Bewijs Materiaal : Concepten Block

Omschrijving

Concept dat aansluit bij de initiële opdracht en waar de opdrachtgever mee akkoord is gegaan. Concept kent een opvallende uitwerking en lost het vraagstuk op (divergentie, convergentie). De vraag van de opdrachtgever is omgezet in een concept dat veel meer de vraag achter de vraag beantwoordt dan letterlijk een uitwerking is van het initiële vraagstuk. De bronnen, het idee of onderdelen hiervan zijn verrassend en geven blijk van een goed overzicht op het probleemgebied maar ook op het vakgebied CMGT/mediatechnologie. Brainstorming, visual concepting, convergeren, divergeren.

 

Uitdagingen

  • Kan een ontwikkelprocess kiezen en daarbij een planning opstellen.

  • Gebruikt de resultaten van een onderzoek om een ontwerpkader te bepalen.

  • Gebruikt de debriefing (probleemstelling) als aanleiding voor het concept.

  • Kan ontwerprichtlijnen opstellen.

  • Kent verschillende brainstorm methoden en kan deze toepassen.

  • Draagt in iteraties verschillende oplossingen aan.

  • Kan concepten visualiseren.

Bewijs Materiaal

  • Iedereen in onze klassen heeft inmiddels al geleerd over 2 ontwikkelprocessen : De waterval proces en de constant loop iteratie proces. Tot nu toe hebben we eigenlijk voor elke sprint de Waterval proces gebruikt. Eerst een concept verzinnen. Dan de taken verdelen. Ten slotte het concept uitwerken. De planning is telkens de taakverdeling. Iedereen werkt aan zijn taak totdat die af is. De taak bevat soms meerdere bezigheden, het ligt vooral aan het concept. Voor sprint 3 hebben we een planning gemaakt HIER is de link ernaar.
  •  Voor het vak ontwerpen hebben we al een expert interview moeten doen en onderzoek voor onze prototypes. Voor ons eind concept hebben we alles toegevoegd aan het ontwerp.                   Hier is de link naar interview en onderzoek.
  • Voor Sprint 1 hebben we probleem stelling gehad:”Maak iets compleet nutteloos” dit was de aanleiding voor ons concept de Trol Box.
  • Mijn Team en ik hadden voor CLE1 sprint 2 een ontwerprichtlijn opgesteld toen we concepten aan het brainstormen waren na de gezamenlijke brainstorm sessie. Onze richtlijn was toen de Tuin. We wouden toen een smart object verzinnen die in de tuin past.
  • Ik ken nu de brainstorm methoden:
  1. Mind Mappen
  2. Superhelden methode/ Rollen methode
  3. Rand Stormen methode / Edge Storming method
  4. Randomiseer methode
  5. Alternatieve/n methode
  6. Brainwriting

Deze kan ik nu allemaal voor het volgende project gebruiken. Sommige heb ik al gebruikt zoals nummers: 1, 6 en 4

  • Bij het vak ontwerpen hebben we meerdere interviews gehouden en met die feedback hebben nieuwe concepten gemaakt door die feedback toe te passen. In deze link kan je 2 iteraties zien van ons onderzoek en interview te zien in prototype 2 en 3 in de presentatie.
  • Voor sprint 2 hadden we bedacht om een smart Gieter te maken. Alleen mijn team genoten konden niks verzinnen voor het probleem dat de arduino en LCD scherm geen plek hadden op de gieter om makkelijk op gemonteerd te konden worden. Dus ik nam toen de tijd om te bedenken hoe we dat probleem zouden aanpakken. Uiteindelijk kreeg ik de ingeving  voor het concept en kon het toen meteen visualiseren. Dus toen startte ik meteen met het maken van het opzet stuk op de gieter voordat ik mijn idee vergat.