Dinsdag 3 juni

Vandaag heb ik de werkzaamheden die ik normaal gesproken op maandag zou doen gedaan, dit in verband met de vrije dag (Pinksteren). Om het spel in een vroeg stadium al te laten testen kwam ik er achter dat er eigenlijk nog wel een aantal dingen onduidelijk waren. Het spel is getest onder twee groepen mensen. Hieronder staan de testresultaten met daarbij een video van de tests zelf.

Testpersoon: 1
Geslacht: vrouw
Leeftijd: 50 jaar
De besturing was in de eerste instantie onduidelijk. De testpersoon probeerde met de pijltjestoetsen de lopen. Vanaf het begin was van het gezicht af te lezen dat het allemaal heel erg zoeken was. Vrijwel direct had ze door dat de spatiebalk gebruikt kan worden om te springen. Ook het schieten was niet duidelijk, de hele enter toets werd niet gebruikt waardoor er ook niet geschoten werd.

Testpersoon: 2
Geslacht: vrouw
Leeftijd: 16 jaar
Deze testpersoon had het heel snel door. De besturing was duidelijk. In de eerste instantie ging ook zij naar de pijltjestoetsen, maar toen dit niet bleek te werken ging ze direct naar de toetsen W(SA)D. Ook het springen met de spatiebalk en schieten met enter was duidelijk. Wat voor verwarring zorgde was dat het niet duidelijk was dat de enemy nog niet verslagen kon worden. Ze vroeg ook letterlijk waarom ze een leven kwijt was toen ze de tegenstander raakte. Haar gezichtsuitdrukkingen waren over het algemeen erg neutraal.

Testpersoon: 3
Geslacht: man
Leeftijd: 50 jaar
Ook voor deze testpersoon was het zoeken naar de juiste toetsen om de speler in het spel te besturen. Dat de spatiebalk gebruikt wordt om te springen is duidelijk maar het lopen en schieten was niet intuïtief blijkt. Ook was er verwarring te zien omdat de speler niet snapte dat de tegenstander niet af ging en hij zelf levens verloor. Toen de speler zelf af ging snapte hij niet dat je met de muis op het scherm moest klikken, hij klikte op het toetsenbord.

Conclusie
Ondanks dat deze test kleinschalig is zie je wel een verschil tussen de leeftijden en hoe ze het spel oppakken. Mensen die jonger zijn hebben al snel door dat de WSAD toetsen bedoelt zijn om de speler te laten lopen. De spatiebalk ziet iedereen vrijwel direct als de aangewezen toets om te springen. De enter-toets om te schieten daarentegen moest uitgelegd worden. Het doel om de enemy te verslaan door middel van het schieten is dan wel weer duidelijk en de hartjes linksboven in beeld als indicator voor hoeveel levens je nog hebt is ook duidelijk. Een testpersoon had veel vragen en was ook een klein beetje gefrustreerd. De twee andere testpersonen waren vooral aan het proberen en onderzoeken.

Deze testresultaten heb ik verzameld op basis van de tests die ik afgenomen heb. Deze resultaten heb ik zelf geobserveerd en ook opgenomen, het scherm, de gezichtsuitdrukkingen, de lichaamshouding en het geluid. De video hieronder laat dit zien.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *