Retrospective Sprint 3

Leerstrategie

Wat was je aanpak om nieuwe dingen te leren en wat was het resultaat? Wat kan beter of anders?

Mijn aanpak om nieuwe dingen te leren was om tijdens het verdelen van de taken te kiezen voor het Design van robot, om zodoende met Adobe illustrator en de lasersnijder te kunnen werken wat ik beide nog niet gedaan had. Toch heb ik uiteindelijk minder met deze dingen gewerkt en er van geleerd als ik had gewild omdat anderen deze taken nog nodig hadden voor hun Iron man block en aangezien ik die al gehaald heb liet ik hun dat doen. Wel heeft Angel (klasgenoot uit een ander groepje) me laten zien hoe je de lasersnijder instelt en klaar maakt om je design te laten snijden  waardoor ik toch wat nieuwe dingen heb kunnen leren. Ik wil in het vervolg wel meer nieuwe dingen leren en me hiervoor ook meer inzetten. Ik wil dit gaan doen door meer taken te vervullen waar ik weinig/niets van af weet en dus echt moet gaan leren te doen. Ik had dat dit blok al kunnen doen door ook een one-pager te maken maar heb dat niet gedaan. Dat kan vind ik zelf echt beter. Ook vind ik dat ik meer moet doen tijdens de CLE dagen: tot nu toe vond ik het fijn om veel thuis te doen maar ik merk dat dit zonde van mijn tijd is omdat ik toch tijdens CLE op school ben. Hieronder valt ook het bijhouden van de wekelijkse blogposts, die ik eigenlijk beter op school kan maken dan thuis zoals ik nu doe.

Reflecteren

Je hebt op je Blog gereflecteerd op het werk dat je tijdens deze sprint uitgevoerd hebt, waardoor jouw ontwikkeling inzichtelijk geworden is.

Ik heb tijdens deze sprint een brainstorm sessie geleid en een samenwerkingscontract opgesteld, waar ik beide van heb geleerd. Tijdens het leiden van de brainstorm sessie heb ik geprobeerd de ideeën van de teamleden te combineren en samen te voegen in één idee. Ik heb ze verder geprobeerd uit te dagen door vragen te stellen over hun ideeën en hoe ze dat voor zich zagen en wilden bereiken. Het samenwerkingscontract heb ik opgesteld door samenwerkingscontracten van anderen te bekijken zo een idee te krijgen van wat het inhoud. Ik heb dus niet het standaard samenwerkingscontract gebruikt die al beschikbaar was voor leerlingen! Verder waren er tijdens het in elkaar zetten van de robot op woensdag redelijk veel complicaties en ik ben tevreden over hoe ik die op een creatieve manier en door snel denken heb opgelost.

Motivatie

Wat was je rol in het team, hoe heb je dat ingevuld en hoe heeft dit jouw leren beïnvloed?

Mijn rol in het team was anders dan tijdens vorige sprints. We merkten dat het belangrijk was om meer te communiceren over waar we mee bezig waren en zaten dan ook meer bij elkaar om ook samen te werken. Ik merkte dat dit de productiviteit bevorderde. De planning die we met elkaar gemaakt hadden zorgde er ook voor dat we wisten wat we moesten doen en voor wanneer. Persoonlijk heb ik het team bevorderd door het leiden van de brainstorm sessies en het overleggen waar de anderen mee bezig waren en of dat lukte (eventueel helpen). Ik heb geleerd dat de communicatie en de planning er belangrijk is als je met een groepje samenwerkt want iedereen doet dingen op zijn eigen manier en om er dan voor te zorgen dat dit toch op elkaar aansluit is dat erg belangrijk. Ook hebben we tijdens de vakantie redelijk wat contact gehad over de app om te zorgen dat iedereen (inclusief ikzelf) de deadlines haalde. Dit is volgens mij allemaal goed gelukt en dat is te zien aan het feit dat we de robot goed op tijd af hadden (precies zoals gepland eigenlijk), en dit bevorderde onze resultaten ook want in sommige gevallen kan je pas verder als iemand anders af heeft wat hij af moet hebben. Ik ben al met al erg tevreden over ons groepje en hoe we deze sprint hebben aangepakt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *