Bewijs Materiaal: Technische Ontwerpen Block

“En als je dan dat gele draadje aansluit op die blauwe dan BZZZZZ *BAM*…”

Omschrijving:

Je bent in staat om een (eenvoudig) functioneel ontwerp om te zetten naar een technisch ontwerp. Je toont aan dat je de beschrijving van wat een applicatie moet gaan doen, kan omvormen naar de elementen waaruit de applicatie vervolgens opgebouwd moet gaan worden.
Het technisch ontwerpen van een product is een continu proces; vooraf om de deelproblemen technisch uit te denken, tijdens om bij te kunnen sturen en vanuit helikopterview overzicht te houden en achteraf om inzicht te krijgen in de aanpak zodat aanpassingen of uitbreidingen gemakkelijker gedaan kunnen worden. Om een technisch ontwerp in teamverband te kunnen communiceren is de manier van presenteren belangrijk. Ook houd je je hierbij aan conventies, zodat voor iedereen de boodschap hetzelfde is.
Uitdagingen:
  • Er is planmatig te werk gegaan bij het maken van software waarbij het volgende is duidelijk geworden:
    • je bent in staat het vraagstuk in deelproblemen op te delen en hebt aangetoond dat je de deelfunctionaliteit hebt kunnen benoemen met hun individuele verantwoordelijkheid.

Ik ben in staat om het vraagstuk in deelproblemen op te delen omdat ik met mijn team in periode 3 en 4 een functioneel ontwerp heb gemaakt waarbij  we alle deelproblemen in een document hebben geformuleerd en daarbij elke verantwoordelijkheid benoemd. Het functionele ontwerp document staat onderin de blog post.

 

  • voor de flow van het systeem ben je in staat om stappen in het proces vooraf uit te denken (pseudo code)

Ik ben in staat om de flow van het systeem in stappen vooraf uit te denken omdat ik met mijn team in periode 3 en 4 een technisch ontwerp heb gemaakt waarbij we de pseudo code vooraf hebben bedacht. Het technische ontwerp document staat onderin de blog post.

 

  • je bent zelfstandig tot technische oplossingen gekomen voor deelproblemen (geen oplossingen van anderen of internet overgenomen). Daar waar nodig is hier technisch onderzoek aan vooraf gegaan waardoor je tot de juiste conclusie bent gekomen.

Ik ben instaat om zelfstandig tot technische oplossingen te komen omdat ik dat ook heb gedaan in periode 3 en 4. Doordat ik de kennis  bij de lessen van programmeren eigen heb gemaakt ben ik daartoe instaat om in projecten op eigen oplossingen te komen.

 

  • gemaakte keuzes zijn vastgelegd (gedocumenteerd) en verantwoord, zodanig dat uit de verantwoording de kwaliteit van jouw keuzes blijkt.

ik ben instaat om gemaakte keuzes vast te leggen en te verantwoorden omdat we gezamenlijk als team in periode 3 en 4 bepaalde keuzes hebben moeten maken met een bepaalde reden en dat is dus de verantwoording. Alle gemaakte keuzes en verantwoordingen zijn te vinden in de technische ontwerpen document onder in de blog post.

 

  • Je kunt op professionele wijze je ontwerp documenteren:
    • technische keuzes zijn vastgelegd en verantwoord

ik ben instaat om gemaakte keuzes vast te leggen en te verantwoorden omdat we gezamenlijk als team in periode 3 en 4 bepaalde keuzes hebben moeten maken met een bepaalde reden en dat is dus de verantwoording. Alle gemaakte keuzes en verantwoordingen zijn te vinden in de technische ontwerpen document onder in de blog post.

  • er is een match tussen functioneel ontwerp en technisch ontwerp

Ik ben instaat om een match te maken met het functioneel ontwerp en het technische ontwerp omdat mijn pseudocode / systeem flow overeenkomt met de functionaliteiten van de game in periode 4.

  • Je gebruikt standaarden zodat communicatie vereenvoudigd wordt zoals:
    • klassendiagram
    • ERD
    • Flow chart

Ik kan gebruik maken van standaarden zoals een klassen diagram, ERD en Flowchart omdat dit helpt het concept duidelijker uit te kunnen leggen. Met deze standaarden kan je visueel je concept uit leggen en veel gestructureerder dan als je het zelf moet uitleggen zonder deze standaarden.

  • Er is rekening gehouden met hergebruik van code voor onderdelen in hetzelfde project en voor toekomstige projecten. (denk aan: HTML-Templates, css classes, functie-libraries, config-bestanden)

Alle code die ik heb gemaakt in periode 3 en 4 kan ik hergebruiken in toekomstige projecten. In mijn geval is het alleen javascript maar dat betekent niet dat ik het niet kan hergebruiken.

Bewijs Materiaal

Functioneel & Technisch Ontwerp Document CLE 4

Technische Ontwerpen Document CLE 3

Functioneel Ontwerp Document CLE 3

PlastiCats Klassen Diagram/UML CLE 4

QRP ERD CLE 2 

ERD CLE 3

PlastiCats ERD CLE 4

Flow Chart CLE 4

Site Map CLE 2 (user)

Site Map CLE 2 (admin)