Content Block

Content is een verzamelnaam voor alles wat je door online (en offline) media met elkaar kunt delen. Content kan geschreven tekst zijn, maar ook beeld en geluid. Van video’s, artikelen, infographics en foto’s tot augmented reality en geluidsfragmenten. Vaak wordt een mix van deze verschillende vormen gebruikt. Goede content verrijkt de ervaring van het product. Belangrijk is dat je content past bij het medium en aansluit bij de doelgroep.

Afstemming
Wat past bij dit product en bij deze doelgroep? Goede content verrijkt de ervaring van het product. Je laat zien dat je daarover bewust hebt nagedacht.

In het geval van het reserveringssysteem dat ik in CLE2 heb ontwikkeld in samenwerking met mijn opdrachtgever hebben we samen nagedacht over welke context bij de eindgebruiker past. Mijn klant had al een website, maar het was nog niet mogelijk om een reservering te plaatsen. Door onderzoek te doen naar de doelgroep en de eigenaresse goede vragen te stellen ben ik meer te weten gekomen over wat bij haar schoonheidssalon past.

Ik wilde graag de huidige huisstijl doorvoeren in het nieuwe systeem. Dit omdat de klanten de gebruikers van het systeem zullen worden. De klant is een bepaalde identiteit van de organisatie gewend en deze moet daarom ook gehanteerd blijven worden.. Het zou raar zijn als deze ineens compleet anders zou zijn. Dat straalt geen vertrouwen en professionaliteit uit. Dit heb ik overlegd met Marlous (de eigenaresse) en ze was het hier mee eens. Wel heb ik de vrijheid gekregen om het te moderniseren naar eigen inzicht, uiteraard blijft de klant ‘in control’ over het eindresultaat.

De teksten op de site zijn in dezelfde tone of voice geschreven als haar huidige website. Klanten worden met u aangesproken om professionaliteit en netheid uit te stralen, maar de manier waarop dit gedaan is subtiel en informeel te noemen. Dit zorgt er voor dat het wel persoonlijk en vertrouwelijk aanvoelt voor de klanten. Dit is erg belangrijk voor haar.

Door zowel low- als hi-fidelity schetsen en ontwerpen te maken ben ik tot een eindresultaat gekomen. Dit heb ik gepresenteerd aan mijn klant en kunnen onderbouwen waarom ik bepaalde keuzes gemaakt heb.

Hieronder zijn de eerste grove ontwerpen te zien van het systeem voor een desktop, tablet en mobile.
(Klik op de afbeelding om te vergroten)

Doelgroep
Je laat zien dat je je doelgroep kent en dat je je content op je gebruikers hebt afgestemd.

Zoals eerder benoemd is de doelgroep van het reserveringssysteem gelijk aan de doelgroep van de schoonheidssalon, dit zijn tenslotte de gebruikers die uiteindelijk over zullen gaan stappen op het reserveringssysteem. Bij aanvang van de opdracht ben ik bij de klant op bezoek geweest. De doelgroep heb ik toch nog onderzocht door middel van een interview. Door vragen te stellen zoals; ‘Hoe oud zijn de jongste/oudste klant gemiddeld?’, ‘Hoe schat je de verhouding tussen man/vrouw?’ en ‘Hoe zou je je klanten omschrijven in een paar zinnen?’ ben ik een stuk meer te weten gekomen over haar doelgroep. Dit is vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst met daarbij een debriefing. Als laatste heb ik ook nog gebruik gemaakt van een stuk deskresearch. Tijdens dit proces heb ik op websites van concurrenten gekeken waar zij zich op focussen.

De klantenkring van de salon bevat een grote doelgroep. Er zijn geen bijzonderheden wat de leeftijd betreft, het gaat van jong tot oud en zowel mannen als vrouwen kunnen hier terecht. Wel is het een feit dat volgens de eigenaresse het grootste deel van de klanten vrouwelijk zijn, maar het aandeel mannen neemt toe merkte ze. Wel moeten de klanten behoefte hebben aan voornamelijk voeten- en gezichtsbehandelingen aangezien dit haar specialiteit is.

Concurrenten
Er is zeker sprake van concurrentie, er zijn veel kleine organisaties zoals deze. Dit zijn meestal freelancers die behandelingen aan huis verzorgen. In een straal van een kilometer zijn er ongeveer 5 á 6 (in)directe concurrenten aanwezig. Enkele voorbeelden hiervan zijn; Vitalis, Apprenza.be, Programma: Melissa.

Om de doelgroep zo goed mogelijk voor ogen te houden heb ik een persona gemaakt op basis van het eerdere onderzoek. Hieruit kan je opmaken dat ze een vrouw tussen de 30 en 40 jaar oud, in een middelgrote stad woont en een gemiddeld opleidingsniveau heeft. Ze werkt (zo goed als) fulltime en houdt ervan om er even tussenuit te kunnen gaan (met vriendinnen). Ervaring met technologie heeft ze redelijk op orde, ze kan met veel soorten techniek overweg op een prima niveau. Wat deze doelgroep vraagt is een overzichtelijk systeem wat duidelijk is. Ze wil op de hoogte gehouden worden en wat niet mag gebeuren is dat ze een afspraak vergeet. Als laatste punt hecht ze waarde aan kwaliteit.

Persona-Kim-van-Steden

Samenwerkingsovereenkomst-planning-en-overeenkomst-Schoonheidssalon-Laro

Visuals
De visuals (kleuren, lettertypen, beelden, infographics) die je gebruikt vormen samen met de tekst een geheel.

Bij het kopje ‘Afstemming’ heb ik onderbouwd waarom ik voor het uiteindelijke ontwerp gekozen heb. Het systeem moet voor klanten bekend en vertrouwelijk aanvoelen. Zodra een klant van de salon doorgestuurd wordt naar het systeem moet direct duidelijk zijn dat dit van hetzelfde bedrijf is, de huisstijl moet dus doorgevoerd worden.

De kleuren die gebruikt worden zijn licht, wit en lichtblauw komen veel voor in de huidige website. Dit heb ik doorgevoerd in het reserveringssysteem. In de basis blijft de gebruiker dezelfde identiteit voor zich krijgen maar wel in een nieuw en modern jasje.

Dit heb ik vastgelegd in een stijlkaart welke de gebruikte kleuren, grafische elementen en typografie laat zien. Beelden zijn hier niet in meegenomen omdat het reserveringssysteem uitsluitend informatief en functioneel zal zijn zonder beeldmateriaal. Onder de stijlkaart is een hi-fidelity wire-frame te zien met een design voor de desktop, tablet en mobiel. Dit is doorgetrokken vanuit de bestaande huisstijl.

Wireframe

Helder
Je content is helder en toegankelijk. Je teksten zijn in duidelijke taal geschreven. Dat mag in het Nederlands of in het Engels. Let erop dat je tekst geen type- en taalfouten bevat.

Het reserveringssysteem is helder en toegankelijk. Het systeem is aan meerdere mensen vanuit de doelgroep gepresenteerd en de feedback die daarop terug kwam is doorgevoerd tot we uiteindelijk bij het onderstaande resultaat gekomen zijn. De teksten zijn grotendeels zelf geschreven, de Privacy Statement is opgemaakt door een derde partij omdat we hier te maken hadden met juridische teksten.

Ook de interne documenten zoals de handleiding voor de werknemers van de schoonheidssalon is voorzien van een mooie opmaak met een heldere layout/structuur. Deze is onderaan bij het kopje ‘Structuur’ terug te vinden.

(Klik op de afbeeldingen om te vergroten.)

Structuur
Om je content voor gebruikers zo toegankelijk mogelijk te maken gebruik je een heldere structuur. Koppen, tussenkopjes, witregels en signaalwoorden helpen daarbij.

De website is duidelijk onderverdeeld in secties. Eindgebruikers die direct met het systeem te maken krijgen zien duidelijk grote koppen. Daaronder is een horizontale lijn zichtbaar die laat zien dat je naar de inhoud van de pagina gaat. Bij velden en formulieren zijn de velden zelf voorzien van een grijze achtergrond, dan weet de gebruiker dat hij of zij daar iets in moet vullen. Wat er ingevuld moet worden is boven het veld te vinden door middel van een kopje. Reguliere informatie is in een standaard opmaak met witregels zichtbaar.

Tabellen zijn ook duidelijk gestructureerd over de gehele website. De koppen in de kolommen hebben een dikke kop, de inhoud op de rijen zijn in een ‘regular font’ geplaatst. De rijen hebben een afwisselende kleur om de leesbaarheid te verbeteren. In de video hieronder is te zien hoe het systeem zich ook schaalt op meerdere apparaten en de structuur van het systeem behouden blijft.


Voor de werknemers is er ook een document opgesteld, hierin staat gedocumenteerd hoe het systeem in gebruik genomen moet worden. Het kan gezien worden als een handleiding. Uiteraard heeft dit ook gewoon een nette structuur, er wordt gewerkt met koppen, witregels en duidelijk correct taalgebruik.

Gebruikershandleiding-Schoonheidssalon-Laro

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *