Vrijdag 20 september

Ontwerpen 1.3 – Empathie, Human centred designer

Beginnen bij empathie, proberen te leren wie onze gebruikers zijn en wat ze willen.
“Know thy user” Je bent niet je eigen gebruiker
Publiek in plaats van een gebruiker, biedt het publiek een ervaring waarvan ze genieten

Enquête is een slechte onderzoeksmethode, de minst effectieve manier om gegevens te verzamelen. je hebt ±3000 respondenten nodig om het bruikbaar te maken.

5 gesprekken met je publiek waarop je door kan vragen is waardevoller dan 500 respondenten van een enquête.

Roleplay is een sterke manier om de context van je publiek te leren kennen

Empathie

Discover
Kennismaken met je publiek, je eigen interesse opwekken (nieuwsgierigheid)
Niet meer doen dan om je heen kijken, het is heel eenvoudig om inspiratie op te doen. Neem de mindset aan van iemand die net begint, een leek. Je eigen ervaring opzij zetten.
Observeren van de context is belangrijk.

Controlled observation, zien wat mensen in een gecontroleerde omgeving doen. (Makkelijke te reproduceren)
Hawthorne effect: Als mensen weten dat ze geobserveerd worden gaan ze hun gedrag aanpassen

Natural observation/fly on the wall: in de natuurlijke omgeving van mensen observeren.
(Moeilijk te reproduceren)

Vraag altijd ‘waarom’ je iets doet. Als je 5 keer waarom blijft vragen kom je op een emotioneel punt uit waarom ze het probleem opgelost willen hebben.

Belangrijk om de voor- en nadelen te weten van controlled/natural observation

Samenwerking met meerdere branches belangrijk

Goed observeren:
1. Diversiteit in je team (verschillende soorten mensen, culturen/branches)
2. Beschouw je publiek (wie observeer je, ken de persoon)
3. Geef mensen een reden om je te helpen (vertel waarom je iets doen, een reden om je te helpen)
4. Laat mensen vertellen
5. Let op de omgeving (lichaamstaal)
6. begin niet met een oplossing

Interview
Bedenk wie je gaat interviewen, niet alleen de gemiddelde mensen binnen je doelgroep te interviewen. Kijk ook naar de extreme uitersten, interview ook de haters en de fanboys.
– Ga nooit met meer dan drie mensen naar een interview toe, iedereen moet een duidelijke taak hebben. (Vragen stellen, notities maken, vastleggen)
– Kom voorbereid, verzin een rode draad wat we allemaal willen weten maar waar je wel van af kan wijken zodat het geen mondelinge enquête wordt.
– Noteer exact wat er gezegd wordt zodat er geen data verloren gaat
– Wat je hoort is maar één informatiebron, observeer meer zoals lichaamstaal
– De omgeving waar je je interview doet speelt een grote rol

Immerse
Verzamelen van data door in de schoenen van je publiek te stappen

Connect
Data koppelen aan je eigen persoonlijk ervaring, een analogie

Detach
Als ontwerper de data analyseren

Afbeeldingsresultaat voor design thinking a non linear process

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *