Writers Block versie 2

 Omschrijving

Je kunt je teksten opstellen in foutloos Nederlands en/of Engels. Je bent in staat de juiste boodschap over te brengen. Je kunt je schrijven aanpassen aan het medium en het doel/de doelgroep waar je voor schrijft. Je creëert overzicht door relevante informatie te bundelen.

 Uitdagingen

  • Je teksten bevatten geen taal- of typefouten;
  • Je formuleert zodanig dat de boodschap aankomt zoals je deze hebt bedoeld;
  • Je teksten zijn zodanig afgestemd op de doelgroep dat deze zich aangesproken voelt;
  • Je teksten zijn zodanig voorzien van verbandaanduiders, kopjes en witregels dat een duidelijke structuur ontstaat;
  • Je gebruikt in je teksten de juiste structuren en terminologie zodat ze voldoen aan de eisen van het specifieke document.

Onderbouwing

Gedurende mijn tijd op de hogeschool Rotterdam heb ik mijzelf kunnen ontwikkelen in de competenties van mijn studie. Daarbij heb ik ook veel documenten op moeten stellen en daarnaast ook veel blogs bijgehouden.  Dit heeft mij geholpen bij het schrijven van teksten zonder taal- en typfouten.

Door veel te oefenen ben ik in verloop van tijd frequente taalfouten van mijzelf op gaan merken. Ook heb ik opgemerkt hoe ik sommige zinnen voorheen met een verkeerde zinsstructuur opbouwde. Zo ben ik in verloop van tijd steeds kritischer geworden op de manier hoe ik mijn zinnen structureer en spel.

Tegelijkertijd ben ik op gegeven moment op gaan letten wanneer ik nieuwe ingewikkelde woorden tegen kwam in boeken, artikelen of in het nieuws. Dan zoek ik op wat de woorden betekenen en zo ben ik af en toe bezig met het verbeteren van mijn woordenschat.

Soms doe ik dit met woorden die ik eigenlijk vaker in het dagelijkse leven gebruik. Dan dacht ik dat ik wist wat daar de betekenis van was. Dan valideer ik of de betekenis die ik in mijn gedachte had klopt met de daadwerkelijke betekenis. Zo zorg ik er ook voor dat ik in de toekomst mijn woorden in de juiste context plaats.

Door de lessen Nederlands van de middelbare school heb ik geleerd hoe signaalwoorden in teksten een verband leggen tussen alinea’s. Daarom maak ik soms gebruik van witregels. Omdat je een verhaal deelt in stukken om zo structuur in je verhaal te verwerken. Dan kan het zo zijn dat ik ervoor kies om er een ander kopje onder te zetten.

Tenslotte hebben we op de hogeschool met het vak ontwerpen geleerd hoe we een doelgroep selecteren voor ons onderwerp. Als we eenmaal de doelgroep in kaart hebben gebracht wordt het makkelijker om een tekst of boodschap te formuleren die bedoeld is voor de doelgroep.

Bewijsmateriaal

Voor deze building-block heb ik een website gemaakt voor het project van ‘Specialize Me 2 – Ontwerpende richting’.

https://stud.hosted.hr.nl/0917863/Flightbuds/

De website is bedoeld als een promotiepagina van het product en van het team dat aan het product heeft gewerkt.

Met de website laat ik zien dat ik in staat ben om teksten te schrijven zonder taalfouten. De teksten zijn voorzien van verbandaanduiders bij het begin van iedere alinea en soms ook tussen alinea’s in. Kopjes, witregels, vetgedrukte woorden en cursieve teksten zijn strategisch ingezet om leesbaarheid van de teksten makkelijker te maken en het doel van de tekst te kunnen bereiken.

De doelgroep voor de website betreft een groep mensen die geïnteresseerd is in nieuwe technologische ontwikkelen en bereid is om daarvoor geld uit te geven om hun levenskwaliteit te verbeteren. Dit betekent dat bijvoorbeeld ouderen die niet overweg kunnen met technologie ook niet behoren tot de doelgroep. In de huidige samenleving (met uitzondering van de coronacrisis) schat ik de doelgroep in de leeftijdschaal van ongeveer vijf jaar tot 70 jaar. Tegelijkertijd is de doelgroep van alle sociale achtergronden.

Door de doelgroep en het doel van de website in gedachte te houden, heb ik een tekst geschreven die de doelgroep zo goed mogelijk aanspreekt. 
Ik heb in de openingszin van de website gekozen voor een slogan die de lezer enthousiast maakt, over hetgeen wat hem of haar beloofd wordt. Door gelijk met een ‘call to action’ te volgen zorg ik ervoor dat de lezer meteen geleid wordt naar het product waar zij zo enthousiast over zijn geworden.
Hier wordt er kort samengevat wat het product precies is. Welke kwaliteiten het product bevat, zodat de lezer snel een vergelijking kan maken met andere producten op de markt. Vervolgens zou de lezer geïnteresseerd kunnen zijn hoe het product gebruik maakt van die kwaliteiten en dan kan de gebruiker verder lezen hoe dat precies zit.

Na al die informatie verwacht ik dat de gebruiker geïnteresseerd kan zijn in het team dat het product heeft gebouwd. En zo heb ik dit ook als een kans gezien om het team, de werkwijze en de werkomgeving van een promotietekst te voorzien. En dit is de logische structuur van de website die ik de website heb gegeven om dit doel te bereiken.

Tenslotte kan ik toevoegen dat ik de tekst van de website bij de onderdelen: het product en de technieken van het product, heb voorzien van teksten zonder persoonlijke voornaamworden die verwijzen naar de klant. Zo heb ik ervoor gezorgd dat de teksten professioneel overkomen en ook niet onbeleefd.