Thomas Bezemer – (16/09/2019 –
Week 1 (16/09/2019 – 20/09/2019)
De Opdracht van sprint 2 hete “Smart objects”. WE moesten dus voor sprint 1 een “pushy object” maken, dat was dus een robot waaraan minimaal één ding moest bewegen. Deze robots waren alleen niet echt ‘smart’ want het enige wat ze deden is een simpele actie uitvoeren zoals: wanneer er op een knopje gedrukt wordt moet er een motor gaan draaien totdat er op een andere knop wordt gedrukt. Hierdoor had de robot eigenlijk niet echt een nut. Het doel van de opdracht van sprint 2 is dus ook dat we een nut gaan verzinnen voor zo een robot met behulp van temperatuur-, licht-, geluid- en bewegingssensoren.
Maandag gingen we in groepen aan de slag met het bekijken van welke building blocks er deze sprint gedaan gaan worden. Daarna kregen we speedcourses over winkels, zorginstellingen en musea om een idee te krijgen in wat voor omgeving we een robot met sensor willen maken. Ik was naar de speedcourse van musea gegaan. De andere uit mijn groepje zijn naar de andere speedcourses over winkels en zorginstellingen gegaan. Daarna heb ik nog aan mijn blog en mijn building blocks gewerkt.
Dinsdag heb ik met twee anderen een presentatie gemaakt voor filosofie. Voor de rest heb ik niet aan CLE gewerkt.
Woensdag heb ik met mijn groepje aan het begin van de dag besproken waar we heen gingen op veldonderzoek. We hebben toen besloten om eerst langs de media markt te gaan om te kijken of we daar dingen konden verzinnen voor de opdracht. Daar kreeg ik het idee om aan de onderkant van mobiele telefoons de adafruit te hangen die de tijd gaat meten wanneer de telefoon wordt opgepakt, zo kan je dan zien welke telefoons het langst worden vastgehouden en kan je dus ook zien welke het meest ‘populair’ zijn. Dit kan je doen met behulp van de bewegingssensor op de adafruit. Ook had ik daar het idee om met behulp van de infrarood zender en ontvanger een soort teller te maken die telt hoelang je bij een tv staat te kijken.
Daarna zijn we naar de intertoys gelopen. Daar had ik het idee om een soort interactieve robot te maken in de vorm van het logo van intertoys, of in bijv. de sinterklaastijd een robot van sinterklaas. Die reageert dan op het geluid dat een kind maakt als die ervoor staat. Je zou dan een bordje neer kunnen zetten met daarop “klap zo hard als je kan, en er gebeurt iets leuks” of iets dergelijks.
Na de intertoys zijn we naar een stripwinkel gegaan. Hier hebben we aan één van de eigenaars/werknemers gevraagd wat zij in hun winkel allemaal aan technologie hebben. Hij vertelde dat ze eigenlijk alleen maar wat bewakings camera’s hebben en bij de kassa een computer waar de website op openstaat en waar je kan afrekenen. Hier had ik het idee om met behulp van de lichtsensor te meten hoeveel licht er binnenkwam om te kijken of de strips niet te veel licht kregen waardoor ze kunnen verkleuren. Ik had wel nog het idee om in een bibliotheek een geluidssensor neer te zetten die het volume van het geluid meet. Als er te veel geluid is geeft die een signaal door of kunnen de lampjes rood kleuren zodat mensen weten dat ze stiller moeten zijn. Hier heb ik met een werknemer nog een interview gehouden voor het doelgroep building block.
Hierna zijn we nog naar de game mania gelopen. Hier konden we zijn dat ze wat tv-schermen hadden hangen met daarop reclame voor games die binnenkort uitkomen. Ook hadden ze een computer enz. staan bij de kassa. Hier konden we ook niks verzinnen wat we zouden kunnen toepassen. Hier heb ik ook nog een interview gehouden met een werknemer voor het doelgroep building block.
Na de game mania zijn we terug naar school gegaan. Hier hebben we de ideeën een beetje besproken die we hadden. Ook heb ik op school gekeken hoe impactvol en haalbaar of juist niet mijn ideeën waren.
Hierna ben ik nog een beetje bezig geweest met het interview verwerken en het beslissen welke van de ideeën ik werkelijkheid ga maken. Ik ga idee 5 maken, een robot die reageert op geluid.
Ook ben ik om 14:00 naar een speedcourse geweest over sensoren en aansluitend daarop om 14:30 een speedcourse over het stadslab.
Donderdag had ik alleen techniekfilosofie. Tijdens deze les moest ik met twee anderen een presentatie geven over de colussus computer, en voor deze presentatie kregen 1,1/1,5 punten.
Vrijdag had ik het vak ontwerpen. Ik vond dat dit vak heel erg snel voorbij was en ik vind het ook best wel een interessant vak.
Week 2 (23/09/2019 – 27/09/2019)
Maandag heb ik veel aan mijn building blocks gewerkt en ook een beetje ideeën verzonnen voor de smart objects opdracht.
Dinsdag heb ik nog aan mijn building blocks gewerkt en heb ik een beetje onderzoek gedaan naar hoe ik de sensoren kan programmeren.
Woensdag heb ik mij ingeschreven voor een keuzevak. Ook heb ik op school bij CLE alle elektrische onderdelen die ik uiteindelijk nodig ga hebben voor mijn robot gemaakt en geprogrammeerd. Ik heb nog mijn blog bijgewerkt en heb een datum ingepland om mijn pitch te geven.
Donderdag heb ik aan mijn Pitch Perfect block en aan mijn one of a kind block gewerkt.
Vrijdag heb ik aan mijn Pitch Perfect block en One of a kind block gewerkt.
Zondag ben ik naar de maker faire in Eindhoven geweest voor het One of a Kind block.
Maandag heb ik aan mijn Pitch Perfect block gewerkt en heb ik Elektrische onderdelen van mijn robot verbeterd.
Dinsdag heb ik nog een beetje aan mijn blog gewerkt.
Woensdag heb ik een speedcourse over casings gevolgd en ben ik begonnen aan het maken van de casing voor mijn robot. Ik heb toen de eerste versie van mijn case gemaakt.
Donderdag heb ik thuis een paar dingen aan mijn casing verbeterd en toegevoegd zoals een gat waar de adafruit in kan, het gat voor de aan/uit knop verplaatst zodat deze in het midden zit, ik heb een gat gemaakt onder de cirkel waar de stroomkabel voor de adafruit makkelijk doorheen kan. Ook heb ik een houder gemaakt voor de tweede adafruit en heb ik een afbeelding van mario omgezet naar een outline met graveerstukken om met de lasercutter te kunnen gebruiken.
Vrijdag heb ik de rest van de casing componenten uitgesneden en in elkaar gezet. Ik heb toen dus mijn smart object afgemaakt.
Zaterdag heb ik mijn pitch geschreven die ik maandag moest geven om te demonstreren wat mijn robot doet en ook een beetje geoefend.
Maandag heb ik mijn eindproduct gepresenteerd en gedemonstreerd. Ik ben zelf best wel trots op mijn smart object.
Sprintcriteria:
Leerstrategie: Ik heb voor deze sprint een idee verzonnen die een sensor gebruikt waarvan ik niet wist hoe die werkte en hoe ik die moest programmeren. Daarna ben ik zelf een beetje aan het proberen gegaan waar ik niet echt veel van heb bijgeleerd. Mijn eerste idee was om één adafruit te gebruiken die een IR-signaal verstuurde en datzelfde signaal ontving met behulp van een reflecterende tape. Nadat ik een aantal verschillende manieren heb geprobeerd om dit te laten werken maar niet lukte ben ik naar een docent gegaan die mij vertelde dat het niet werkte als ik één adafruit een signaal liet versturen en datzelfde signaal liet ontvangen dus heb ik van iemand anders een tweede adafruit geleend. Toen heb ik op internet wat tutorials opgezocht waarmee je dit zou kunnen laten werken en ben toen zelf verder aan de slag gegaan om het te laten werken zoals ik dat wou en om een servo te laten bewegen. Ik heb dus een heel klein beetje geleerd door zelf te proberen en best veel van een docent en het internet. Ik denk dat dit best een effectieve manier is om nieuwe dingen te leren want als je zelf aan het proberen bent en het lukt kan dat een heel goed gevoel geven waardoor je misschien meer geinterseerd wordt om er meer van te leren.
Reflecteren: Ik heb elke dag waar ik iets aan CLE heb gedaan in deze blogpost geschreven.
Motivatie: Ik was degene die redelijk wat ideeën heeft verzonnen bij het veldonderzoek en heb de anderen dus een beetje op weg geholpen om te beginnen met deze opdracht. Ik denk niet echt dat dit mijn leren heeft beinvloed.