Vrijdag 1 november

Ontwerpen 1.8 – prototypen/testen

WATERVAL
Nee dankje, ouderwets duurt lang

ITERATIEF
Wat is er een iteratie?

RAPID PROTOTYPING
Gaat niet om hoe mooi, maar zo snel mogelijk een beleving van het prototype realiseren

Methoden:
Low fidelity > Schets, storyboard, card sort, paper prototype, mock up, clickable prototype, Wizard of Oz, 3D print en software. > Hi fidelity

Low fi:
+ Snel en goedkoop
+ Direct te wijzigen
+ Iedereen kan het

– Niet echt valide door gebrek aan realisme
– Niet voor elk project toepasbaar
– Geen gevoel van controle bij publiek door de neppe interactie


Hi fi:
+ Publiek raakt betrokken door realisme
+ Hoge validiteit

– Duren lang om te maken
– Publiek reageert op oppervlakkige details i.p.v. interactie/UX
– Aanpassen kost veel tijd
– Moeilijk los te laten (killing your darlings)


Valkuilen
– Meteen het eerste idee kiezen
– Idee niet los kunnen laten
– Tijd verspillen aan uitleggen en pitchen
– Prototypen zonder duidelijk doel
– Denken dat een prototype gefaald is
– Denken dat prototyping verloren tijd is

Balsamig (prototype tool)

TESTEN
Usability
– Learnability (Hoe lang duurt het voor de eerste keer)
– Efficiency (Iemand die het geleerd heeft, hoe efficient is het)
– Memorability (Hoe lang onthoud iemand het te gebruiken als ze het een tijd niet gedaan hebben)
– Errors (Hoeveel fouten maken mensen het tijdens het gebruik)
– Statisfaction (Hoe veel plezier haalt iemand uit het gebruik)

Vragen aan je publiek:
Leuk vinden — Kritiek
Vragen — ideeën
(Grid maken)

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *