Professionele werkhouding (ONDERNEMEND)
Je bent proactief aan het werk, met je werkhouding laat je zien dat teamleden op je kunnen bouwen. Je kan projectmatig werken met je team en bent in staat feedback te geven en te ontvangen. Heb je je professioneel opgesteld naar de andere teamleden en docenten? Waaruit kunnen we dat opmaken? Waarin kan je je nog verbeteren in dit opzicht?
De voorgaande twee sprints was mijn werkhouding niet echt professioneel, ik heb een aantal keer tijdens de les niet echt meegewerkt aan het project, soms omdat ik opdat moment niet wist wat ik moest doen maar dit was niet altijd het geval. Daarom heb ik me voor deze laatste sprint voor genomen om mijn werkhouding te verbeteren en ik denk dat dat is gelukt. Ik heb de laatste sprint een aantal scripts gemaakt, ik heb nog twee particle systems gemaakt en ik heb nog gewerkt aan de player. Bij het maken van de particle systems heb ik telkens gevraagd wat de anderen er van vonden om feedback te krijgen.
Wanneer ik de game aan het testen was en ik vond dat er iets was wat wel verbeterd zou mogen worden zei ik dat tegen mijn groepje en we hebben dan samen besproken of het nog de moeite waard was om het te verbeteren met de korte tijd die we nog over hadden.
Ook was ik de vorige sprint vaak te laat voor de daily stand up met onze coach en zat Niek vaak alleen bij de daily stand up. Niek had tegen mij gezegd dat hij dat vervelend vond en vroeg of ik gewoon op tijd kon zijn bij de stand up. Mijn taak in deze situatie was dus om te zorgen dat ik op tijd was voor de daily stand up. Ik heb actie vernomen om dit te verbeteren door gewoon op tijd te komen. Het resultaat hiervan was dus dat ik op tijd bij de daily stand ups was waardoor het voor Niek ook prettiger was. Dit heeft er wel een beetje voor gezorgd dat ik actiever aan het project bezig was gegaan en heeft er ook voor gezorgd dat ik meer afwist van bepaalde deadlines enzo.
Bij programmeren heb ik vaak in de les niet echt meegedaan waardoor ik daar nu best wel achterloop. Ook heb ik nog geen enkele van de huiswerkopdrachten voor programmeren gedaan. Dit kwam gedeeltelijk omdat we voor techniekfilosofie elke week heel veel huiswerk kregen wat ik wel elke keer heb gedaan. Ook kwam het omdat ik niet goed had gepland. Ik moet nu dus nog even heel hard werken aan programmeren.
Techniekfilosofie is deze periode wel heel goed gegaan. Ik heb elke week al het huiswerk ingeleverd en de eindopdracht in groepjes ging ook goed. Ik heb een 7,5 voor techfilo.
Ontwerpen vond ik deze periode de leukste lessen. Hier gingen de docenten een game spelen wat ze dan live streamden aan studenten en gingen ze praten over wat ze goed en minder goed vonden aan de games. Als eindopdracht van ontwerpen moeten we een review video maken over een game. Hier ben ik goed mee opweg en vind het ook best een leuke opdracht.
Aan het begin van het project hadden we een trello bord aangemaakt. Maar ongeveer op de helft van deze periode zijn we onbewust gestopt met het gebruiken van het trello bord. Ik denk dat we meer binnen het project hadden kunnen doen als we dit bord bleven gebruiken tijdens het project. Volgende keer zouden we daar dus beter op moeten letten.
Deze periode heb ik heel weinig aan building blocks gewerkt wat ik eigenlijk veel meer had moeten doen. Volgende keer moet ik dus ook echt zorgen dat ik hier nog goed aan werk.
Over het algemeen vind ik dat mijn professionaliteit binnen het project de laatste sprint wel erg is verbeterd. Ik vind het goed dat dit is gebeurd maar het had eigenlijk aan het begin van het project al verbeterd moeten zijn. We waren allemaal niet heel professioneel. Ik merk dat hoe langer we thuis zitten door de corona maatregelen dat ik steeds minder gemovitveerd raak om voor school te werken. Ik hoop dat dit na de vakantie weer beter gaat en ander moet ik mezelf er toe zetten dat het beter gaat. De samenwerking ging binnen ons groepje best goed buiten het feit dat iemand uit ons groepje maar zelden in teams in de call aanwezig was, ondanks dat hij wel veel aan het project werkte. Dit was af en toe best moeilijk omdat we niet echt met hem konden praten over het project.
Creativiteit (ONTWERPEND)
Wat was je bijdrage aan de ontwikkeling van het product? Welke uitdagingen (technisch, vormgeving) ben je tegen gekomen en welke alternatieven heb je in kaart gebracht om tot een goed resultaat te komen? Op welke manier heb je inspiratie opgedaan? Een game ontwikkelen die helemaal klopt is taai en pittig werk. Neem je met open eindjes genoegen of lukt het je om je te richten op de details en alles er uit te halen wat er in zit? Hoe ben je omgegaan met tegenslag?
Ik ben deze sprint voornamelijk bezig geweest met een tweede/nieuwe player. Niek had een script gemaakt waarmee je de character kan besturen. Aan dat script heb ik dan onderdelen toegevoegd waarmee je een animatie kan laten afspelen en waarmee ik de particle systems op het juiste moment kon laten afspelen.
Over het algemeen heb ik tijdens het project veel meegeholpen met het verzinnen van ideeën voor de game. Ook had ik meegeholpen met het maken van sprites voor de game en heb ik geholpen met levels maken. De laatste sprint had ik dus ook nog met niek een nieuwe player character gemaakt die we uiteindelijk niet hebben gebruikt in de game.
Het maken van die particle systems was nog volledig nieuw voor mij en de anderen uit mijn groepje waren hier ook niet bekend mee maar we wilden wel graag een soort stof particle die dan omhoog komt als je loopt. Ik moest dus uit gaan zoeken hoe ik die particle system moest maken en hoe ik die op het goede moment moest laten afspelen. Dit heb ik gedaan door op internet naar tutorials te zoeken van unity. Ik heb een aantal tutorials gekeken en zelf een beetje wat dingen uitgeprobeerd met het particly system systeem en begon toen al een beetje te begrijpen wat een aantal van de instellingen deden. Het op het juiste moment laten afspelen van het particle system was heel simpel, het was één regel code op de juiste plek in het script neerzetten waar de input voor lopen wordt gelezen. Nadat ik dit dus allemaal had gedaan hadden we een werkend particle system die afspeelt op het moment dat de speler loopt. Refelecterend op het maken van de particle systems vond ik dat het best wel goed ging en eigenlijk niet zo moeilijk was. Ook heb ik nu meer kennis van unity en kan ik meer gaan oefenen met het maken van particle systems waardoor ik volgende keer misschien betere particles kan maken.
Baas over je leerproces (BETROKKEN)
De opgeleverde planning en taakverdeling bij aanvang was nadrukkelijk ook gebaseerd op jouw leerwensen. Je kan aantonen dat je hebt gewerkt aan eerder opgestelde leerdoelen, hierin heb je eerdere feedback uit sprint 1 en 2 meegenomen. Was je in dit proces ‘in control’ van wat JIJ wilde leren en heb je invloed uitgeoefend op de planning en verdeling van taken?
Aan het begin van het project heb ik met mezelf en het groepje afgesproken dat ik graag dingen wilde doen binnen unity die ik eerder nog niet had gedaan, zoals het maken van particle systemen en het gebruiken van een grid based tile map system om levels te maken. Waar ik graag meer ervaring en meer kennis over wou opdoen was het programmeren van unity. Deze dingen zijn allemaal wel een beetje gelukt. Ik heb nu meer verstand van het maken van scripts en hoe je ze kan opbouwen en wat de verschillende onderdelen binnen scripts doen. Ook weet ik nu hoe ik een particle system moet aanmaken en kan laten afspelen en heb ik een grid based tile map system gebruikt bij het maken van levels.
Deze periode hebben we niet echt met een specifieke taakverdeling of planning gewerkt, wat ons misschien wel had kunnen helpen maar uiteindelijk niet echt een probleem bleek te zijn. We hebben heel af en toe gehad dat iemand iemand anders zijn taak heeft overgenomen omdat het of niet wou lukken of omdat diegene dat graag wilde doen. Ook hebben we vaak bij elkaar geholpen als er problemen waren bij bijvoorbeeld het maken van scripts. Op deze manier zijn we wel allemaal met veel verschillende dingen bezig geweest en heb ik in ieder geval best wat bijgeleerd.
Vorige sprint zei iemand uit mijn groepje dus dat die het niet prettig vond dat diegen ‘s ochtends elke keer alleen bij de daily stand up was omdat ik en de anderen ons vaak hadden verslapen. Na deze feedback van mijn teamgenoot heb ik in de laatste sprint erg gelet op dat ik elke keer op tijd bij de daily stand ups was.
Ook heb ik beide voorgaande retrospectives van periode 4 niet gehaald.
Als feedback kreeg ik bij de tweede sprint dat ik geen gebruik maakte van de STARR methode waardoor ik het dus niet haalde. De taak die ik eigenlijk dus kreeg was dat ik moest zorgen dat ik in de retrospective van de laatste sprint wel gebruike maak van de STARR methode. Ik heb bij het schrijven van deze retrospective dus heel erg gelet op dat ik elk punt van de STARR methode bij elk blokje uitvoer. Ik hoop dat het resultaat hiervan is dat ik deze retrospective wel haal en deze dus niet hoef te herkansen. Om hierop te reflecteren denk ik dat ik deze keer de STARR methode wel goed overal heb toegepast en zal ik deze feedback onthouden voor eventuele volgende retrospectives die ik moet schrijven.
Ik was gedeeltelijk ‘in control‘ over wat ik wilde leren. Ik moest namelijk tegen mijn groepje zeggen wat ik graag wilde doen en dan gingen we bespreken of ik dat mocht doen of dat ik beter met iets anders aan de slag kon gaan. Maar eigenlijk was het altijd wel dat ik datgene mocht gaan doen wat ik graag wou doen.
We hadden geen samenwerkingscontract opgesteld aan het begin van het project wat naderhand gezien wel handig was geweest omdat we dan consequenties hadden bij dingen die we slecht deden. Nu hadden we dat niet waardoor we bijna allemaal wat makkelijker waren bij het maken van fouten.
Ik begrijp nu wel waarom het belanrijk is om aan het begin van een project duidelijke afspraken te maken d.m.v. een samenwerkingscontract om problemen zoals iemand uit het groepje die vaak niet in meetings aanwezig is beter te kunnen handhaven. Ook zie ik nu dat het belangrijk is om een duidelijke taakverdeling te maken zodat iedereen altijd weet wat die nog moet/kan doen en het (bijna) niet zo is dat er mensen soms niks aan het doen zijn. En het belang van een planning zie ik nu ook. Als we een planning hadden gemaakt hadden we misschien nog meer dingen kunnen maken die we in gedachte hadden maar niet hebben kunnen maken.