Herkansing: Retrospective sprint 3

Leerstrategie

Je schrijft dat je niet zoveel hebt geleerd.. hoe kwam dat? Ik mis verdiepende informatie.

Je schrijft dat je een taak had maar deze niet hebt uitgevoerd… Het is mij niet duidelijk wat je persoonlijke bedrage was aan de uitvoering van het project en wat je daar vervolgens van hebt geleerd. Heb je speedcourses bezocht? Hoe verliep de planning en de aanpak van je building blocks?

Ik heb niet zo veel geleerd omdat het werk tijdens de derde sprint een combinatie was van de 2 voorgaande sprints, en ik op dat gebied al alles wist. Verder heb ik niet het initiatief genomen om een one-pager te maken, dit was achteraf gezien jammer. Hier had ik namelijk wel nieuwe dingen kunnen maken. Het zoeken naar nieuwe dingen om te leren is iets waar ik volgende CLE meer aan wil werken, want afgelopen CLE heb ik hier niet zo veel gebruik van gemaakt; zonde.

Mijn persoonlijke bijdrage aan het project was het bedenken van het design, en de uitwerking hier van. Hiervoor heb ik meerdere ideeën uitgewerkt op papier d.m.v. tekeningen maken en er bij bedacht wat de ontwerpen als functies zouden kunnen hebben en deze in de tekeningen verwerkt. Wat ik hier van heb geleerd is dat de eerste design van groot belang zijn voor het hele project, omdat dit is waarop je je uiteindelijke prototypes gaat baseren. Daarom is het ook van belang rekening te houden met of het mogelijk is om de designs uiteindelijk ook echt te maken, met betrekking tot tijd, grondstoffen en deskundigheid. Verder heb ik geleerd dat binnen een werkgroep mensen verschillende ideeën hebben over hoe het project voorgegeven moet worden en uitgewerkt moet worden. Zo is het uiteindelijke ontwerp heel anders uitgevallen dan dat het moest zijn omdat Céline, die het idee zou uitwerken in illustrator, andere ideeën had dan ik. Dit is niet erg, maar het had voorkomen kunnen worden door iets meer onderzoek te doen naar wat de rest wilde. Dit kan ik de volgende keer dus beter toepassen.

Ik ben tijdens deze CLE naar de speedcourse Plannen gegaan, waar ik heb geleerd dat plannen niet zo moeilijk áls je het maar doet. Ga het eens doen ipv te denken ‘ik kan het toch niet’. Het makkelijkst is om aan het begin van de week en aan het begin van elke dag bij je zelf na te gaan wat je doelen zijn, hoe je die wilt behalen, en in welk tijdsbestek. Dit zo op te schrijven dat alles in je tijdschema past, en optijd af is. Dit heb ik geleerd en ook toegepast. Ik maak nu veel gebruik van Apple agenda; waar ik alle afspraken, dus niet alleen school maar ook werk, feestjes, afspreken met vrienden, uitgaan, rijles, sport ect., in zet. Hierdoor heb ik een heel overzichtelijk en volledig overzicht van wanneer ik tijd heb voor dingen. Het grootte voordeel van een Apple agenda is voor mij dat ik hem altijd op telefoon bij heb. Hierdoor kan ik de afspraken tijdens het afspreken er al in zetten en vergeet ik geen dingen. Ook kan ik hem aan het begin van de schooldag er bij pakken en doornemen wat ik wil gaan doen, en wat ik af moet hebben komende week. Dit heeft voor mij goed gewerkt tijdens deze CLE en er voor gezorgd dat ik alles op tijd af had en niet hoefde te stressen.

Dit alles heb ik ook toegepast bij het plannen van mijn buildingblocks waardoor ik deze goed op tijd voor het assessment af had. Ik heb er nu 2 gehaald en van de 3de al 3 van de 5 uitdagingen. Dit gaat dus tot nu toe prima! Ik begin meestal tijdens CLE lessen met het doorlezen van de uitdagingen en bedenk hoe ik deze wil gaan uitwerken/opschrijven/onderzoeken. Als ik het gevoel heb dat ik met al deze dingen al aardig ver ben dan plan ik het assessment in en kan ik daarna eventueel nog aanpassingen maken, maar heb ik in ieder geval al een goed idee van de dingen die ik bijv. al ver van te voren gedaan moet hebben en daardoor kan ik deze op tijd doen.

Reflecteren

Je hebt je voortgang wekelijks bijgehouden maar spreekt in je blogposts met name in de ‘wij’-vorm. Het is de bedoeling dat je jou persoonlijke ontwikkeling laat zien. Waar liep JIJ tegenaan? Wat heb JIJ geleerd?

Wat je bij deze uitdaging beschrijft kan beter bij de laatste uitdaging mbt je taak binnen het team.

Waar ik tegen aan liep was dat ik tijdens het design heb gekozen voor bepaalde designs die niet makkelijk uitvoerbaar waren. Hierdoor moest ik tijdens het maken van de robot nog veel dingen aanpassen en fixen terwijl dit dus voorkomen had kunnen worden als ik dat in het design project al had opgenomen. Ik heb hier van geleerd dat het dus echt van belang is met deze zaken rekening te houden tijden het designen en niet pas tijden het maken. 

Verder heb ik ook geleerd hoe je moet samenwerken binnen een groepje, en dat de communicatie met betrekking tot opdracht van groot belang is. Wanneer deze niet word uitgevoerd kom je moeilijker tot een succesvol resultaat. Ik merk dat er bij mij nog winst op te behalen valt. Verder merk ik dat ik soms moeite heb met mezelf aan het werk zetten, en dit kan leiden tot stress vlak voor het inleveren. 

Motivatie

Je schrijft over een planning maar die vind ik nergens terug (ook niet in eerdere blogposts). Je was verantwoordelijk voor het leiden van de brainstorm sessie en het samenwerkingscontract. Hoe heb je dit ervaren? Deze taken zijn belangrijk om vroeg in het proces uit te voeren. Wat waren je taken nadat je dit had afgerond? Voor mijn gevoel mist er een deel mbt je bezigheden tijdens het proces.

Ik had mijn eigen deadlines opgesteld, in overleg met de anderen. Die van mij was tijdens de vakantie de designs uitwerken en tekenen na aanleiding van de resultaten uit de brainstorm sessie. Ik merkte dat het niet zo makkelijk was als verwacht om een brainstormsessie te leiden. Ik vond het moeilijk om er voor te zorgen dat iedereen het beste uit zijn of haar denken haalde. Wat ik wel makkelijker vond was het samenvoegen van de resultaten. Ik heb de brainstorm sessie dus als leerzaam ervaren, maar ook hier wil ik nog meer ervaring mee opdoen om er de volgende keer beter in te zijn. Het samenwerkingscontract opstellen vond ik goed te doen; ik wist wat ik er in wilde verwerken en vroeg de anderen ook nog naar ideeën. Deze heb ik allemaal netjes opgesteld en consequenties opgesteld als de voorwaarden niet gehaald zouden worden. (Allemaal te lezen op mijn blog) Ik ben tevreden met de manier waarop ik het samenwerkingscontract heb opgesteld.

Hierna zou ik de week na de vakantie een groot aandeel hebben in het bouwen van de robot. Dit waren mijn taken. Deze heb ik op tijd af gemaakt en ik heb nog veel bouw werk verricht tijdens het maken van de robot.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *