Als CMGT’er gebruik je een doelgroeponderzoek om ontwerpkeuzes te maken. Dit doe je om het product dat je aan het maken bent te laten aansluiten op de beoogde doelgroep. Om die doelgroep inzichtelijk te maken doe je onderzoek, bijvoorbeeld middels observaties, interviews of een survey, aangevuld met desk research. Dit verwerk je in persona’s en customer journey maps. De conclusies helpen bij het uitwerken van user stories voor het interactieontwerp.
Tijdens het ontwikkelen van het product wil je vervolgens blijven testen of dit ontwerp nog steeds aansluit. Het is daarom belangrijk dat je weet welke testmethode je kan inzetten. Dit heeft te maken met het moment in het ontwikkelproces, de context, de testpersonen en de data die je wil verzamelen. Op basis van de gevisualiseerde testresultaten kun je vervolgens conclusies trekken en aanbevelingen doen met betrekking tot een nieuwe iteratie.
Interviewen
Je hebt bij meerdere personen uit de doelgroep een interview afgenomen zodanig dat hier relevante conclusies uit getrokken kunnen worden.
Dit onderdeel heb ik gemaakt tijdens CLE3.
Als voorbereiding op het houden van de interviews had ik een interview voorbereid en de vragen gebaseerd op de mogelijke probleempunten die we op locatie hadden gezien
Op locatie hadden we ons groep in twee groepjes van twee gesplitst zodat we sneller onze interviews hadden gehouden en zodat de mensen die we interviewden zich niet te geintimideerd zouden voelen. Zelf heb ik toen 2 interviews afgenomen die door Niek waren opgenomen, ik had Niek zijn interviews opgenomen. Bij het afnemen van deze interviews heb ik erop gelet dat ik verschillende doelgroepen interviewde. Daarna heeft Niek mijn interviews uitgewerkt en heb ik zijn interviews uitgewerkt (dit was omdat we elkaars geluidsopnames hadden).
Als eerst had ik een Vrouw van waarschijnlijk ongeveer dertig jaar met een waarschijnlijk een Turkse of Marokkaanse achtergrond. Ook heeft ze kinderen.
Daarna had ik een meisje van waarschijnlijk 16 of 17 die bij een tramhalte stond te wachten geinterviewd. Ze had waarschijnlijk ook een Turkse of Marokkaanse achtergrond.
Deze interviews staan uitgewerkt in de volgende post:
https://stud.hosted.hr.nl/0991914/2020/03/04/uitgewerkte-interviews/
Uit mijn interviews en die van de anderen haalde we dat veel mensen het parkje niet prettig vinden omdat er zoveel afval ligt en omdat er veel hondenpoep ligt waardoor het stinkt. Toen we voor het eerst op locatie kwamen viel het ons ook op dat er veel afval lag. We zagen mensen die langs het park liepen hun afval gewoon op de grond gooien. Ook vonden we dat het erg stonk toen we daar voor het eerst kwamen. Dit komt dus door de hondenpoep. We zagen een bord waar opstond dat de baasjes van de honden daar geen opruimplicht hebben en wisten dat het daardoor kwam.
Bijna alle mensen die we hadden geïnterviewd zagen het parkje ook niet echt als park omdat er bijna niks te doen is. Het park bestaat eigenlijk ook maar gewoon uit twee kleine pleintjes, wat gras perkjes en wat trappen/paden door het parkje heen. Op een van de pleintjes staat een soort wipwap en een beeld, op het andere staat een houten balk en grondtekeningen. Er is dus ook heel weinig te doen.
De mensen met kinderen zeiden ook dat ze het niet veilig vond als hun kinderen daar zouden spelen, dit komt omdat er langs het park een drukke weg loopt waar veel trams rijden. Ook ging er ‘door het park’ twee wegen voor auto’s.
Analyseren
Je hebt persona’s en customer journeys ingezet om de karakteristieken van de doelgroep visueel inzichtelijk te maken zodanig dat de interactie ontworpen kan worden.
De persona’s heb ik gemaakt tijdens CLE3.
Ook heb ik een customer journey gemaakt tijdens CLE3 om karakteristieken van de doelgroep inzichtelijk te maken.
Tijdens CLE 2 had ik user stories gemaakt om te helpen bij het maken van het ontwerp van mijn website.
Testopzet
Je kan een volledige testopzet maken, waarin de keuze tussen verschillende type tests wordt afgewogen en waarin de beoogde deelnemers en testopstelling verantwoord worden.
Uitvoering
Je kunt testresultaten van (tenminste 3) representatieve deelnemers analyseren, documenteren en visualiseren, zodanig dat de testresultaten inzichtelijk worden voor anderen.
Conclusies
Je kunt uit de tests conclusies trekken en aanbevelingen doen die je inzicht geven in een volgende iteratie of stap in het proces.