One-of-a-Kind Block

Leeswijzer

Alle informatie welke van belang is voor het Building Block genaamd One-of-a-Kind is in deze blog te vinden. Externe bronnen worden door middel van een blauwe hyperlink aangegeven. De criteria waaraan voldoen moet worden worden duidelijk aangegeven door middel van kopjes met dezelfde naam als de kopjes op CLE.

Je hebt inzicht in je eigen kwaliteiten op het CMGT-werkterrein, en weet hier bij de uitvoering van het werk op te sturen. Je hebt je georiënteerd op het werkveld en bent online actief op werkgerelateerd communities of practice. Daarbij ben je actief in verschillende online netwerkomgevingen (bv. Github, Codepen, Twitter). Naast een online netwerk ben je ook in het echte leven actief op netwerkbijeenkomsten als meetup’s, conferenties, hackathons. Daarbij heb je minimaal een superheld die jouw inspireert op een thema binnen de opleiding.

Ken je kwaliteiten
Je (h)erkent je sterke en zwakke punten binnen het opleidingsdomein zodanig dat je deze punten bewust aanpakt in je eigen ontwikkeling.

Binnen de opleiding CMGT ben je breed bezig met je eigen ontwikkeling. Je werkt aan de concepten, user experiences, ontwerpen van fysieke/digitale producten en natuurlijk de ontwikkeling van de software. Ik denkt dat ik best zelfbewust ben van mijn sterke en zwakke punten.

Het creatieve gedeelte (concepten/ontwerpen) heb ik al veel ervaring mee aangezien ik vóór deze opleiding een vierjarige opleiding Mediavormgeving mbo 4 heb gevolgd. Hier heb ik mezelf gefocust op het ontwikkelen van concepten en het digitaal realiseren hiervan in de vorm van fotografie, video, websites en grafisch design. Deze kennis hebben helpt enorm bij de opdrachten binnen de opleiding en het vak Ontwerpen welke gegeven wordt door Rob Zoeteweij is zeker interessant en een mooie aanvulling hierop. Tijdens dit vak krijgen we veel bronnen aangereikt met verdiepende stof om buiten het college om jezelf in te leren. De Field Guide to Human Centered Design is een document wat op LMS staat samen met andere bronnen met veel nuttige informatie.

Lesmateriaal en informatie over ontwerpen

Iets wat ik niet direct negatief wil noemen maar een uitdaging vind is het vak programmeren. Voordat ik aan deze opleiding begon interesseerde ik me hier al in maakte ik in m’n vrije tijd programmaatjes en maakte ik (vooral Minecraft) servers en websites. Ook heb ik thuis een server staan waar ik wat home Wat ik het lastige vind van dit vak is het onthouden van de opmaak van de code waarin je programmeert. Het lezen en begrijpen van wat een bestaand stuk software doet gaat prima en het ontleden van een opdracht om deze een deelopdrachten uit te schrijven ook, maar wanneer ik uit m’n hoofd met een blanco document moet beginnen vind ik het lastig om uit het niets te beginnen met het coderen. Dit heb ik ook overlegd met Leanne (docente programmeren). Het is gewoon een kwestie van doen en dan gaat de structuur vanzelf bekender worden. Hier ben ik ook al mee bezig geweest buiten school om. Door middel van Codecademy ben ik alvast bezig geweest met het leren van HTML/CSS voor de volgende periode. Om JavaScript beter onder de knie te krijgen heb ik een probleem uit m’n eigen omgeving genomen en proberen op te lossen door middel van deze taal. Dit was erg leerzaam omdat je dan echt nuttig iets aan het maken bent waar je iets aan hebt. Tijdens dit proces loop je weer tegen problemen aan welke moet uitzoeken. Op deze manier leer je bijna spelende wijs. Daarna kwam ik op w3schools.com een pagina tegen waar je je kennis kan testen door middel van een quiz.

Codecademy/eigen JS projectje/w3schools.com quiz
(Klik om te vergroten)

Event
Je hebt minimaal één branchegerelateerd netwerkevent bezocht (meetup, conferentie, e.d.) zodanig dat je aantoonbaar je vakkennis hebt vergroot.

Woensdag 9 oktober was er op de gang bij de afdeling CMGT een klein event waar vierdejaars studenten van informatica en CMGT hun ontwikkelde games presenteerden. Buiten dat de meeste mobile games leuk waren om te spelen geeft het ook inzicht van waar je allemaal rekening mee moet houden. Er was bijvoorbeeld een groep die de game Unknown Era hadden gemaakt. Het concept was erg goed en het design zag er ook behoorlijk uit alleen de gebruikerservaring vond ik niet geweldig, het was in het begin erg onduidelijk en er was uitleg voor nodig om het te begrijpen. In de game zelf was een tutorial ingebouwd maar dit hielp niet echt omdat deze erg lang duurde. Na wat navraag te hebben gedaan bij andere studenten kwam ik erachter dat niet alleen ik last van dit probleem had. De developers zelf zagen het ook toen anderen het spel gingen spelen dat het niet logisch werkte. Wat ik hiervan geleerd heb is dat je je product ook buiten je eigen omgeving moet testen.

Woensdag 16 oktober werd er vanuit de studievereniging CRT waarbij ik me heb aangemeld een netwerkavond georganiseerd waarbij we kennis hebben gemaakt met andere studenten binnen de opleiding. Die avond stond vooral in het teken van het netwerken met elkaar leren kennen. Buiten de klasgenoten waren er ook studenten van de andere jaren aanwezig. Het was erg gezellig en ook boeiend om met anderen te praten, ervaringen en kennis uit te wisselen over de opleiding en vakgerelateerde kennis.


In december 2019 ben ik ruim een week naar Tokio, Japan geweest. In de Tokyo Skytree was er een kleinschalig evenement georganiseerd door NTT DoCoMo. Hier werd verteld hoe 5G de industrie positief gaat veranderen. Het leuke en leerzame hieraan was dat er hele realistische demo’s te zien waren.

Ondanks dat ironisch genoeg de gesproken communicatie niet vlekkeloos ging was het netwerk geweldig. Zo was er een demo waarbij ze gebruik maakten van een VR headset. Zo kon je op afstand met elkaar de sport schermen (zie video) doen zonder een merkbare vertraging. Dat is een van de grote voordelen van het 5G netwerk.

Ook waren er demo’s van echt praktische toepassingen in de industrie. Het werken met graafmachines is een gevaarlijk beroep maar hier biedt het bedrijf ook weer een mooie oplossing voor. Door de lage latency is het mogelijk om op afstand een onbemande machine te besturen terwijl de ‘operator’ op een veilige locatie in een soort simulator zit. De graafmachine zelf is voorzien van camera’s, de beelden en handelingen worden real time heen en weer gezonden. Dit zijn de grote voordelen, echter is er wel een nadeel en dat is het bereik en de sterkte. Omdat het netwerk op een snelle/hoge frequentie werkt heeft het niet het vermogen om door objecten heen te gaan en grote afstanden te overbruggen.


Donderdag 13 februari ben ik namens Polytec Composites NL bij de grootste AV en systems integration beurs ter wereld geweest in Amsterdam. (foto 1) Hier ben ik enorm veel te weten gekomen over de digitale systemen die in de industrie worden gebruikt.

De grote bedrijven als Google, Microsoft, Lenovo, Canon, Panasonic en nog veel waren hierbij aanwezig. Maar wat bijzonder was om te zien was dat de nieuwste producten vaak bij (voor mij) onbekende bedrijven te zien waren. Zo was er een Aziatische organisatie welke al transparante displays produceert. Hier kan je echt doorheen kijken. Eerst vroeg ik me af wat je hier aan hebt maar door in gesprek te gaan met het bedrijf kom je er achter dat het bijvoorbeeld in te zetten is als display/etalage. Zo kan je een hologram effect in een winkeletalage realiseren. (foto 3)

Bij Panasonic Business was een van de grootste stands te zien waar ze een hele eSports live stream studio hadden nagebouwd voorzien van 8K camera’s. Hier demonstreerden ze de voordelen van een hogere resolutie. Toepassingen hiervan zijn dat ze een totaalshot kunnen maken van in dit geval alle vier de gamers en dan daaruit vier cropped shots kunnen maken welke ieder een 4k resolutie hebben! (foto 5)

Ook SoftBank Robotics (foto 6) was aanwezig met Pepper, een robot waar we het tijdens de hoorcolleges ook over hebben gehad. Het is erg indrukwekkend om te zien hoe natuurlijk deze robot zich gedraagt. Vrijwel direct als je de robot ziet denk je ‘wat lief’, wat eigenlijk best raar is omdat het een machine is. Dit laat toont juist aan waar we in de toekomst naartoe zullen gaan. De robot was verbonden aan het internet en kon zo razendsnel antwoorden geven op vragen die je hem/haar/het stelde.

Bij Canon (foto 7) was een demonstratie te zien van een robot welke gebruik maakte van meerdere camera’s. Op de arm zelf is een camera bevestigd en aan het plafond ook een (valt helaas buiten de foto). De beelden van deze twee camera’s worden door een AI geanalyseerd zodat bepaalde objecten en posities kunnen worden bepaald. Dit visionsysteem kan bijvoorbeeld in fabrieken worden toegepast om bepaalde processen nauwkeuriger te maken dan mensen kunnen en dat alles stukken sneller en betrouwbaarder.

Op foto 9 zijn drie digitale ‘kiosken’ van Acrelec te zien. Dit is een bedrijf dat de digitale infrastructuur voor bijvoorbeeld McDonald’s realiseert en onderhoudt. De systemen worden door dit bedrijf ontwikkeld en bijgehouden. Natuurlijk waren er nog véél meer bedrijven aanwezig op de beurs maar dit vond ik de meest interessante die binnen mijn vakgebied en studie vallen.

Netwerk
Je hebt een netwerk van externe contacten zodanig samengesteld dat deze contacten je verder kunnen helpen in je ontwikkeling.

Omdat ik geïnteresseerd was voordat ik aan de opleiding begon heb ik al een netwerk welke bestaat uit een aantal mensen waarvan ik weet wat ik er aan heb. Om te beginnen met oud-studiegenoten. De opleiding Mediavormgeving die ik heb afgerond had vier uitstroomrichtingen; grafisch, interactief design, art & design en audio visueel/animatie. Vooral de interactieve designers kan ik profijt van hebben in de toekomst. Tijdens die opleiding heb ik stage gelopen bij Eyedetail, een bedrijf welke een totaalpakket bied op het gebied van web, video, foto en marketing. De eigenaar hiervan is een goede vriend van me met zelf ook een erg groot netwerk. Via deze organisatie ben ik in contact gekomen met bijvoorbeeld een programmeur waar ik af en toe ook mee samenwerk aan het ontwikkelen van websites. Binnen mijn eigen vriendenkring zijn ook een aantal mensen met dezelfde interesses en opleiding waar ik contact mee heb. Op websites zoals LinkedIn en Facebook heb ik deze contacten toegevoegd zodat ik ze inzichtelijk kan maken voor mezelf en anderen. Ook studiegenoten en docenten behoren tot mijn netwerk. Als ik vragen heb of als zij vragen aan mij hebben weten we elkaar te vinden en kunnen we elkaar ondersteunen en verder helpen.

Om het concreet te maken zal ik hieronder een overzicht plaatsen van een deel van mijn netwerk.

Rens Manders
Functie: programmeur, webdeveloper
Gespecialiseerd in het maken van websites en online systemen met een bijpassend grafisch ontwerp. Samen met Rens werken we af en toe aan opdrachten van klanten. Rens kan ik benaderen voor een samenwerking wanneer er zeer specifieke applicaties en systemen ontwikkelt moeten worden.

Maarten Zuidhoorn
Functie: front-End developer
Al een jaar of 5 ken ik Maarten, momenteel is hij werkzaam in de cryptoindustrie. Door de brede kennis van programmeertalen kan ik altijd voor samenwerkingen en vragen bij hem terecht

Selwin Umar
Functie: projectleider
Selwin leidt onder andere het project (Roosendaal) On Stage. Jaarlijks komen we samen om plannen te maken. Dit zorgt voor veel netwerkmogelijkheden.

Mitchell van den Eijnden
Functie: informaticastudent
Mitchell heb ik ruim een jaar geleden leren kennen via mijn werk. Mitchell kan ik benaderen voor technische vragen op het gebied van programmeren.

Nick Kawaler
Functie: eigenaar Eyedetail, video, foto, web en marketing
Samen met Nick werken we regelmatig aan opdrachten waar zowel techniek als creativiteit samen moeten komen. Bij Nick kan ik altijd terecht als beeld en techniek samen moet komen tot één product.

Mike van den Broek
Functie: game design student
Game student, Mike kan ik benaderen als er een samenwerking nodig is in de game branche en natuurlijk wanneer er (3D)ontwerpen nodig zijn.

Jeroen Backx
Functie: marketeer, ondernemer, docent
Vier jaar geleden heb ik Jeroen Backx leren kennen, door zijn grote netwerk en mijn kennis van het ontwerpen/animeren kunnen we elkaar aanvullen.

Jesse Stolk
Functie: HR CMGT student
Jesse en ik zijn vaak samen te vinden op de afdeling. We maken samen huiswerk en helpen elkaar verder als iemand ergens tegenaan loopt of feedback nodig heeft.

Rolmodel
Je hebt een superheld uit het domein van CMGT gekozen die jou weet te inspireren. Je kan goed onderbouwen hoe dit rolmodel jou inspireert.

Om te beginnen heb ik als rolmodel Markus Persson gekozen, ook bekend als Notch. Hij is de ontwikkelaar van het populaire sandboxspel Minecraft. Al op een leeftijd van zeven jaar begon hij met programmeren op een Commodore 128. Toen hij negen was maakte hij een advanturegame. Door de jaren heen heeft hij gewerkt bij diverse techbedrijfen op het gebied van programmeren. Een bekend spel waar Markus aan meegewerkt heeft is Wurm Online. Twee succesvolle spellen van hem zijn Scrolls en zoals iedereen wel kent; Minecraft. Wat ik zo inspirerend vind is dat hij op een jonge leeftijd onschuldig is begonnen met computeren en programmeren, toen hij een aantal jaar gewerkt heeft in die branche heeft hij op een bepaald moment de moed gehad om te stoppen met zijn werk en zich volledig gericht op het ontwikkelen van een game waarvan hij niet eens wist dat het zo’n gigantisch succes zou worden. Nu is dit natuurlijk een uitzonderlijk verhaal maar het geeft wel aan dat je met een visie, passie en doorzettingsvermogen ver kan komen.

Ook Vitalik Buterin inspireert mij, Buterin had iemand leren kennen via een chatplatform, deze persoon wilde graag een blog beginnen over de bitcoin en bood hier vijf bitcoin voor. Dat was toen $3,50 waard en op het moment van schrijven was het ruim $45.000,- waard. Later raakte hij betrokken bij meerdere publicaties en magazines over de Bitcoin. Waar het echt interessant wordt is bij Ethereum. Dit decentrale platform (blockchain) is hij de grondlegger van. Het inspirerende hiervan is dat hij een bestaand concept (Bitcoin/blockchain) heeft genomen en een nieuwe variant hierop (Ethereum) heeft ontwikkeld in een team waar iedereen deel aan kan nemen. Het mooie van de Ethereumblockchain is dat er in tegenstelling tot de Bitcoin meer kan dan alleen dienen als een valuta. Er kunnen smart contracts overheen gestuurd worden en hele programma’s draaien.

Een programma (project) is Golem. Dit team heeft de Ethereumblockchain genomen als basis en het op een waanzinnige nieuwe manier toegepast. In plaats van het delen van data over een netwerk doen zij juist het tegenovergestelde; wat nou als gebruikers computerkracht delen over een netwerk? Een decentrale supercomputer! Om het duidelijker te maken heb ik een voorbeeld; stel je hebt een zware animatie gemaakt welke dagen lang moet renderen op je computer. Dan kan je je project naar het netwerk sturen en de

Online presence
Je hebt je online geprofileerd en gemanifesteerd (online presence) via het delen van applicaties / code snippets / tutorials. Je draagt actief bij aan de online tech-community en bent hierdoor zichtbaar als aankomend professional voor externen.

Ondanks we nog maar net van start gegaan zijn ben ik hier actief mee bezig. Zoals we tijdens de lessen van Jan (techniekfilosofie) geleerd hebben is het delen van kennis en informatie in de techwereld van belang. Op GitHub plaatse ik af en toe tools en stukken code waaraan ik gewerkt heb en wil bewaren/delen met anderen. Binnen de klas deel ik ook kennis met studiegenoten om elkaar verder te helpen, op Discord heb ik een server aangemaakt met een kanaal genaamd #codes waarin we opdrachten die we krijgen bespreken.

Buiten de lessen om spreken Jesse en ik af en toe af om elkaar verder te helpen als we ergens niet aan uit komen of verder op in willen gaan. Tutorials maak ik zelf nog niet echt omdat ik zelf nog volop aan het leren ben, dit wil ik wel graag gaan doen als ik verder ben met de opleiding. Waar ik wel erg actief op ben is Reddit, dit is een online forum met zogenaamde subreddits waar je specifiek op een bepaald onderwerp ingaat. Vooral op de onderstaande subreddits ben ik actief. Hier verzamelen en delen gebruikers informatie over vraagstukken of onderwerpen.

Naar aanleiding van mijn eerste gesprek over dit building block ben ik actiever geworden op GitHub. Hier publiceer ik code welke ik zelf heb gebruikt en voor mij handig zijn geweest. Door deze functies de wereld in te helpen hoop ik anderen te helpen. Deze plaats ik op mijn Gist Github. Door op de link te klikken krijg je een overzicht te zien van alles wat ik online geplaatst heb. Ook is op mijn account een overzicht te zien wanneer het geplaatst is. (Klik rechts om tussen de jaren te wisselen.) Ondertussen na twee periodes staat hier een flinke hoeveelheid code!

Hieronder heb ik nog enkele recente activiteiten op Reddit van mij ingesloten. Ik ben vooral actief op subreddits zoals /r/html /r/css en af en toe /r/javascript en /r/PHP.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *