Bewijs Materiaal: Doelgroep Block

Uitdagingen

  • Er is gesproken met meerdere personen die in de doelgroep vallen zodanig dat hier relevante conclusies uit getrokken kunnen worden.

Ik kan zodanig een interview voorbereiden waarbij ik vragen kan stellen aan de doelgroep hoe zij denken dat het concept zou moeten werken.  Met deze resultaten kunnen er conclusies voor het (functionele)  concept gemaakt kunnen worden. Deze conclusies kunnen daarna ook uitgewerkt worden in een persona en dan in een costumer journey.

In periode 2 3 en 4 heb ik te maken gehad met een doelgroep voor mijn projecten. Maar voordat we de doelgroep in kaart konden brengen had ik een paar interviews gehouden met de doelgroep. Uit de resultaten van de interviews heb ik persona’s gemaakt gebaseerd op de interviews.

Hier is de interview vragen lijst van Periode 3.

Hier is het Resultaat van de interview van Periode 3.

  • De doelgroep karakteriseren zodanig dat de interactie en interface ontworpen kan worden.

Ik kan de doelgroep karakteriseren omdat ik heb geleerd op deze studie dat interviews super belangrijk zijn voor het vormen van resultaten.  Voor deze uitdaging ben je meer opzoek naar de demografie, geografie ,psychologie en gedrag van de doelgroep. Van deze resultaten kijk je of er patronen zijn en die neem je op in je doelgroep analyse waardoor je na deze twee uitdagingen aan je persona en customer journey  kan gaan werken.

In periode 2 en 3 heb ik op basis van de resultaten van de interviews interactie en interface ontwerpen gemaakt samen met mijn teamgenoten van periode 3 en 4. We hadden toen in de CLE les/lessen een moment genomen om gezamenlijk de interface te ontwerpen waarbij we ieder inbreng op het ontwerp gaven.  Soms bleek dit interface ontwerp en informatie ontwerp te veranderen  nadat we feedback hadden gekregen van onze doelgroep. Dit kwam alleen in periode 2 en  4 voor. In periode 3 was dat niet het geval want niemand van onze doelgroep vond dat de ontwerpen iets ontbrak.

 

  • Verschillende ontwerptools ingezet zodanig dat de karakteristieken van de doelgroep visueel en inzichtelijk gemaakt zijn

Ik kan door de ontwerp lessen van periode 2 ervoor zorgen dat ik persona’s en customer journeys kan produceren voor de doelgroep. Voordat de Persona en customer journey gemaakt kunnen worden moet er eerst een doelgroep onderzoek plaats vinden. Dit kan in de vorm van een interview. Daaruit kan weer een doelgroep analyse gemaakt worden. Een Persona’s en customer journeys zijn op zichzelf als ze goed zijn gemaakt heel visueel en inzichtelijk vandaar verwacht ik dat ik deze uitdaging heb bewezen.

Ik heb voor Periode 2, 3 en 4 een persona en customer journey gemaakt. In periode 3 en 4 hadden we ervoor gezorgd dat iedereen zijn steentje bij droeg voor het maken van de persona of customer journey. Ik heb natuurlijk ook zelf extra persona’s en customer journeys gemaakt voor het geval dat.

 

  • Rollen en bijbehorende behoeften zodanig beschreven dat deze het informatie- en interactieontwerp voeden.

Ik kan door middel van een interview voorbedachte vragen  formuleren die ervoor zorgen dat ik feedback krijg dat ik nodig heb voor bijvoorbeeld rollen en bijbehorende behoeften. Deze informatie wordt dan zodanig gebruikt dat de persona en customer journey die rollen en behoeftes over kan nemen. Dit is super belangrijk want als je niet weet wat de behoefte is van je doelgroep op een bepaald onderwerp dan kan je niet een product leveren die goed de behoeftes van je doelgroep voldoen. Dit is te zien in de interviews en in de persona’s.

Bewijs Materiaal

 

Persona Periode 2

 

Hier is de interview vragen lijst van Periode 3.

Hier is het Resultaat van de interview van Periode 3.

Doelgroep Onderzoek Periode 3

Persona Periode 3 versie 1 & 2

Persona Periode 3 versie 3

Costumer Journey Periode 3

 

Hier is het Resultaat van interview 1 van Periode 4.

Doelgroep interview resultaten periode 4

Persona Periode 4