(maandag 13 januari – zondag 19 januari)
Maandag: Zijn we begonnen met de laatste sprint. ik had het login/registratiesysteem af voor de website. De dingen die ik nog wilde maken op de website waren: het reserveringssysteem, een gebruikers-pagina(voor admins), een account (bewerkings) pagina(voor iedereen), een wachtwoord bewerkingsysteem, een pagina waar alle reserveringen staan (voor admins) en een pagina waar gebruikers hun eigen reserveringen kunnen zien.
Vandaag was ik begonnen aan de gebruikers pagina voor admins. Ik heb de pagina vandaag ook afgekregen en ben begonnen aan de account (bewerking) pagina. De account pagina is een pagina waar alle accounts die in de database staan in blokken onder elkaar worden weergegeven. De account pagina is de pagina waar een gebruiker de gegevens van hun eigen account kunnen zien. Op deze pagina wilde ik nog een knop maken waar de gebruiker wordt doorgestuurd naar een pagina met een formulier waar die zijn/haar account kan bewerken.
Vandaag heb ik ook nog back-end block ingepland voor 20 januari en heb ik front-end block ingepland voor 30 januari.
Dinsdag: heb ik de account pagina afgemaakt en ben ik begonnen aan het wachtwoord bewerkingssysteem en het account verwijderingssysteem. Het wachtwoord bewerkingssysteem heb ik vandaag afgemaakt en het account verwijdersysteem ook. Dit waren beide redelijk makkelijke systemen om te maken omdat het account bewerkingssysteem eigenlijk hetzelfde formulier had als het registratiesysteem, maar waar de gegevens al in de invulvelden staan. Het account verwijderingssysteem was eigenlijk een knop waar wanneer je erop drukt naar dezelfde pagina wordt verstuurd waar een bestand is geinclude die dan kijkt of er op de knop is gedrukt. Als dit dan waar is wordt een query uitgevoerd die alle gegevens verwijderd die bij het gebruiker_id van het account waarop geklikt is horen.
Woensdag: Heb ik in de ochtend het wachtwoord bewerking systeem gemaakt. In de middag was een speedcourse waarin werd uitgelegd hoe je voor het reserveringssyteem de tijden die je kan selecteren zelf kan instellen. Met de informatie die in deze speedcourse was gegeven wist ik nu hoe ik de dropdown van het kiezen van de tijd kon laten beginnen bij 8:00 en laten eindigen bij 17:00 zoals de opdrachtgever wilde. Ook kon ik nu tijden die op die datum al bezet waren weglaten in de dropdown.
Vandaag heb ik ook het back-end block afgemaakt.
https://stud.hosted.hr.nl/0991914/2019/11/01/back-end-block/
Donderdag: had ik weer een afspraak met mijn opdrachtgever om te laten zien wat ik had.
Vrijdag: ben ik begonnen met het maken van het reserverinssysteem zelf. Ik heb vandaag de pagina voor het reserveren gemaakt. Ook ben ik begonnen aan de pagina waar de admins alle reserveringen kunnen zien.
Zondag: dacht ik dat ik de pagina waar admins alle reserveringen kunnen zien af had. Maar ik was nog een functie die de opdrachtgever graag wilde vergeten. De opdrachtgever wilde dat er achter elke reservering ook een linkje was naar een pagina waar de gegevens van de persoon die de reservering heeft gemaakt staan om contact te kunnen leggen. De tabellen die ik had in de database hadden geen relatie die er voor zorgde dat dit kon, dus moest ik beide tabellen opnieuw maken en deze keer zorgen dat die relatie gemaakt kon worden. Dit had ik gedaan en het was ook gelukt. Maar nu werkte het account verwijderinssysteem niet meer. Ik begreep niet waarom en moest dus tot maandag wachten om het aan een docent te kunnen vragen.
Reflectie week 1 sprint 3: Deze week had ik het probleem dat mijn database niet meer goed werkte. Wel vond ik dat ik veel progressie met de website had gemaakt.
(maandag 20 januari – woensdag 22 januari)
Maandag: heb ik aan een programmeer docent gevraagd of hij wist waarom het account verwijderingssysteem niet meer werkte. Hij vond dit een erg brede vraag en zei dat ik eerst moest proberen om te zoeken waar het probleem zat. Dit heb ik toen gedaan. Ik kwam er achter dat omdat de twee tabellen nu een relatie met elkaar hadden het verwijdersysteem niet meer werkte. Omdat ik aan de ene tabel informatie van de andere tabel had gekoppeld konden er niet zomaar gegevens uit de ene tabel verwijderd worden terwijl er ook informatie van die tabel in de andere tabel stond. Dit was eigenlijk best een logisch probleem. Ik ben toen weer naar de programmeer docent gegaan en hij kon mij nu wel helpen. Hij liet zien dat je in de database een instelling moet veranderen die er voor zorgt dat wanneer er in de ene tabel iets verwijderd wordt, er in de andere tabel ook gegevens verwijderd worden die aan de andere tabel zijn gekoppeld.
Vandaag had ik de website afgemaakt.
Woensdag: was het weer tijd voor een deadline want sprint 3 kwam ten einde. Ik heb ‘s ochtends hard gewerkt aan de retrospective.
Reflectie week 2 sprint 3: Deze week had ik het probleem waar ik vorige week achter kwam opgelost.