Pitch Perfect Block

Leeswijzer

Alle informatie welke van belang is voor het Building Block genaamd Pitch Perfect is in deze blog te vinden. Externe bronnen worden door middel van een blauwe hyperlink aangegeven. De criteria waaraan voldoen moet worden worden duidelijk aangegeven door middel van kopjes met dezelfde naam als de kopjes op CLE.

Kwaliteit – Je kent een aantal goede speeches of pitches, zodanig dat je ze kunt benoemen en kunt verwoorden waarom deze speeches jou aanspreken en waarom je ze goed vindt.

Bill Gates (1A) is het eerste voorbeeld wat ik aan wil halen als het om speeches en pitches gaat. Zijn manier van presenten ziet er erg natuurlijk uit. Dit spreekt mij aan omdat een hoop mensen tijdens het presenteren in mijn beleving te enthousiast willen overkomen waardoor het nep overkomt en soms zelfs een beetje irritant wordt.

Een extreem voorbeeld hiervan is Carlos Matos (2A) welke de eerste jaarlijkse presentatie gaf in Pattaya, Thailand voor het bedrijf en cryptocurrency (BCC) Bitconnect. Het werd in begin 2015 opgericht maar al in de eerste maand van 2018 werd het beschuldigd van Ponzi scheme fraude te zijn.

Terug aan Gates, hij staat over het algemeen rustig en op zijn gemak op het podium, loopt niet continu van de ene naar de andere kant en doet gewoon zijn verhaal. Wel maakt hij veel gebruik van handgebaren, redelijk vaak brengt hij zijn handen naar het midden van zijn borstkas. Er zit niet echt een verband tussen de bewegingen en hetgeen er verteld wordt bij hem.

De manier van spreken komt erg rustig en niet geacteerd over zoals vaak het geval is. Dit geeft een bepaald vertrouwen en maakt het ook erg geloofwaardig om naar te kijken en luisteren. Af en toe maakt Bill een woordgrapje wat de spanning er vanaf haalt.

Jan van Hooff (2B) is een Nederlandse primatoloog welke heel erg mooi en inspirerend kan pitchen en presenteren. Vol oprecht enthousiasme kan hij zijn verhaal overbrengen en prachtig spreken. De toon van spreken is wel drukker dan die van Bill Gates maar nog steeds niet te druk te noemen.

Ook hij maakt niet gebruik van het hele podium zoals Bill Gates dat ook niet doet, over het algemeen staat hij vast op zijn stukje podium en dat is zijn beweeggebied. Zijn handgebaren zijn uitbundig en groots. Het liefst maakt hij er continu gebruik van maar het leidt niet af, het ondersteunt de inhoud van zijn verhaal zoals in de onderstaande video te zien is.

Wat mij aanspreekt in beide speeches is de algemene indruk, ik hou van oprechtheid en niet de overenthousiaste presentaties waarbij het meer een show is. De manier van spreken is natuurlijk en prettig om naar te luisteren. Het non-verbale gedrag kijkt rustig en ondersteunt enigszins het verhaal.

1A

2A

3A

Goede voorbeelden – Je hebt je dusdanig voorbereid op je pitch, dat je speeches hebt bekeken van mensen uit het vakgebied en bronnen hebt bestudeerd over de pitch als marketinginstrument, zodat je weet wat de bestanddelen en eisen zijn voor een goede pitch.

Wat maakt een pitch goed? Er zijn een aantal factoren waaraan een pitch en presentatie moet voldoen. We beginnen bij het begin. De opening moet meteen de interesse van het publiek wekken, hier kan je alleen gebruik van maken als je dus ook op de hoogte bent van het publiek wat er zit. Als de doelgroep duidelijk is kan je de aandacht trekken door een interessant feit of bijzondere cijfers te laten zien, ook kan je een vraag stellen wat de mensen aan het denken zet. Een bijzondere opening door iets te doen wat van de verwachtingen afwijkt kan ook effectief zijn.

Nu weet je voor wie je gaat presenteren, een tactiek om het publiek te blijven boeien is om het publiek te vertellen wat zij willen horen. Als er een probleem is kan je dit aankaarten om vervolgens de oplossing te pitchen. Maar maak het niet langdradig, het moet concreet zijn. Wat ook werkt is om je publiek zich aangesproken te laten voelen, personaliseer je pitch en stem het af op de toeschouwers.

Andere manieren om je pitch nog krachtiger te maken zijn het vooraf verwerken van mogelijke vragen in de pitch, kernwaarden van de organisatie benoemen als die van toepassing zijn en het uniek maken. Als laatste sluit je de pitch overtuigend en duidelijk af. Dit kan door middel van een slogan/one liner.

Een aantal van deze punten zie je terug in de hele korte en wat komische pitch (1B) van Richard Hendricks en Erlich Bachman. Het komt uit de Amerikaanse serie Silicon Valley, het gaat over een tech start-up welke zich bevind in Silicon Valley.

De pitch begint met wat de doelgroep/klant wilt, hierdoor trek je meteen de interesse van de persoon wie je wilt overtuigen. Vervolgens legt hij uit waarom de concurrent succes heeft maar omdat hij natuurlijk zijn eigen product wilt promoten maakt hij meteen een woordgrapje waardoor hij de concurrent eigenlijk voor schut zet. Wel klopt de inhoud van de grap anders zou het geen waarde hebben in de presentatie. Als afsluiting stelt hij heel zelfverzekerd waarom zijn product/dienst wel goed is en waarom ze voor hem moeten kiezen.

Iemand die de eerder genoemde kwaliteiten ook uit tijdens het pitchen is Ramesh Raskar (3A). Hij opent en trekt meteen de aandacht door een opmerkelijk feit aan te halen en hierbij een bijzondere foto te laten zien. Vervolgens gaat hij met zijn verhaal toe naar het heden en naar de toekomst waarin de meest geweldige dingen mogelijk zouden moeten zijn. Zijn hele pitch is doordacht om de aandacht te behouden.

Qua lichaamstaal en manier van spreken komt hij overeen met zowel Bill Gates als Jan van Hooff, hij maakt gebruik van een selectief stukje podium, beweegt natuurlijk en ondersteunt zijn verhaal subtiel met handgebaren. Het is niet een spannende pitch maar zeker wel een goede omdat hij het publiek weet te boeien zonder gekke dingen uit te hoeven halen. Zijn basis is een sterk verhaal, duidelijk spreken en dit alles ondersteunen met visuele elementen zoals lichaamstaal en niet te vergeten een presentatie in de vorm van dia’s en video’s.

Bronnen:
zpnet.nl – een goede pitch voorbereiden
monsterboard.nl – elevator pitch
nkpitchen.nl – 10 algemene tips
loopbaanregisseur.nl – Indeling pitch

1B

2B

Ken je publiek – Je hebt je zodanig verdiept in de wensen en behoeftes van je klant dat je deze onderdelen op een duidelijke manier laat terugkomen in de inhoud en vorm van je pitch.

Het publiek is in het geval van CLE1 Sprint 1.1 en 1.2 duidelijk, dit zijn medestudenten van de opleiding CMGT uit voornamelijk het eerste leerjaar. Verder zullen er hoogstwaarschijnlijk ook tweedejaars studenten en docenten aanwezig zijn welke de pitch bij zullen wonen.

Het doel van de pitch is heel duidelijk; je product presenteren wat nuttig inzetbaar is in een van de drie domeinen waaruit we konden kiezen. (Zorginstellingen, musea of winkels) Door middel van een stukje achtergrondinformatie va

Het voordeel van dit publiek is dat je gewoon de technische termen kan gebruiken in de pitch omdat zij in hetzelfde vakgebied actief zijn. Wat wel van belang is om duidelijk het doel van je product te laten zien door middel van een fysiek prototype.

Eigen kwaliteiten – Je kent je eigen non-verbale en verbale kwaliteiten zodanig dat je met behulp van ondersteunende middelen zelf een pitch kunt geven met een goede structuur en voldoende visuals.

Hieronder heb ik mijn eerste pitch staan welke opgenomen is aan het eind van CLE 1 Sprint 1.1. Het is zeker niet een bijzonder goede pitch maar dat maakt het wel een goed voorbeeld om te laten zien wat beter moet.

Om te beginnen met de verbale kwaliteiten, de toon waarop ik spreek ben ik tevreden over. Het volume is goed en ik ben duidelijk verstaanbaar. Wel vind ik het tempo aan de hoge kant liggen waardoor het wat rommelig en gehaast over komt. Omdat de pitch niet heel goed voorbereid is is er ook geen duidelijke structuur met een opening, kern en slot aanwezig. Dat is iets om in het vervolg wel toe te passen. Dit verklaart ook de ‘uuhms’ tussendoor, door vooraf de pitch te oefenen zal dit minder tot niet meer voorkomen.

De non-verbale kwaliteiten spelen onbewust een grote rol in hoe je overkomt bij het publiek. Het gebruik van handgebaren gaat al redelijk goed maar dit zou nog wat rustiger mogen, het zijn nu redelijk veel kleine en drukke bewegingen. Mijn algehele lichaamsbeweging is behoorlijk statisch maar dat komt grotendeels door de omgeving waarin ik sta. Wanneer je een wat bredere ruimte tot je beschikking hebt beweeg je wat makkelijker. Wat me ook opviel is dat ik erg veel naar het object kijk wat ik presenteer, dit komt niet boeiend over voor het publiek, je presenteert het product aan hen dus daar moet ik dan ook naar kijken.

Structuur en visuele ondersteuning is belangrijk voor een goede pitch, je wilt een duidelijk en begin dat de aandacht trekt van het publiek zoals eerder in deze blog beschreven is. De volgende keer zal ik dit ook toepassen door gebruik te maken van een interessant feit of een statement wat opvalt of zelfs een beetje schokkend is. Daarop volgt een kern waarin de boodschap overgedragen wordt en het sluit logischerwijs af met een slot. Dit is zeker niet onbelangrijk omdat je hier nogmaals je kernboodschap kort naar boven kan laten komen en je publiek kan aansporen tot actie. De inhoud moet vooral duidelijk zijn en afgestemd op het publiek. Tijdens deze pitch haal ik kort aan wat het idee was maar dat het niet volledig gerealiseerd is, vervolgens ga ik snel door naar wat hij wel kan. Wat de visuele ondersteuning betreft, een diapresentatie is niet aanwezig maar de robot zelf wel! Dat is voor de toeschouwers misschien nog wel boeiender omdat het echt een zichtbaar object is. In het vervolg wil ik het wel ondersteunen met een diapresentatie omdat je daar aanvullende informatie op kan laten zien.

De tweede video aan de rechterzijde is mijn pitch waarin ik mijn prototype presenteer welke voortgekomen is uit CLE 1 Sprint 1.2. Zowel als het product als de pitch ben ik erg tevreden over. Ik open de pitch duidelijk met een aanname/stelling welke het publiek aanspreekt. Direct leg ik het concept uit en vanaf 0:22 ga ik over naar de kern en presenteer en demonstreer ik het object. Bij 0:45 ga ik richting het slot, vervolgens werd er nog een vraag over de werking gesteld en deze heb ik ook goed kunnen beantwoorden.

Verder vind ik zowel de houding als manier van spreken vele malen beter dan de eerste pitch. Ik kijk het publiek goed aan, de manier van spreken is duidelijk en luid. Wel zitten er hier en daar nog wat ‘uhhhs’ tussen. De handgebaren die ik maak ondersteunen het verhaal wat ik vertel.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *