Debriefing

De opdracht wordt geverifieerd door in eigen woorden te beschrijven wat jij gehoord hebt naar aanleiding van de gesprekken met de opdrachtgever.

debrief deel 1
debrief deel 2
debrief deel 3
Middelen

Je bent in staat inzicht te geven in de middelen die je nodig hebt om tot een eindproduct te komen.

Allereerst ben ik begonnen met het afnemen van een interview bij mijn opdrachtgever (zie opname). Daarnaast heb ik ook 3 interviews gehouden met de doelgroep van mijn opdrachtgever, zo kon ik later een persona opstellen (zie verderop) en dit zou mij weer beter inzicht geven in hoe mijn reserveringssysteem moet functioneren.

interview opdrachtgever opname
interview doelgroep 1/3
interview doelgroep 2/3

Nadat ik deze heb afgenomen, kon ik m.b.v. een al opgezet contract, de debriefing maken (zie uitdaging hiervoor). Daarna heb ik schetsen gemaakt die een visueel beeld geven van hoe de reserveringspagina er (ongeveer) uit moet komen te zien (zie foto’s).

Homepagina (bestaat al, gele markeringen zijn de toevoegingen)
schets reserveringspagina

Daarnaast is het ook belangrijk dat je je doelgroep goed leert kennen, dit helpt verdere inzicht te geven in hoe je reserveringssysteem moet werken. Ik heb dit gedaan m.b.v. interviews met 3 klanten van de opdrachtgever (zie Building Block Doelgroep hiervoor). En heb daarmee een persona kunnen opstellen (zie foto) De persona laat mij ook nadenken over hoe de doelgroep in elkaar zit, aangezien het een fictief persoon is en ik deze dus zelf moet bedenken.

persona

Naast al deze “schriftelijke” middelen, is kennis hebben van PHP ook belangrijk voor dit project. Deze kennis krijg ik m.b.v. de programmeerlessen, Pluralsight cursussen en YouTube tutorials.

Risico’s

Je bent in staat risico’s binnen het proces te benoemen en bijbehorende maatregelen te beschrijven.

Er zijn helaas wel een aantal risico’s waar rekening mee moet worden gehouden tijdens het project. Allereerst, is het wel belangrijk om te noemen dat ik een eerstejaars student ben. Ik ben niet een professionele programmeur en heb maar minimale ervaring als het op programmeren aankomt. Ik heb wel 3 jaar informatica gehad op de middelbare school, maar dit was wel basis programmeren en niet zo geavanceerd als wat er in het bedrijfsleven wordt verwacht van je. Ik heb dit ook al voorgelegd aan mijn opdrachtgever, hij begreep dit ook gelukkig en we verwachten allebei ook niet een hoogstaand reserveringssysteem die ook bij grote bedrijven wordt gebruikt (bijvoorbeeld bol.com, mediamarkt, zalando, etc.). Ik ga echter wel mijn uiterste best doen om de basis elementen van een reserveringssysteem werkend te maken en er wat moois van te maken (visueel). Daarnaast zit er ook een risico in het maken van de planning. Elke week verandert deze wel doordat je of obstakels tijdens het proces tegenkomt waardoor je achter gaat lopen, of je juist meer werk hebt gedaan en voor gaat lopen (dit is nooit erg natuurlijk). Dit moet wel duidelijk gecommuniceerd worden met je opdrachtgever, zodat hij niet voor verrassingen komt te staan. Het is dus belangrijk op je planning goed bij te houden en deze bij te werken wanneer dat nodig is (net zoals met het scrumboard voor de building blocks), en dit dan op tijd door te geven aan de betrokken mensen van jouw project.

Proces

Je bent in staat inzicht te geven in de stappen die moeten worden genomen om tot een eindproduct te komen.

Voordat er aan het programmeren van het reserveringssysteem wordt begonnen, zijn er een aantal belangrijke voorbereidingen die getroffen moet worden. Om te beginnen moet er een debriefing worden opgesteld, zodat de programmeur en de opdrachtgever afspraken kunnen vastleggen en er een akkoord kan worden bereikt over wat er in het reserveringssysteem moet zitten (must haves). Daarnaast staat er ook nog in de debriefing wat er eventueel bij kan komen (should haves/could haves), maar hier moet buitenom de debriefing ook duidelijk over gecommuniceerd worden(dit voorkomt teleurstellingen). Naast de debriefing, moeten er ook interviews worden afgenomen (en opgesteld). Het interview met de opdrachtgever is uiterst belangrijk, hiermee stem je jouw debriefing op af en wordt ook duidelijk wat de admin in het reserveringssysteem moet kunnen doen (want dit is de opdrachtgever). Daarnaast zijn de interviews met de doelgroep van de opdrachtgever ook van belang, dit geeft meer duidelijkheid over wat zij met het reserveringssysteem moeten kunnen doen. De persona die je op basis van de interviews maakt, helpt hier ook bij. Handig zijn ook user stories. Dit geeft in een korte zin weer wat de betrokken groepen in het project graag terug zouden willen zien in het reserveringssysteem en waarom. Als laatst, zijn schetsen van het ontwerp van je reserveringssysteem ook belangrijk. Zo heb je een globaal beeld van hoe alles geplaatst moet worden binnen jouw reserveringspagina, en dit is weer fijn om naast je te houden tijdens het programmeren. Anders ben je naar mijn mening “blind” aan het programmeren.

Flexibele planning

Je bent in staat realistisch te plannen en bij te sturen als je opdrachtgever of de omstandigheden dit vereisen.

Zoals hiervoor genoemd in de uitdaging risico’s, is een definitieve planning maken erg lastig, omdat deze elke week kan veranderen door obstakels of juist doorwerken. Ik ben van mening dat je planning dus breed/algemeen moet blijven, zodat je deze kan eenvoudig kan aanpassen (flexibiliteit). Hieronder zie je de eerste planning die ik heb gemaakt, maar deze verandert door het project heen (zie aanpassingen per week).

planning cle 2
Communicatie

Je bent in staat je eigen werkzaamheden en je voortgang regelmatig te bespreken met je opdrachtgever, zodat tijdig bijgestuurd kan worden en je reflecteert hierop.

Ik heb altijd eerst telefonisch contact met mijn opdrachtgever voordat ik zomaar langs ga (zie afspraak in debriefing). Ik ben allereerst met mijn vader langs de garage gegaan in de herfstvakantie om te vragen of John mijn opdrachtgever wilde zijn. Met wat uitleg over het project ging hij akkoord. Daarna heb ik tijdens het project nog telefonisch contact gehad om een afspraak te maken voor een interview met John (opdrachtgever). De week daarna kon ik langsgaan (week 2) en heb ik het interview afgenomen en samen de debriefing doorgenomen en ondertekend. In week 3 heb ik John nog een keer gebeld, om te vragen of er klanten waren die ik kon interviewen, hierop heb ik een email gestuurd met mijn telefoonnummer daarin, zodat John deze door kon sturen naar zijn klanten.

Follow View Follow Follow