W1 Maandag 30 augustus 2021 – W35

Maandag
In de vakantie voorafgaand aan mijn stage heb ik contact gehad met Roeland. Samen hebben we afgestemd wanneer mijn eerste stagedag zou zijn, dit is maandag 30 augustus geworden. In deze mail kreeg ik ook te horen dat ik in de eerste week mee mocht naar een klant om een indruk te krijgen van de fysieke producten die geleverd worden.

Iedere maandagochtend is er een ‘weekly stand-up’ waarin alle werknemers in een gesprek aan elkaar vertellen wat de status van projecten is en wat er van elkaar verwacht wordt. Normaal gesproken is dit fysiek op locatie, maar omdat een groot deel van het personeel nog thuis werkt is dit middels een gesprek via Zoom gedaan.

Op kantoor werk ik tegenover Samuel, hij houdt zich voornamelijk bezig met interaction design. Nadat we kennis gemaakt hebben gingen Samual en ik naar Roeland omdat hij een project had waar ik aan mee kon werken. Voor het museum Anno worden een aantal interactieve schermen ontwikkeld, hiervoor gaat MCW een volledig eigen CMS back-end systeem ontwikkelen. Aan mij om op basis van een bestaand ontwerp verder te ontwerpen (functioneel ontwerp). Het is van belang dat het personeel zelf in staat is content te kunnen beheren.

Na deze briefing was er een meeting met betrekking tot een opdracht van Shell. Dit ging over een opdracht voor een interactieve installatie in een pand van de organisatie zelf. Bij deze meeting werd gepresenteerd wat het doel van de opdracht is en het concept wat tot op heden ontwikkeld werd. Collega’s van verschillende afdelingen waren hierbij aanwezig en iedereen had de ruimte en vrijheid om vragen te stellen en inbreng te geven.

Een probleem waar ik tegenaan liep was dat ik op de PC waaraan ik werk het niet voorelkaar kreeg om Adobe Creative Cloud te installeren. De launcher bleef in loop hangen. Na eerst te hebben gezocht naar een oplossing en het vervolgens na te vragen bij Samuel heb ik besloten om dit te melden en tijdelijk op mijn laptop te werken.

Dinsdag
Meeting opdracht Shell Dubai. Interactieve installatie met 4 schermen, 2 boven, 2 onder. Bedoeling dat gebruikers heel snel en simpel video’s op de schermen kunnen starten. In eerste instantie wilden ze gebruik maken van camera’s met motion tracking. Maar voor de toepassing stelde ik voor om sensoren te gebruiken om meerdere redenen. (Betrouwbaarheid, processing power, externe factoren zoals licht) Dit heb ik toegelicht en dat werd op prijs gesteld dat ik praktisch meedacht. Bart Engelvaart (Directeur) stelde voor dat ik een lijst zou opstellen met daarin de benodigde hardware en software om dit te realiseren.

Met Jan-Willem naar Nationaal Park Hollandse Duinen gereden om een fout in een interactief systeem op te lossen. Gebruikers wisten op een manier uit de ‘kiosk mode’ te komen en het scherm als browser te gebruiken. Dit hebben we opgelost door instellingen in zowel de code als de browser aan te passen. Jan-Willem had een check-list gemaakt met alle instellingen die we konden doorlopen om zo fouten op te sporen.

Woensdag
Lange dag, met de bedrijfsauto ben ik om 6:30 uur weggereden en heb ik Michel afgehaald, doorgereden naar Bolsward in Friesland. Hier hebben Michel en ik een tiental Windowssystemen geconfigureerd. Michel heeft de server gebruiksklaar gemaakt door de eigen gemaakte software te pullen vanuit Git. Direct daarna kon ik aan de slag, via Teamviewer maakte ik verbinding met de schermen en heb ik eerst één systeem geconfigureerd. Dit systeem op locatie gecheckt en er bleek een fout te zijn in de UI. Gebruikers konden ‘pinch to zoom’ en ‘gestures’ gebruiken. Dit hebben we uitgeschakeld door aan de shortcut een flag mee te geven en in de Chrome settings bepaalde dingen uit te schakelen. Nu dit werkte ben ik aan de slag gegaan om alles overal door te voeren.

Later bleek dat één groot 4k60p scherm haperde, de beelden kwamen van dezelfde server als onze applicatie. Deze server was van een derde partij. Zij wilden dat we de applicatie van de server haalden omdat ze dachten dat de video daardoor haperde. Michel heeft toen de software van de server gehaald en verplaatst naar een van de clients die vervolgens zowel als client als host moest werken. Helaas werkte dit niet omdat de nieuwe server niet de juiste bevoegdheid had in het netwerk. Buiten dat was het probleem van het haperende scherm nog steeds niet opgelost dus het lag niet aan onze software. Vervolgens hebben we alles weer van de client moeten verwijderen en herinstalleren op de oorspronkelijke server. Uiteindelijk zat de dag erop om 20:00 uur.

Donderdag
Introductie vanuit HR. Vanaf de middag gewerkt aan het Anno CMS Wireframe. Later die dag besproken met Michel aangezien we samen hieraan gaan werken. Hij had wat op- en aanmerkingen op het gebied van uniformiteit en duidelijkheid voor de eindgebruiker. Zijn feedback heb ik genoteerd en verwerkt in een nieuwe iteratie. De oude versies heb ik ook opgeslagen zodat ik altijd kan aantonen wat de veranderingen zijn per versie.

Vrijdag
Gewerkt aan dit document en verder gegaan met het CMS ontwerp. Stageplan opgesteld en contact opgenomen met Bas Boot omdat ik momenteel Marlous niet kan bereiken. Stageplan zo ver mogelijk ingevuld. Contact opgenomen met Adobe support omdat het niet lukt om de Adobe CC Client te installeren. Het bleek dat er oude credentials in Windows werden opgeslagen die niet meer klopten waardoor CC de fout in ging. Dit is nu opgelost.

Dit vind je misschien ook leuk...