Initiatief

Je bent in staat een realistische tijd te koppelen aan een taak en in de uitvoering hierop te sturen (plannen). Je bent in staat te reflecteren op het proces, de planning en eigen inzet. Je bent tijdens de CLE actief in gesprek gegaan met stakeholders als het ging om je onderzoek en ontwikkeling van het prototype.

De planning verliep nog steeds via Trello. Ik zal gelijk met de deur in huis vallen en zeggen dat in sprint 3 echt wel teleurgesteld ben in hoe dat is gelopen. Persoonlijk vind ik Trello ook niet mijn ding, ik heb liever gewoon op papier staan wanneer wat af moet zijn, maar dat is een persoonlijke voorkeur en is niet de reden voor mijn teleurstelling. Er is meerdere malen gezegd (vaakst door mij) dat Trello bijgewerkt moet worden, en dat gebeurde vaak niet. Als er niks wordt bijgewerkt door een teamgenoot of door meerdere, weet de rest van het team niet hoe ver iedereen ervoor staat en is een planning eigenlijk vrijwel nutteloos. We hadden ook nog een planning (die Eva had gemaakt) via Drive. Helaas hebben we deze eigenlijk niet gebruikt. Voor de volgende keer zou ik liever een Drive planning gebruiken, niet dat ik Trello nu helemaal afschrijf, maar ik zou ook graag een plan B erbij willen hebben voor als iemand Trello niet bijwerkt. We hadden daarnaast ook nog een Building Block planner gemaakt op advies van Marlous, dit was erg fijn, want zo konden we CLE goed afstemmen op de building blocks die iedereen nodig had.

Het gehele proces van het project kan ik het best omschrijven als “eind goed al goed”. Er zijn heel wat struikelpunten geweest, en dan vooral ivm communicatie tussen sommige teamleden. Er is bij mij echter nooit echt twijfel geweest dat we het project niet afkregen, vooral omdat we strenge deadlines zetten en alles liever te vroeg af hadden. Deze vorm van plannen wil ik ook zeker aanhouden, want het geeft gewoon een hoop minder stress met zich mee als je alles op tijd af hebt, en anders heb je nog altijd extra tijd over als het niet lukt. De taakverdeling was ook duidelijk en goed, met name omdat we goed hadden besproken wie welke building blocks wilde doen, en hierop konden we goed afstemmen wie wat ging doen. Ik merkte wel dat omdat ik samen met Eva zat, ik wat minder initiatief kon tonen dan Inci of Jasper, die alleen zaten. Omdat Eva en ik alles met elkaar moesten afstemmen omdat we hetzelfde aan het doen waren, kon ik moeilijk ineens een aanpassing maken aan de webapp. Ik heb echter wel nog iets toegevoegd wat niet op de planning stond, hier staat meer over in creativiteit. Dus uiteindelijk heb ik nog wel wat initiatief kunnen tonen bij Eva, maar het gaat alleen iets lastiger omdat je het goed met z’n tweeën moet afstemmen.

We hebben als laatst nog goed contact gehad met Niek over het proces van ons project, Niek vroeg vaak waar we stonden en of er nog problemen waren. Ook hebben we een keer in teams onze voortgang laten zien dmv foto’s/filmpjes. Dit was wel fijn, zo hadden wij ook een compleet beeld van waar we waren. Ik merkte dat Niek ons best vrij liet gaan, ook omdat ik denk dat die wel vertrouwen had in ons project. Dit was wel fijn, want zo konden we zonder andere aanwijzingen van docenten gewoon door aan ons project. Natuurlijk heb ik (en mijn groepje) wel aan de bel getrokken als we ergens vastliepen of een algemene vraag hadden. Dit vooral bij het probleem dat Inci, Eva en ik meer deden dan Jasper. Ik heb hier uiteindelijk initiatief in genomen om contact hiermee met Niek op te nemen samen met Eva en Inci. Ben uiteindelijk heel blij dat ik dit heb gedaan, want we hebben feedback gekregen van Niek over hoe we dit konden aanpakken (Jasper meer pushen) en dit is in deze sprint echt goed gekomen.

Drive planning

Creativiteit

Je bent creatief, denkt mee en komt zelf met nieuwe ideeën. Wat was jou persoonlijke bijdrage aan het creatieve proces? Hoe ben je omgegaan met problemen tijdens het ontwikkelen van je product? Hoe heb je jezelf uitgedaagd om tot een goed resultaat te komen?

Eva en ik hadden alle “must haves” af, maar ik wilde mezelf (en ook Eva) nog echt pushen om alles af te krijgen, dus ook een “should have” die op Trello stond. Het werkend maken van de “share buttons” was iets wat we eigenlijk wilde laten zitten. Uiteindelijk heb ik het op me genomen om hiermee aan de slag te gaan (ook stukje initiatief). Ik wist niet zo goed waar ik moest beginnen (dat probleem heb ik vaker) en besloot om internet af te gaan. Ik heb uiteindelijk niet 1 site gebruikt, maar de code van 2 sites gebruikt en deze zelf eigenlijk gecombineerd/aangepast. Normaal gesproken zou ik dit nooit doen, want ik vind het risicovol om verschillende codes van verschillende sites bij elkaar te doen, maar na wat gepuzzel, werkte het wel. Ik ben blij dat ik niet in die “tunnelvisie” ben gebleven van maar 1 hulpmiddel gebruiken, maar het combineren van informatie van meerdere sites. Dit is ook iets wat ik sowieso vaker ga doen in de volgende projecten. Ik heb mezelf hier echt uitgedaagd, om ipv lekker Netflix te gaan kijken (omdat het project al eigenlijk af was), om echt nog de extra’s af te krijgen en het project zo completer te maken.

vanaf 30s zie je de werking van de share buttons

Daarnaast kwam ik een keer met het voorstel om de casing van Jasper te verven, om het gewoon wat mooier te maken en echt de uitstraling van een prullenbak te geven. Inci zei echter dat die geen goed idee was, omdat de prullenbak er strakker uitziet zonder verf. Uiteindelijk snapte ik dit ook wel en is het ook prima dat het zo is gelaten. Ik ben wel blij dat ik me hier niet alleen bemoei met m’n eigen deel van het project (webapp), maar ook creatieve ideeën probeer in te brengen bij de andere delen van het project, in dit geval bij Jasper. Ik ben ook blij dat ik hier feedback op krijg van mijn team, en Inci haar standpunt ook onderbouwt en mij er dus van weet heeft te overtuigen om de casing niet te verven.

Professionaliteit

Je kan afspraken maken en nakomen met docent, teamleden en eventuele andere partijen. Je bent in staat om op een professionele wijze feedback te geven aan je teamleden. Op welke wijze verliep het contact tussen jou en je teamleden, docenten en de verschillende stakeholders? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen?

De communicatie met mijn team ging nog steeds voornamelijk via teams en whatsapp. We gingen nu echt meer deadlines voor elkaar zetten, met name omdat we Jasper wilde pushen om z’n werk af te krijgen en anders een gele kaart te geven wanneer die dat niet deed. Er waren nog enkele struikelpunten met Jasper, maar echt een stuk minder dan in de vorige sprints. Als voorbeeld gaf die na onze “standaard vergadering” na de daily stand-up aan dat die een dag langer bij z’n oma was gebleven en daardoor toen de deadline niet had gehaald die we toen hadden gesteld. Het is prima dat je langer bij je oma blijft, maar als groepje hebben wij dan echt liever dat Jasper dat die dag aangeeft, ipv pas de dag van de deadline. Terugdenkend hierop, was dit echt een moment om Jasper een gele kaart te geven, ook omdat dit de zoveelste keer was dat zoiets gebeurde. Uiteindelijk hebben we Jasper helemaal geen kaart gegeven, en dit is toch een leermoment voor mezelf als ik hier op terugkijk. Ik weet van mezelf dat ik mensen niet wil kwetsen en durfde daarom waarschijnlijk niet zo snel een gele kaart te geven. Voor de volgende CLE, moet ik (en mijn groepje) echt eerder instappen als er zoiets gebeurd en een kaart geven. Een kaart kan er voor zorgen dat we de betreffende teamgenoot pushen om beter hun best te doen. Daarnaast moet ik er wel echt bij zeggen dat Jasper zich in deze sprint wel echt heeft ontwikkeld. Niek gaf al aan aan ons dat Jasper zich geïntimideerd kon voelen, omdat die bij 3 meiden in een groepje zit. Hier heb ik rekening mee gehouden, want wij willen het project ook zo goed mogelijk afronden en zetten hier als het moet druk achter, en dat kan soms intimiderend voor iemand overkomen. Jasper heeft uiteindelijk echt een hele mooie casing gemaakt en ik merkte ook dat die steeds meer initiatief ging tonen door vaker te vragen of iemand hulp nodig had (zie foto). Ik denk dus dat het uiteindelijk niet een ramp was dat we geen kaart hebben gegeven ,want Jasper heeft alsnog laten zien dat die van waarde is voor ons groepje, maar voor de volgende keer zou ik toch wat kritischer moeten zijn naar teamgenoten om de momenten die wat minder gingen, te voorkomen.

Daarnaast wil ik nog specifiek ingaan over de communicatie met Eva, want ik werkte samen met haar aan de webapp. Er is eigenlijk bijna nooit een moment geweest dat de communicatie slecht was. We hebben voornamelijk gecommuniceerd via teams en whatsapp. Eva was altijd erg behulpzaam en zei altijd als er iets was, dat ik moest appen (of eventueel bellen via teams). Wat daarbij hielp, is denk ik wel dat we ook goede vriendinnen zijn. Normaal gesproken vind ik het juist niet verstandig om vriendengroepjes met projectgroepjes te mixen, omdat persoonlijke situaties in de weg kunnen komen tijdens het project. Echter in dit geval was het wel fijn, omdat Eva en ik elkaar dus goed kennen en weten dus ook wat we van elkaar kunnen verwachten en altijd bij elkaar terecht kunnen wanneer we hulp nodig hebben. We konden heel goed afstemmen wie wat moest doen en wanneer we er niet uitkwamen, schakelden we ook docenten in (in dit geval Leanne). Vervelende alleen wel, was dat docenten niet altijd even snel reageren. Ik begrijp het opzich wel, maar op dat moment staat het project wel stil omdat we op een antwoord wachten. Het is nou eenmaal anders, dat je niet even naar de tafel kan lopen in het lokaal om een vraag te stellen, dus hier moet op geanticipeerd worden en moeten Eva en ik op zo’n moment kijken wat we voor ander werk kunnen doen (aan een ander vak werken of aan building blocks).

Categorieën: CLE 3Sprint 3

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Follow View Follow Follow