Een pitch is een korte presentatie (van 3 à 4 minuten) die tot doel heeft een andere partij te overtuigen van een goed plan/idee/concept. Je moet verbaal gezien de boodschap goed over kunnen dragen maar de nadruk ligt op de voorbereiding, de flow, de boodschap en het uiterlijk en vorm van de pitch-hulpmiddelen.
Kwaliteit
Je kent een aantal goede speeches of pitches, zodanig dat je ze kunt benoemen en kunt verwoorden waarom deze speeches jou aanspreken en waarom je ze goed vindt.
Ik heb drie pitches/speeches gevonden waarvan ik er twee best wel goed vind en de laatste eerder best grappig vind.
De eerste speech die ik best wel goed vind is ‘A cinematic journey through visual effects’ gegeven door Don Levy. Ik vind dit best wel een goede presentatie omdat hij duidelijk en goed uitlegd wat visual effects zijn en hij verteld wat de belangrijkste aspecten zijn van illusie en visual effects en dat het niet echt geloofwaardig is als er niet aan deze aspecten wordt gehouden. Ook laat hij veel verschillende voorbeelden zien van stukken films die door de jaren heen gezien werden als heel goede visual effects en zelfs genomineerd werden als beste visual effects in een film van het jaar van uitkomen. Ook laat hij d.m.v. voorbeelden duidelijk de verschillen zien van visual effects van vroeger en van tegenwoordig en hoe die zijn geëvolueerd.
De tweede speech die ik heel goed vind is de speech/pep-talk die Captain America geeft in Avengers: Endgame. Voor mij als hele grote marvel fan was dit moment in de film een van de gaafste momenten van alle marvel films. In de vorige film hadden ze van de vijand verloren waardoor de helft van alle levende wezens was weggevaagd en het is nu aan hun de taak om alle weggevaagden terug te krijgen. Wat captain America heel goed doet is de anderen stimuleren om hun best te doen en de missie succesvol te voltooien door te vertellen wat ze allemaal hebben verloren. Ook zegt hij dat ze maar één kans hebben om het goed te doen waardoor de anderen het ook in één keer goed willen doen. Als Marvel fan geeft deze speech mij een heel enthousiast gevoel om wat er nog gaat komen in de film. Wat bij deze speech ook heel erg helpt om dit gevoel te geven is de muziek. Deze speech is wel een van mijn favoriete speeches.
De derde pitch is hoe ze het bedoelde best goed maar de uitvoering was minder goed. Dit is namelijk een pitch uit het programma ‘shark tank’, dit is een programma waar mensen die iets hebben uitgevonden of een goed idee hebben dit idee kunnen pitchen aan de jury’s (investeerders) die aan de hand van de pitch en het product gaan kijken of de producten iets zijn waar ze geld in willen investeren. Deze mannen hadden een goed idee bedacht om een door te kunnen sluiten op meer dan één plek dan alleen bij het slot. Wat ze willen laten zien is dat hun product beter werkt dan simpelweg een slot in je deur door de deur met het slot in te trappen. Het enige probleem is dat ze de deur met het slot niet ingetrapt krijgen waardoor ze eigenlijk laten zien dat het eigenlijk best wel goed kan werken en hun product dus zinloos lijkt. Dit zorgt echter wel voor een leuke en grappige pitch om naar te kijken.
Goede voorbeelden
Je hebt je dusdanig voorbereid op je pitch, dat je speeches hebt bekeken van mensen uit het vakgebied en bronnen hebt bestudeerd over de pitch als marketinginstrument, zodat je weet wat de bestanddelen en eisen zijn voor een goede pitch.
Als ik naar Pitches van mensen uit het vakgebied kijk zie ik dat er grote verschillen zijn tussen het pitchen van een videogame en het pitchen van een elektronisch product.
Wat ik vooral zie bij pitchest van games is dat ze de klant zo enthousiast mogelijk proberen te maken voor de game die ze gaan uitbrengen. Als de klant heel enthousiast wordt is het heel waarschijnlijk dat deze aan andere mensen gaat vertellen over de game en dus veel reclame maakt voor de game. Ook wordt de kans groter dat een klant de game koopt als ze er heel enhoustiast over zijn.
Bij Pitches over elektronische producten merk ik dat het vooral gaat om het informeren van de klant en om de klant te activeren om het product te kopen.
Beide pitches willen wel graag het doel bereiken dat hun product veel wordt verkocht.
Wat je ziet in deze video is dat er eerst een trailer wordt laten zien van een spel waar veel mensen al lang op zitten te wachten. Er zijn veel spannende en opwindende beelden. Op het einde van de trailer komt keanu reeves in beeld. Dit is een erg geliefde acteur en om hem dan in een video game waar al lang op gewacht wordt te zien is natuurlijk helemaal opwindend. Je ziet dus dat ze proberen om de consument zo enthousiast mogelijk proberen te maken voor een game door gave beelden te laten zien en door een geliefd persoon erin voor te laten komen.
Wat je dan weer ziet in een productvideo is dat ze aan het begin laten zien wat er mis en moeilijk is aan de manier waarop je nu een dagelijkse handeling uitvoert. Bij de nicer dicer quick laten ze zien dat alle apparatuur die je nu hebt om eten mee te snijden en andere dingen mee te doen veel plek in beslag neemt en dat dat allemaal vervangen kan worden door een klein apparaatje dat dezelfde dingen kan doen. Ze laten hierbij dus meer zien wat het nut is van het apparaat en waarom het zoveel handiger is dat je dit koopt in plaats van al die andere apparaten.
Als ik op internet kijk naar voorbeelden en tutorials die gaan over het gebruiken van een pitch als marketinginstrument zie ik dat ze vooral adviseren dat je in je pitch duidelijk vertelt wie je bent, welke oplossing je biedt en waarom je dit hebt verzonnen. Ook zie ik veel staan dat je signaal woorden als wat, hoe, wie en waarom moet gebruiken om op eventuele vragen die het publiek kan hebben al antwoord kan geven. Zo heb je dus zo veel mogelijk informatie al in je pitch inbegrepen.
Er wordt ook veel gezegd dat je je pitch persoonlijk moet maken.
Wat veel tutorials ook aanraden is om je publiek aan te trekken door een anekdote of herkenbare situatie.
https://www.spiesenspreken.nl/2014/09/elevator-pitch-10-tips-om-deze-overtuigend-te-maken/
https://www.nkpitchen.nl/2018/01/02/10-tips-voor-een-perfecte-pitch/
Tijdens CLE heb ik deelgenomen aan de speecourse over Pitchen. Hier werd er door Jan duidelijk uitgelegd hoe je een goede pich kan houden. Hij vertelde ook dat je afhankelijk van je publiek en hoeveel je publiek weet over het onderwerp van je pitch verschillende tactieken kan toepassen om je publiek geïntereseerd te krijgen en ook te houden. Hij vertelde dat je goed aandacht kan trekken door:
– Je pitch opvallend te beginnen door bijvoorbeeld op een vreemde plek te beginnen met je pitch.
– Goed te articuleren terwijl je praat en niet te snel te praten.
– Duidelijk en genoeg uitleg te geven over je onderwerp
– Veel te bewegen en niet constant op één plek stil te staan.
– Je publiek ook een beetje te betrekken bij je pitch door te wijzen of door anekdotes te vertellen waar mensen zich in kunnen inleven.
– Altijd met je gezicht naar het publiek te staan.
– Niet in je presentatie of een spiekblaadje te kijken wat je moet vertellen.
Wat ik zelf ook belangrijk vind bij het geven van een goede pitch is:
– Genoeg oefenen zodat ik weet wat ik allemaal wil vertellen.
– Zorgen dat ik duidelijk praat.
– Zorgen dat wat ik vertel als een lopend verhaaltje is en dat er niet stukken door elkaar staan.
– Zorgen dat het logisch is wat ik vertel en het niet als onzin voelt.
Ken je publiek
Je hebt je zodanig verdiept in de wensen en behoeftes van je klant dat je deze onderdelen op een duidelijke manier laat terugkomen in de inhoud en vorm van je pitch.
Mijn publiek zijn mijn mede-studenten. Mijn mede-studenten begrijpen wel een beetje hoe de dingen werken als ik zeg wat ik heb gebruikt in mijn pitch. Ik hoef dus niet elke keer uit te leggen wat het allemaal precies is wat veel tijd scheelt. Ook weten mijn mede-studenten wat de opdracht was en hoef ik niet uit te leggen wat de opdracht is en waarom ik opeens besloot om een robot te maken. Aangezien mijn mede-studenten even oud of ouder zijn dan ik ben kunnen de meesten ook de situatie om mijn robot in te gebruiken begrijpen en snappen ze makkelijk waarom ik dit idee heb uitgevoerd, als ik dit aan kinderen zou uitleggen zouden ze niet begrijpen waarom het nodig is om mijn idee in winkels te zetten want zij vinden zelf niet dat ze vervelend kunnen zijn als ze aan het rondrennen zijn.
Aangezien het publiek waar ik mijn pitch voor heb gegeven mijn mede-studenten zijn hoef ik dus veel dingen niet nog uit te leggen in mijn pitch.
Eigen kwaliteiten
Je kent je eigen non-verbale en verbale kwaliteiten zodanig dat je met behulp van ondersteunende middelen zelf een pitch kunt geven met een goede structuur en voldoende visuals.
Mijn eerste pitch was bij de deadline voor het inleveren van de robot van sprint 2. Toen moest iedereen een pitch houden over zijn/haar robot. Ik heb mijn pitch toen een beetje voorbereid. Een paar minpunten die ik zelf zie in deze pitch:
– Ik sta bijna de hele tijd stil.
– Ik beweeg bijna niet met mijn handen, en steek ze af en toe in mijn broekzakken.
– Ik sta veel met mijn rug naar het publiek.
– Ik kijk ook veel weg van het publiek naar mijn robot.
– Ik vind dat ik een beetje onzeker overkom.
– De structuur van mijn pitch is niet heel logisch.
– Ik stop af en toe opeens met praten.
Dit moet ik dus proberen zoveel mogelijk te verbeteren in mijn volgende pitch.
Wat heb ik beter gedaan bij de tweede pitch:
– Ik begin de pitch met een herkenbare situatie
– Ik beweeg een beetje om de tafel heen en sta dus niet de hele tijd stil.
– Mijn handen bewegen ook redelijk veel en ik steek ze ook niet in mijn broekzakken.
– Mijn pitch is beter opgebouwd.
– Ik ben minder verlegen.
– Ik stop niet midden in een zin met praten.
– Ik kom iets enthousiaster over.