Initiatief

Je bent tijdens de CLE actief in gesprek gegaan met stakeholders als het ging om je onderzoek en ontwikkeling van het prototype.

Ik heb met de doelgroep/stakeholders van ons plein mezelf redelijk op de achtergrond gehouden, met een reden. Als groepje hadden we besloten om de interviews met de stakeholders te laten afnemen door de mensen die het nodig hadden voor hun building blocks. Ik had de betreffende building blocks al gehaald, dus ik wilde de mogelijkheid om te interviewen en te communiceren met de stakeholders aan de rest van mijn groepje overlaten. Ik heb ze wel ondersteund en advies gegeven in dit proces (helpen van het opzetten van de interviews). Daarnaast heb ik later in sprint 1 samen met mijn groepje een brainstormsessie gehouden (braindump methode), die ik ging begeleiden. Ik heb dus gevraagd wat volgens mijn groepje verbeterd kan worden aan het plein en hieruit konden we de concepten verder ontwikkelen. Voor de uitgebreide “versie” van deze brainstormsessie kun je naar het building block Concepten (onder de uitdaging creatieve sessie voorbereiden en begeleiden).

Creativiteit

Wat was je bijdrage aan de ontwikkeling van het concept?

In de eerste 2 weken zijn we vooral gaan focussen op de behavioral maps, interviews en insights (zie blogpost CLE 3.2 voor de resultaten hiervan). We hebben als groepje gezamenlijk de behavioral maps gedaan, de interviews heb ik niet gedaan, maar wel opgezet en ik ben nog tot een insight gekomen ( Insight 3: Het plein wordt voornamelijk door de voorbijgangers als een saai plein ervaren ). Nadat we het plein beter hadden leren kennen, konden we met wat we geobserveerd hadden, beginnen aan het brainstormen. Zoals eerder genoemd heb ik de methode braindump gebruikt (zoveel mogelijk ideeën opschrijven, kwaliteit maakt niet uit). Uit deze sessie konden we verschillende concepten verzinnen en het grootste leerpunt was wel dat we niet per se op de kerk hoefde te focussen (wat we eerst wel deden), maar dat er om het plein heen nog heel veel de bedenken viel. Na het brainstormen zijn we ieder voor zich een concept gaan bedenken. Mijn concept is kort samengevat een interactief dansspel, die het plein (vooral in de wintermaanden) wat leuker moet maken. In de foto’s hieronder staat mijn concept beschreven en de conceptposter ik hierbij heb gemaakt (om het te visualiseren).

conceptbeschrijving
conceptposter

Professionaliteit

Op welke wijze verloopt het contact tussen jou en de opdrachtgever? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen (opdrachtgever, peer-teamgenoten, docenten, web-expert?)

De mensen op het plein zijn voor ons de opdrachtgevers, want wij moeten het plein voor hun aantrekkelijker zien te maken. We begonnen als groepje gelijk met het houden van interviews nadat we het plein kregen toegewezen. Ikzelf (zoals eerder genoemd) heb geen interviews gehouden, dus ik heb eigenlijk weinig tot geen contact gehad met de opdrachtgevers. Ik heb deze periode wel aanzienlijk meer feedback gekregen en ben hier ook actief mee aan de slag gegaan. Nadat we de interviews en behavioral maps hadden gemaakt, wilden we als groepje eigenlijk al gaan focussen op de Laurenskerk op het plein. Niek gaf als advies om dit niet al in zo’n vroeg stadium te doen. Sprint 1 van het CLE 3 is vooral bedoeld om het plein globaal te bestuderen (doelgroep, objecten, etc.). Deze feedback hebben we goed opgepakt en uiteindelijk hebben we ieder een concept bedacht (4 in totaal) die compleet los staan van elkaar. Daarnaast hebben we ook in ons projectgroepje veel feedback aan elkaar gegeven. Als voorbeeld heb ik screenshots gemaakt van het maken van de conceptposter. Inci hielp mij hiermee, want ik wist niet zo goed hoe ik een poster moest maken (geen ervaring met photoshop, picsarts, etc.). Uiteindelijk met de feedback van mijn groepje heb ik er wat moois van kunnen maken.

feedback 1
feedback 2
Categorieën: CLE 3Sprint 1

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Follow View Follow Follow