Doelgroep Block

Als CMGT’er gebruik je een doelgroeponderzoek om ontwerpkeuzes te maken. Dit doe je om het product dat je aan het maken bent te laten aansluiten op de beoogde doelgroep. Om die doelgroep inzichtelijk te maken doe je onderzoek, bijvoorbeeld middels observaties, interviews of een survey, aangevuld met desk research. Dit verwerk je in persona’s en customer journey maps. De conclusies helpen bij het uitwerken van user stories voor het interactieontwerp.

Tijdens het ontwikkelen van het product wil je vervolgens blijven testen of dit ontwerp nog steeds aansluit. Het is daarom belangrijk dat je weet welke testmethode je kan inzetten. Dit heeft te maken met het moment in het ontwikkelproces, de context, de testpersonen en de data die je wil verzamelen. Op basis van de gevisualiseerde testresultaten kun je vervolgens conclusies trekken en aanbevelingen doen met betrekking tot een nieuwe iteratie.

Interviewen
Je hebt bij meerdere personen uit de doelgroep een interview afgenomen zodanig dat hier relevante conclusies uit getrokken kunnen worden.

Analyseren
Je hebt persona’s en customer journeys ingezet om de karakteristieken van de doelgroep visueel inzichtelijk te maken zodanig dat de interactie ontworpen kan worden.

Testopzet
Je kan een volledige testopzet maken, waarin de keuze tussen verschillende type tests wordt afgewogen en waarin de beoogde deelnemers en testopstelling verantwoord worden.

Uitvoering
Je kunt testresultaten van (tenminste 3) representatieve deelnemers analyseren, documenteren en visualiseren, zodanig dat de testresultaten inzichtelijk worden voor anderen.

Conclusies
Je kunt uit de tests conclusies trekken en aanbevelingen doen die je inzicht geven in een volgende iteratie of stap in het proces.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *