Professionele werkhouding (ONDERNEMEND)

Je bent proactief aan het werk, met je werkhouding laat je zien dat teamleden op je kunnen bouwen. Je kan projectmatig werken met je team en bent in staat feedback te geven en te ontvangen. Heb je je professioneel opgesteld naar de andere teamleden en docenten? Waaruit kunnen we dat opmaken? Waarin kan je je nog verbeteren in dit opzicht?

Sprint 2 was echt het begin van het programmeergedeelte. Iets waar ik toch altijd wel tegenop kijk. In de retro van de vorige sprint gaf ik aan dat ik meer betrokken wilde zijn bij het programmeren, omdat dit een zwak punt is bij mij. Ik heb dit ook zeker geprobeerd, maar ben ook eerlijk en naar mijn mening professioneel geweest naar mijn team hierover. In het begin van de sprint zat ik er al best doorheen, ik was ook 2 dagen ziek (buikpijn) en dit heb ik goed gecommuniceerd met mijn team (zie 1e screenshot). Daarnaast lukte het ook echt niet met typescript, maar hierover ga ik meer vertellen bij het kopje “betrokken”. Ik ben wel gewoon eerlijk geweest in het zeggen dat het niet lukt, ik vind het moeilijk om te zeggen dat iets niet lukt, omdat ik voor mezelf de lat vaak hoog leg en ik ook bang ben dat mijn groepje teleurgesteld in me zal zijn als ik iets niet afkrijg. Ik vind het daarom ook professioneel en best een stap voor mezelf dat ik durf te zeggen dat iets niet lukt en de taak ook wel neer te leggen, dit is iets wat ik in eerdere CLE’s niet zo snel had gedaan, dus ik zie daarin wel een positieve ontwikkeling, ook al is de uitkomst ervan (iets niet afkrijgen) minder positief.

Daarnaast kregen we tijdens sprint 2 een grote discussie in ons team. Deze periode is enorm druk voor ons allemaal, we hebben super veel stress en dit begon zich te uiten. In het kort, Jasper vond dat die veel werk had en daarop werd de rest van het groepje getriggered, want we hebben het allemaal druk. Ik merk bij mezelf in zo’n situatie dat ik totaal niet van een directe, agressieve aanpak hou, en ik echt “neutraal” blijf, ik probeer de discussie vaak te beëindigen en een compromis te zoeken die voor iedereen uitkomt. Ik hou er niet van om kanten te kiezen en ik hou al zeker niet van ruzie, dus ik zie mezelf vaak wel een “scheidsrechtersrol” op mezelf nemen (zie 2e screenshot).

Als laatst hadden Eva, Inci en ik het probleem dat we vonden dat Jasper te weinig input toonde. We bespreken ontzettend veel in onze whatsappgroep, zoals de opmaak en style van dingen, content, maar ook vragen we vaak om feedback van elkaar. Ik merk vaak dat Inci en Eva degene zijn die feedback geven op iets van mij en Jasper vaak op de achtergrond blijft. Jasper gaf hierop aan dat hij stil is en niet graag op de voorgrond is, wat ik zeker begrijp, want zo ben ik ook. Ik vind alleen dat je dat in een project opzij moet durven zetten, want het is belangrijk dat iedereen van het projectgroepje op één lijn zit. Ook hier (zie 3e screenshot) zie je weer dat ik niet van een directe, agressieve toon hou, maar weer neutraal reageer, op een reële manier vooral.

Creativiteit (ONTWERPEND)

Wat was je bijdrage aan de ontwikkeling van het product? Op welke manier heb je jezelf uitgedaagd om zo goed mogelijk bij te dragen aan de ontwikkeling van het product? Op welke manier heb je inspiratie opgedaan?

Ik ben vooral bezig geweest met de wireframes en content, hierbij kon ik m’n creativiteit wel loslaten. Ik heb wel veel overlegd met mijn team bij het maken hiervan, maar ik kon ook mijn eigen draai eraan geven. Bij 1 van de 4 verhalen (voor content) kwam ik op het idee om de setting in de hemel te doen. Bij eenhoorns denk je vaak aan regenbogen en wolken en dat soort dingen, dus daarom moest ik snel aan de hemel denken. Qua verhaal moest ik aan een verhaal uit de Bijbel denken, ik ben christelijk opgevoed dus ik ken wel een aantal verhalen daaruit. Ik wilde alleen het verhaal totaal geen gelovig tintje geven, dus heb het wel aangepast en niet letterlijk het verhaal uit de Bijbel gepakt. Ik moest aan het verhaal van Lucifer denken (hoe die van engel naar de duivel ging in grote lijnen) en dat er een soort “oorlog” ontstond in de hemel. Ik wilde vooral dat het verhaal draaide om dat er een gevecht plaats zou vinden in de hemel en dat de hemel werd aangevallen door een “duistere” eenhoorn (hieruit mijn inspiratie van Lucifer). Maar iemand die bijvoorbeeld helemaal niet gelovig is, zou nooit kunnen weten dat mijn inspiratie uit het verhaal van de Bijbel komt, en dat is ook juist wel mijn bedoeling. Ook al ben ik gelovig opgevoed, hou ik er niet zo van om ergens een label op te plakken met “religie” of iets in die richting, ik wil het gewoon lekker algemeen houden zodat iedereen het ook snapt en kan spelen, onze doelgroep is ook gamers en dus niet gelovigen. Nadat ik het verhaal af had, heb ik ook gelijk tegen Jasper gezegd (hij had de taak van de visuals), om 1 eenhoorn wit te maken (dat zou dan de soort “reddende” engel zijn in dat verhaal) en een zwarte eenhoorn (dit zou dan de “duistere” eenhoorn voorstellen). Zo zou het verhaal daarbij ook logischer zijn.

witte eenhoorn
zwarte eenhoorn

Baas over je leerproces (BETROKKEN)

Je kan aantonen dat je hebt gewerkt aan eerder opgestelde leerdoelen, hierin heb je eerdere feedback uit sprint 1 meegenomen. Was je in dit proces ‘in control’ van wat JIJ wilde leren? De opgeleverde planning en taakverdeling bij aanvang was nadrukkelijk ook gebaseerd op jouw leerwensen. Heb je invloed uitgeoefend op de planning en verdeling van taken? Een game ontwikkelen die helemaal klopt is taai en pittig werk. Neem je met open eindjes genoegen of lukt het je om je te richten op de details en alles er uit te halen wat er in zit? Hoe ben je omgegaan met tegenslag?

Zoals eerder gezegd, wilde ik meer betrokken zijn bij het programmeren, omdat dit een zwak punt is van mij. Dit is echter niet zo uitgepakt als ik had gehoopt. Het begon al met het maken van een bewegend game element. Ik vond de programmeerlessen al erg lastig en kon het huiswerk al niet bijhouden, dus het maken van een game element in typescript was al eigenlijk onbegonnen werk voor mij. Ik heb dit uiteindelijk dus in javascript gedaan (zie 1e screenshot bij professionaliteit), ook omdat ik 2 dagen ziek was, en ik dus niet echt de energie had om in typescript te gaan werken (wat ik al niet snapte). Na het maken van het game element, heb ik eigenlijk afstand genomen van het programmeren. Ik ben ook wel een beetje teleurgesteld in mezelf, want ik zie dit nu een beetje als “the easy way out”. Ik nam vooral de “ontwerptaken” weer op me, omdat ik dit leuk vind en dit me vaak goed afgaat. Ik ben met de content, user stories en wireframes aan de slag gegaan. Dit is ook zeker belangrijk werk, maar ik vind het toch jammer van mezelf dat ik eigenlijk niet “durfde” te programmeren en dit meer aan de rest van mijn groepje overliet. Ik was zeker “in control” van welke taken ik had, ik had makkelijk aan kunnen geven dat ik iets anders wilde doen, dus het lag zeker niet aan mijn groepje dat ik niet ging programmeren, dit was geheel mijn eigen keuze. Ik heb mezelf echter wel gepusht na deze persoonlijke “tegenslag”. Ik ben actief hulp gaan zoeken, ik heb een bijlesje programmeren gevolgd van Bob, mijn projectgroepje vaker om hulp en uitleg gevraagd en heb aan het einde van sprint 2 zelfs de taak op me genomen om het verhaalscherm te programmeren. Ik ben niet de snelste en handigste als het gaat om programmeren, ik was dan ook tot 2 uur ’s nachts bezig ermee. Het is wel af en ik ben ook redelijk tevreden met het resultaat. Het is nou niet een game element werkend maken of iets in die richting, maar ik ben wel blij dat ik durfde die taak op me te nemen en toch nog iets met programmeren heb gedaan, ook al had ik natuurlijk meer willen doen, maar dit is misschien iets waar ik me nog in moet ontwikkelen. Ik heb me ook gerealiseerd dat ik de lat erg hoog leg voor mezelf, en dat ik ook zwakke punten heb (zoals programmeren dus).

Op dit punt, omdat dit zo’n drukke periode is, neem ik genoegen met open eindjes en richt ik me niet op de details. Dit is best ongebruikelijk voor mij, omdat ik best perfectionistisch ben en vaak het beste van het beste wil maken. Ik weet alleen nu ook dat ik realistisch moet blijven en mezelf echt niet te veel moet pushen, anders zak ik er echt doorheen heb ik gemerkt.

verhaalscherm (geprogrammeerd)
Categorieën: CLE 4Sprint 2

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Follow View Follow Follow