ONDERNEMEND *Professionele werkhouding

Met je werkhouding laat je zien dat teamleden op je kunnen bouwen en vertrouwen. Je bent bereikbaar en aanspreekbaar en in staat feedback te geven en te ontvangen.

We hebben hetzelfde projectgroepje aangehouden als in CLE3, dit vond ik ook fijn, want we weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Het fijne was dan ook dat we met z’n allen lijn van CLE3 (sprint 3 vooral) hebben doorgetrokken, vooral op het gebied van communicatie (wat weleens misging in de vorige periode). Ik kan mijn teamgenoten vertrouwen, ook omdat Inci en Eva erg goeie vriendinnen van mij zijn, maar ik heb ook een band opgebouwd met Jasper sinds het samenwerken in CLE3. Dit vertrouwen zorgt ervoor dat wij elkaar durven aan te spreken, of dit nou positief of negatief is. Ik merk bij mijn eigen werkhouding dat ik altijd klaar sta voor mijn teamgenoten en ze mij alles kunnen vragen. Dit deed Jasper ook, alleen dan komt het punt van “wanneer” om de hoek kijken. In de screenshots hieronder is te zien dat Jasper er met zijn prototype niet uitkomt, wat natuurlijk niet erg is, en het is goed dat die om hulp vraagt. Mijn (persoonlijke) struikelpunt/probleem hiermee is echter het tijdstip waarop dit gebeurd. Het gebeurt om 23:00 ’s avonds, de dag voor de deadline ook. Zoals ik al zei, ik help altijd graag, maar de afgelopen tijd merk ik ook dat mijn gezondheid erg belangrijk is. Ik weet niet zozeer of ik overspannen ben, maar ik ben in ieder geval een beetje aan het “inkakken” en ik heb dus echt genoeg slaap nodig ook. Het was dus ook een bewuste keuze om op dat moment tegen Jasper te zeggen dat ik hem op dat moment niet ging helpen. Ik heb daarbij wel duidelijk aangegeven dat het goed is dat Jasper vragen stelt, maar dat die dit echt eerder moet doen en niet de dag voor de deadline. Ik kreeg de dag daarna ook “feedback” van Eva en Inci dat ze het meer dan begrijpelijk vonden dat ik op dat moment niet geholpen had (zij zijn namelijk redelijk op de hoogte van het “inkakken” bij mij en steunen mij daar gelukkig ook in). En ook al ben ik aan het inkakken, zal ik nog steeds mijn uiterste best doen voor mijn groepje en klaar staan wanneer dat moet, want zij zouden hetzelfde doen voor mij.

ONDERZOEKEND *Creativiteit

In de conceptontwikkeling heeft het team iteratief gewerkt. Wat was jouw bijdrage aan de ontwikkeling van het concept?

We begonnen met het opstellen van verschillende concepten, we wilden dit ook anders aanpakken dan in CLE3. Daar gingen we ons te snel richten op één concept, we gingen nu wat breder kijken naar de concepten die we elk bedacht hadden. Uiteindelijk hebben we 2 concepten in één concept omgezet, namelijk een soort middeleeuws steekspel, maar dan met eenhoorns. De input van het middeleeuws steekspel is vooral van mijn kant gekomen. Ik heb zeker niet heel het concept zelf bedacht, maar het principe ervan is wel afgeleid uit het middeleeuws steekspel waar ik op kwam. Daarnaast heb ik ook best veel input gehad over hoe het spel in z’n werk zou gaan. Hier is nog niks definitiefs over en we gaan in sprint 2 hier echt een beslissing over maken. In CLE3 hadden we als één van de concepten (mijn concept toevallig) een podium waarop je een spel kon spelen dat op “Dance Dance Revolution” leek. Ik moest hier aan denken tijdens het conceptenproces van deze CLE, en het leek mij een leuk idee om de gameplay van “Dance Dance Revolution” te combineren met een vechtspel. Dit is nog niet eerder gedaan (voor zover ik weet) en het is simpel genoeg voor elke soort gamer. Het voordeel van dit CLE project is ook dat ik erg veel game (eerste keer dat het niet in de weg zit van school 😉 ) en dat ik dus ook heel goed weet wat een gamer wel en niet wil. Ik speel allerlei games, van wat complexere open world games (Skyrim) naar de wat meer mainstream games (Call of Duty). Ik weet dus ongeveer wel wat voor gamers er zijn en kan dit dus mooi toepassen op ons project. Ik wil vooral dus de rol opnemen van de game ervaring en dat mijn projectgenoten hier ook vragen over kunnen stellen. Dit is een rol die ik bij mij vind passen, ook omdat ik dan mijn creativiteit erop los kan laten van hoe ik de game ervaring voor iedereen zo leuk mogelijk kan maken.

BETROKKEN *Baas over je leerproces

De opgeleverde planning en taakverdeling bij aanvang was nadrukkelijk ook gebaseerd op jouw leerwensen. Je bent in staat om tijdens het maken van de planning met het team je eigen leerdoelen te waarborgen. Je hebt deze taken kunnen vertalen naar concrete acties per building block. Feedback uit eerdere CLE’s is vertaalt naar verbeterd gedrag.

In het begin hadden we niet echt een planning, we gingen allemaal een paar concepten verzinnen en zouden hieruit iets kiezen. Na dit, hebben we wel gelijk een duidelijke planning gemaakt (met Trello weer) over de taken ook. Ik gaf hier gelijk aan dat ik aan de spelregels wilde werken. Dan kom ik ook weer terug op wat ik eerder heb gezegd, ik denk dat ik degene ben met de meeste game ervaring in ons groepje en wil dus vooral aan de regels en mechanics werken, zodat elke gamer deze begrijpt. Ik wilde tijdens deze sprint vooral mijn creativiteit er wat meer op los laten en naar mijn mening kon dat het best op de positie van de spelregels. Het had ook zeker gekund op het visuele gebied (storyboards maken bijvoorbeeld), maar ik vind ten eerste dat ik totaal niet kan tekenen , hier zijn mijn projectgenoten velen malen beter in en ik wil wel dat het resultaat leesbaar wordt. Maar ik heb gemerkt dat ik bij de lessen Ontwerpen het maken van bijvoorbeeld storyboards al erg goed onder de knie heb, en ik dus daarom ook graag een stap terug doe om mijn teamgenoten de kans te geven om hier in te ontwikkelen. Voor de rest ben ik wel alvast naar de volgende sprint aan het kijken en wat ik daaruit wil leren. Ik heb namelijk het gevoel dat het puntje creativiteit wel goedkomt, vooral omdat ik me heel erg thuis voel op het gebied van gamen. Dus ik ga misschien wat meer bezig zijn met het programmeergedeelte in sprint 2/3 (zeker nog niet definitief, nog goed bespreken met het team) omdat dit wel een zwak punt van mij is en ik me hier graag in wil ontwikkelen. Dit gaat dan ook goed samen met het Building Block Oplever die ik wil doen (daarnaast wil ik ook nog Content doen, maar deze gaat goed samen met hetgene wat ik deze sprint vooral heb gedaan). We gaan aan het begin van sprint 2 gelijk duidelijk af spreken wie wat gaat doen, ook i.v.m. de building blocks (was lastig om in sprint 1 al vast te stelen).

Categorieën: CLE 4Sprint 1

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Follow View Follow Follow