Initiatief

Je bent in staat een realistische tijd te koppelen aan een taak en in de uitvoering hierop te sturen (plannen). Je bent in staat te reflecteren op het proces, de planning en eigen inzet. Je bent tijdens CLE actief in gesprek gegaan met stakeholders als het ging om je onderzoek en ontwikkeling van het prototype. Je hebt met je team een takenpakket opgesteld en uitgevoerd om tot een eerste prototype te komen.

In een andere blogpost heb ik een planning gemaakt voor het thuis werken i.v.m. het coronavirus: (planning online school). De bedoeling is om sowieso tijdens de CLE les uren (maandag van 9-13 en woensdag van 9-16) aan school te zitten (met pauzes ertussen natuurlijk). Samen met Eva heb ik de afgelopen week tijdens CLE aan de webapp gewerkt (wireframes maken en lay-out van de webapp programmeren). De wireframes maken was niet echt een moeilijke opgave, we hadden als team al besproken wat de “key-elements” moesten worden en waar deze moesten komen te staan. Toen het programmeren begon, liepen we wel even vast. Ik vind het sowieso altijd lastig om een start te maken met programmeren. Ik vraag mezelf altijd af “where to begin?”. Eva en ik hebben dit aangepakt door gewoon onze wireframes erbij te pakken en deze van boven naar beneden af te werken. Ik ben nog in gesprek gegaan (via Whatsapp) met mijn peercoach over het concept “IPAP”. Ze zei dat ze vraagtekens had bij het gekozen concept, vooral na aanleiding van onze insights. Op advies van haar hebben we ook onze insights aangepast (nu is vooral naar de afval op het plein gekeken ipv dat het saai is). Onze coach Niek was wel erg enthousiast over ons concept en wat onze ideeën waren voor het prototype. We hebben ook duidelijk aangegeven dat de taken van iedereen gekoppeld zijn aan een building block (zie bb planner). Door deze taken verdeeld te hebben (Jasper=casing, Inci=hardware, ik en Eva=webapp) kunnen we uiteindelijk dit samen presenteren als één geheel.

trello bord met taken voor de komende tijd

Wat wel hier opvalt, is dat Jasper en Inci vrij weinig hierop hebben gezet, maar ik verwacht dat ze dat nog gaan bijwerken aangezien dat afgesproken is.

Creativiteit

Je bent creatief, denkt mee en komt zelf met nieuwe ideeën. Wat was jou persoonlijke bijdrage aan het creatieve proces?

Ik zou samen met Eva aan de webapp werken van ons concept de IPAP. Voordat we aan het programmeren begonnen, ging ik low-fi wireframes maken en Eva high-fi wireframes. Hieruit werd de lay-out van onze webapp duidelijk. In de eerste wireframe die ik maakte stond nog geen navigatebar, gif en footer. Ik kwam zelf op het idee om een gif toe te voegen in de webapp (tussen de beloning en footer in). De gif is van een cartoon poppetje die een boom knuffelt, en hiermee wil ik voor de gebruiker aanduiden dat die goed bezig is en het milieu helpt door iets weg te gooien. Je bent dus volgens het gifje een “bomenknuffelaar”. Gifjes spreken daarnaast ook veel jongeren aan, die voornamelijk onze doelgroep is, want zij hebben vaak kauwgom in of roken een sigaretje (die ze dan moeten weggooien). Ook zie je dat jongeren steeds “milieubewuster” worden, en de toevoeging van de gif stimuleert dat alleen maar.

Nog een idee van mij kwam later in het proces, toen waren Eva en ik al bezig met programmeren. Toen ik met de one-pager voor CLE1 bezig was, had ik een favicon toegevoegd. Dit geeft een mooier beeld van het tablad vind ik, en zo is het logo ook herkenbaar van je website. Iedereen kent namelijk wel het logo van Google (de gekleurde G). Zo wilde ik ook onze webapp herkenbaar maken, door een groene (wijst naar milieubewust zijn) prullenbak met een qr-code (door de qr-code op de fysieke prullenbak te scannen, kom je bij de webapp terecht) erin verwerkte favicon toe te voegen.

wireframe 1
wireframe 2

wireframes en lay out van de webapp.

Professionaliteit

Je kan afspraken maken en nakomen met docent, teamleden en eventuele andere partijen. Je bent in staat om op een professionele wijze feedback te geven aan je teamleden. Op welke wijze verloopt het contact tussen jou en je teamleden, docenten en de verschillende stakeholders? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen?

De communicatie met mijn team gaat voornamelijk via microsoft teams, whatsapp, drive en trello. Elke keer na de daily stand-up bespreken we als groepje kort wat we die dag gaan doen en hoe het ervoor staat. Via drive delen we de bestanden van ons project. Op trello staan de taken van wie wat moet doen en wanneer dit af moet zijn (ook MoSCoW is hierin verwerkt). Whatsapp is wel onze voornaamste communicatiemiddel als groepje. Communicatie met docenten gaat via Microsoft teams en anders de mail. Over het algemeen kan ik zeggen dat het contact goed verloopt tussen mij en mijn team en ook de docenten. Er was wel een voorval tijdens deze sprint tussen de docenten die wel effect had op de teams. Marlous had een mail gestuurd waarin stond dat we wél een fysiek object moesten presenteren voor sprint 2, terwijl 2 dagen daarvoor Sara en Rene duidelijk hadden gezegd dat we géén fysiek object moesten maken. Ik en mijn team raakten hierdoor erg in de stress, en ik besloot om hier initiatief te tonen en een mail naar Rene te sturen, voor opheldering. De screenshots hieronder geven dat weer.

Wat ik vooral bij mezelf merkte tijdens dit voorval, is dat ik me heel erg door emotie liet leiden. Ik raakte gelijk in de stress en was ook “lichtelijk” geïrriteerd richting de communicatie tussen docenten. Begrijpelijk vind ik, maar voor de volgende keer moet ik toch proberen rustig te blijven. Ik zie in het mailtje dat ik stuur soms namelijk dat mijn emoties de bovenliggende hand krijgen. Stress is niet goed voor mezelf, maar ook niet voor wanneer ik iets duidelijk wil maken aan docenten en ik dit door emoties verkeerd aanpak.

Dan nog even over het contact tussen het team. Ik hou er zelf niet van om een specifiek iemand aan te wijzen, maar ik merk dat Jasper een beetje een blok aan het been begint te worden in het team. Voorbeelden: we hadden afgesproken om (woensdag 18 maart) 09:55 uur online te zijn, Jasper was 10 min te laat. Jasper kwam pas de dag voordat de casing af moest zijn met de vraag wat die nou precies moest doen, dit is echt veel te last-minute (hij ontwijkt ook elke keer de vraag of die al iets heeft of een foto wil sturen). Ook had die niet de building block planner op tijd af, wat we ook duidelijk gecommuniceerd hadden. De screenshots hieronder laten het gesprek hiervan zien, ik vind dat ik nog vrij professioneel en geduldig blijf, maar we hebben met de rest van het team wel zeker de overweging gemaakt om een gele kaart aan Jasper te geven. Dit is ook een stukje verantwoordelijkheid die wij moeten nemen als team, om niet achter te lopen door iemand die niet wil meewerken.

Als laatst, heb ik specifiek met Eva contact over Whatsapp tijdens het maken van de webapp. Microsoft team had issues met de connectie dus dit ging niet. We willen vanaf sprint 3 gaan overstappen op Github, zodat we code met elkaar kunnen delen en efficienter kunnen werken (ipv dat er één iemand codeert en de ander dit een beetje ondersteunt).

Categorieën: CLE 3Sprint 2

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Follow View Follow Follow