Bewijs Materiaal: Debrief Block

“How the customer explained it…”

 

Debriefing van de opdracht waarmee het concept uitgedacht kan gaan worden. De debriefing is in correct Nederlands. In presentatie-vorm gegeven en/of tekstueel uitgewerkt. Bevat een uitgebreide analyse van het probleem en is niet enkel een samenvatting van datgene dat gezegd is door de opdrachtgever. Bevat ook in de kern de opdracht zoals deze door het team is begrepen en een akkoord daarvoor van de opdrachtgever.

Debriefing staat aan de ene kant voor een einddocument waarin de afgesproken opdracht in is uitgewerkt als het proces van het debriefen: vanaf het moment dat de klant contact met je opneemt tot het moment dat jullie beide helemaal helder hebben welke oplossingsrichting het beste past bij het probleem van de opdrachtgever.

Uitdagingen

De opdracht wordt geverifieerd met de opdrachtgever, maar wel in EIGEN WOORDEN.

Mogelijke onderdelen van een debriefing:

  • Betrokkenen/partijen
  • Doelstelling (nog oplossingsvrij)
  • Doelgroep
  • Opdracht
  • Verificatie van de opdracht
  • Visie, kansen, beperkingen en haalbaarheid
Omschrijving 2:

Debriefing, terugkoppeling van de opdracht waarmee het concept verder uitgedacht kan worden. Debriefing staat aan de ene kant voor een einddocument waarin de afgesproken opdracht in is uitgewerkt maar is een niet losstaand product. Het is het resultaat van het proces van het debriefen: vanaf het moment dat de klant contact met je opneemt tot het moment dat jullie beide helemaal helder hebben welke oplossingsrichting het beste past bij het probleem van de opdrachtgever. Dit proces laat je ook zien door middel van feedback, eigen blog posts en tussen-versies. Bevat een uitgebreide analyse van het probleem en is niet enkel een samenvatting van datgene dat gezegd is door de opdrachtgever. Bevat ook in de kern de opdracht zoals deze door het team is begrepen en een akkoord van de opdrachtgever.

De debriefing is in correct Nederlands geschreven. In presentaties-vorm gegeven aan de opdrachtgever en/of tekstueel uitgewerkt en gedeeld.
De debriefing is een document waarin de afspraken staan wat je gaat maken voor de opdrachtgever. Het vormt een onderdeel van de offerte waarin wordt beschreven wat de opdracht precies inhoudt en wat de klant kan verwachten (dus niet de prijs en uren, dat is een ander onderdeel van de offerte). Het moment dat een goede debriefing kan worden opgesteld is vaak na meerdere gesprekken met een opdrachtgever waarbij steeds duidelijker wordt wat de opdrachtgever echt wilt. In eerste instantie kan deze aangeven een webwinkel te willen maar uiteindelijk blijkt hij een beter contact met zijn vaste klanten als beoogd doel te hebben. Daar passen wellicht andere manieren van gebruik van digitale media beter bij (een abonnementsvorm voor vaste klanten bijvoorbeeld, die klanten zelf online kunnen beheren).
De curatoren verwachten tijdens het assessment dat je kan aantonen dat je een aantal gesprekken hebt gevoerd met een opdrachtgever en dat daarin steeds duidelijker is geworden wat het probleem van de opdrachtgever is en hoe de oplossing er echt uit moet gaan zien (zonder al in visuals of functionele specificaties te denken, dat is weer een stap verder). Dat het proces van de opdracht helder krijgen is doorlopen kan je aantonen door bijvoorbeeld interviews als audio op te nemen of door na elk gesprek een gespreksverslag te maken en deze wederom door te nemen met de opdrachtgever. Je bewijst dit building block dus niet door alleen maar een eind-debriefing te laten zien waarin de opdracht uitgelegd wordt maar ook het proces naar dit document toe moet je kunnen aantonen.

Mogelijke onderdelen van een debriefing:

Betrokkenen/partijen; Doelstelling (nog oplossingsvrij); Doelgroep; Opdracht; Verificatie van de opdracht; Visie, kansen, beperkingen en haalbaarheid.

Uitdagingen 2:

  • De opdracht wordt geverifieerd met de opdrachtgever door in eigen woorden te beschrijven wat jij gehoord hebt naar aanleiding van de gesprekken die hebben plaatsgevonden over de opdracht.
  • Je toont aan dat de uiteindelijke debriefing een gevolg is van een aantal terugkoppel-momenten met de opdrachtgever zodanig dat de echte wens van de klant in kaart is gebracht.
  • Je debriefing is op een dusdanig professionele manier opgesteld dat deze toegevoegd kan worden aan een offerte.
  • Je reflecteert in meerdere blogposts op verschillende manieren over het proces dat plaatsvond tijdens de totstandkoming van de debriefing waarmee je aantoont dat je in staat bent het contact met opdrachtgever goed uit te werken (bloggen tijdens het proces, niet na afloop).

 

Bewijs Materiaal

  • De opdracht wordt geverifieerd met de opdrachtgever door in eigen woorden te beschrijven wat jij gehoord hebt naar aanleiding van de gesprekken die hebben plaatsgevonden over de opdracht.

In de debriefing staat onder in het document een afspraak met de opdrachtgever en tegelijkertijd een soort contract is gevormd. Ik heb dit naar de opdrachtgever gestuurd en hem gevraagd om dit te ondertekenen en dat heeft mijn opdrachtgever gedaan.

  • Je toont aan dat de uiteindelijke debriefing een gevolg is van een aantal terugkoppel-momenten met de opdrachtgever zodanig dat de echte wens van de klant in kaart is gebracht.

Omdat ik een interview heb gehouden met mijn opdrachtgever kwam ik erachter dat mijn opdrachtgever bijna helemaal wist wat hij precies wou als website. Daarom had ik af en toe nog een paar gesprekken met mijn opdracht gever via whatsapp. De eind afspraken kwamen daarna in de debriefing terecht.

  • Je debriefing is op een dusdanig professionele manier opgesteld dat deze toegevoegd kan worden aan een offerte.

Ik vind dat mijn debriefing toegevoegd kan worden aan offerte omdat mijn debriefing het letterlijke probleem/doelstelling/vraag bevat van de opdrachtgever. Daarop heb ik een ontwerp gemaakt samen met de opdrachtgever waardoor de minimale functionaliteiten in beeld kwamen en dus in de debriefing vermeld werden. Dit geldt ook voor de functionaliteiten die na de minimale functionaliteiten aan bod komen. Dit ontwerp is de beste oplossing voor de doelstelling omdat er op deze manier een platform is ontworpen die instaat is om op grote schaal tickets uit te delen. Dit is precies wat de opdrachtgever van mij verlangt heeft en ik heb het ook geleverd in de debriefing en in het echt als product.

  • Je reflecteert in meerdere blogposts op verschillende manieren over het proces dat plaatsvond tijdens de totstandkoming van de debriefing waarmee je aantoont dat je in staat bent het contact met opdrachtgever goed uit te werken (bloggen tijdens het proces, niet na afloop).

In de verloop van de cle1-2 lessen heb ik de volgende blog posts geleverd. Dit waren super belangrijke blog posts die hielpen met het maken van mijn debriefing ik zal ze in chronologische volgorde toevoegen. De blog posts zijn gebaseerd op de meerdere gesprekken die we hadden waardoor er sprake was van afwijkende functies in de ontwerpen. Verder heb ik nog persoonlijk contact gehad met mijn opdrachtgever waarin sommige elementen van de blog posts in de whatsapp gesprek te zien zijn. Omdat sommige delen van het gesprek persoonlijk zijn wil ik dat liever niet op de blog post vermelden.

1

2

3

4

5

6

Hier is nog een link naar de debriefing zelf, deskresearch en de interview.