij het maken van mijn essay voor periode 3.

En nu dat ik een extra Nederlands en Engels module achter de rug heb op de HBO ben ik er zeker van overtuigd dat ik nu teksten foutloos kan schrijven. Vooral als het getypte teksten zijn.

Mijn bewijs materiaal  is onder het kopje ‘Bewijs Materiaal’ te zien in deze post onderaan en allemaal bevatten ze geen taal- of typefouten.

  • Je formuleert zodanig dat de boodschap aankomt zoals je deze hebt bedoeld;

Ik kan door middel van structuur, grammatica en spelling mijn tekst duidelijk over laten komen.

Duidelijkheid is altijd belangrijk als je met iemand wilt communiceren. Daarom is het nog meer van belang als je een essay schrijft. Ik ben er nu van overtuigd dat ik een boodschap duidelijk kan formuleren omdat ik mijn grammatica en spelling zodanig heb aangescherpt in de verloop van de jaren dat ik op het niveau ben van een HBO student.

Mijn bewijs materiaal  is onder het kopje ‘Bewijs Materiaal’ te zien in deze post onderaan en en alle bewijs materiaal is volgens mij zo duidelijk dat de boodschap over komt.

  • Je teksten zijn zodanig afgestemd op de doelgroep dat deze zich aangesproken voelt;

Ik kan een tekst afstemmen op de doelgroep zodat zij zich aangesproken voelen. Als je weet wie de doelgroep is dan kan je ze aanspreken op hun belangen. In speeches bijvoorbeeld wordt ethos, pathos en logos gebruikt om mensen aan te spreken.

In periode 3 heb ik website gemaakt die alleen content bevat die is afgestemd op de doelgroep want de teksten bevatten de belangen van mijn doelgroep om iets te weten te komen. En die informatie is zo gestructureerd dat het de doelgroep aanspreekt omdat het precies bevat wat ze willen weten.

Voor IB ben ik getoetst om een tekst te moeten, kunnen, schrijven voor een bepaalde doelgroep. Ik kan dit omdat ik voor IB meerdere ‘Written Tasks’  heb moeten schrijven waarbij je een bepaalde doelgroep moet aanspreken in een fictieve scenario dat gebaseerd is  op Literatuur. Hierbij moest ik laten zien dat ik de literatuur begrepen heb en dat ik begrepen heb hoe ik mijn type tekst kan toepassen. Mijn Written Task was een speech waarbij ik ethos, pathos en logos heb gebruikt om als de dictator ‘Big Brother’ over te komen die zijn volk aanspreekt van het boek ‘1984’ . Daarom  weet ik hoe ik een doelgroep moet aanspreken en die kennis heb ik nu gebruikt in elk andere tekst waar ik een doelgroep moet aanspreken.

  • Je teksten zijn zodanig voorzien van verbandaanduiders, kopjes en witregels dat een duidelijke structuur ontstaat;

Ik kan kopjes, verbandaanduiders/signaalwoorden en witregels in teksten gebruiken om de tekst structuur te geven als de tekst het nodig heeft.

Alle teksten die ik schrijf of typ die redelijk lang zijn geef ik kopjes. Dit is zoals in de uitdaging staat om je teksten structuur te geven en daarom kan de lezer gemakkelijker weten wat hem te wachten staat voordat de lezer de hele paragraaf heeft gelezen.

Als je tekst kopjes bevat dan zit er gegarandeerd witregels in want een kopje staat altijd boven een nieuwe paragraaf waardoor er een witregel gebruikt moet worden net als met signaalwoorden waaronder ik versta volgens deze uitdaging ‘verbandaanduiders’.

Elke tekst die ik schrijf al is het onbewust maakt gebruik van ‘verbandaanduiders’. Daarom verwacht ik dat ik deze uitdaging heb behaald want verband aan duiders is niet een term die bestaat. Wat ik versta onder ‘verbandaanduiders’ is Signaalwoorden. Ik heb zelfs opgezocht of verbandaanduiders bestaat als term en dat blijkt dus niet zo te zijn volgens mijn bronnen.  En als je tekst schrijft komen er automatisch als je goed Nederlands kan Signaalwoorden in de tekst. Omdat ‘omdat’ ook een signaalwoord is en hiermee wil ik mijn argument mee onderbouwen.

  • Je gebruikt in je teksten de juiste structuren en terminologie zodat ze voldoen aan de eisen van het specifieke document.

ik kan de tekst die ik schrijf gebaseerd op de type tekst die bedoeld is de gewenste structuur toepassen.

Ik kan de juiste terminologie gebruiken in een tekst als het noodzakelijk is om die term te gebruiken.

Bewijs Materiaal

In periode 3 heb ik teksten op mijn website die kopjes bevatten en witregels hier is een word bestand met een extract van die teksten. Omdat er technische problemen waren met de database kan ik het niet laten zien op de website maar wel in een document.

Ethische Artificial Intelligence en de Maatschappij – Essay Filosofie periode 3

Debriefing van Periode 2

Product Backlog, Definition of Done, User Stories en MOSCOW van Periode 2

User Stories van Periode 3

Reflectie 1

Reflectie 2

Reflectie 3

Reflectie 4

Reflectie 5