Leeswijzer Pitch Perfect Building Block

Pitch Perfect Block

Een pitch is een korte presentatie (van 3 à 4 minuten) die tot doel heeft een andere partij te overtuigen van een goed plan/idee/concept. Je moet verbaal gezien de boodschap goed over kunnen dragen maar de nadruk ligt op de voorbereiding, de flow, de boodschap en het uiterlijk en vorm van de pitch-hulpmiddelen.

Uitdagingen

Kwaliteit

Je kent een aantal goede speeches of pitches, zodanig dat je ze kunt benoemen en kunt verwoorden waarom deze speeches jou aanspreken en waarom je ze goed vindt.

Amy Webb – How I hacked online dating.

Amy Webb’s Ted Talk over Online Dating

De eerste speech van is van Amy Webb. Ze praat in deze speech over hoe zij haar eigen liefdesleven op gang wilde brengen, door het online daten te ‘hacken’. Hierin verteld ze op een verhalende manier haar eigen ervaring op het vlak van online daten en dat ze haar ideale man door haar eigen algoritme wilde vinden. Deze speech spreekt me aan omdat ze heel erg open en goed met het publiek om gaat. Ze verteld haar eigen verhaal, maar wel op zo’n manier dat het voor iedereen duidelijk te begrijpen is. Daarnaast heeft ze een redelijk interactieve slideshow en weet ze eigenlijk alles erg vloeiend te vertellen. Ze probeert het publiek ook goed er bij te betrekken door af een toe een retorische vraag te stellen of een grapje te vertellen hier en daar. Zo houd ze de luisteraar ook actief.

Stuart Duncan – How I use Minecraft to help kids with Autism.

De tweede speech is van Stuart Duncan, vertellend over hoe hij -met een zelfgemaakte Minecraft server- kinderen met autisme heeft geholpen om op een veilige en fijne manier minecraft te kunnen spelen. Ik vind dit een goede maar ook enorm interessante manier van mensen integreren in een redelijk ‘normale’ omgeving, in dit geval aan de hand van minecraft. Hij legt uit dat kinderen maar ook ouderen met autisme het moeilijk kunnen vinden om op een normale server minecraft te spelen. Hij heeft hiervoor een veilige server gemaakt, waarin hij met iedereen een eigen band heeft. Zijn presentatie zelf is een goede manier van laten zien dat er iets te doen is om dit soort problemen te voorkomen. Wees de persoon die in dit geval een autistisch persoon nodig heeft. Hij gebruikt duidelijke taal, ook als je hier eigenlijk haast geen verstand van hebt en gebruikt steekwoorden in zijn slideshow die hij daarna duidelijk uitlegt. Hij verteld zijn eigen verhaal, maakt het erg persoonlijk maar dit maakt het ook een stuk interessanter omdat je het ziet vanaf een ander perspectief dan ik, iemand zonder autisme.

Ik ben over beide speeches erg te spreken, vooral omdat het beide zulke persoonlijke speeches zijn, die voor hun in hun eigen leven een grote verandering is geweest. Beide praten ze makkelijk en vlot, zijn ze goed en interactief met het publiek en proberen ze ook iets over te brengen.

Goede voorbeelden

Je hebt je dusdanig voorbereid op je pitch, dat je speeches hebt bekeken van mensen uit het vakgebied en bronnen hebt bestudeerd over de pitch als marketinginstrument, zodat je weet wat de bestanddelen en eisen zijn voor een goede pitch.

Ik ben allereerst gaan kijken naar de verschillende mogelijkheden die je hebt als het gaat om pitchen. Zo ben ik achter een aantal sites gekomen waar op ze uitleggen wat voor soort pitch je kan houden en wat je daar in kan vertellen.

Bij beide linkjes leggen ze verschillen tussen soorten pitches. Met deze twee linkjes ben ik er achter gekomen dat ik dus wel echt een Product/project pitch geef. Ook geven ze je inzicht over de grote hoeveelheid verschillende soorten pitches, en dat elke op een andere manier benaderd moet worden. Zo kan je wel een hele leuke media pitch houden, maar moet je die toch echt anders benaderen als jij straks een sollicitatie pitch wil houden.

https://moniquebastinck.nl/pitch-de-juiste-pitch/

Daarnaast ben ik gaan kijken naar tips voor goede pitches. Zo heeft de site van het NK pitchen 10 tips waar je het beste op kan letten als jij een pitch wil doen. Dit geeft me veel duidelijkheid omdat je op deze manier toch een beetje structuur in je 2 minuten pitch kan krijgen.

Hierin word ook duidelijk dat een pitch geven nog niet zo makkelijk is dat je denkt en dat er meer aan toe gaat dan een beetje een verkooppraatje over je product. Natuurlijk, dit heeft er wel mee te maken, maar dat maakt nog niet altijd gelijk een goede pitch. Met deze 10 tips voel je je al een stuk beter voorbereid dan als je er nog niet naar gekeken hebt.

Vervolgens ben ik gaan kijken naar voorbeelden, mensen die pitchten of waarin de ‘beste’ pitch werd uitgelegd. Ik vond een aantal shark tank filmpjes, waarin een product in ongeveer 1 tot 2 minuten gepitcht word voor de jury. Ik heb hier een aantal verschillende filmpjes van bekeken, waarbij je goed het verschil kon zien tussen mensen die overtuigend waren in tegenstelling tot mensen die de jury niet overtuigde, en waarom dit dan niet overtuigend was.

Ik heb hieruit gemerkt dat als je product goed en innovatief is en je op een duidelijke manier uit legt voor wie het is, wat het doet, hoeveel het moet kosten en je laat het hierbij nog eens zien, het al een stuk overtuigender overkomt dan als je een van deze dingen vergeet.

Ken je publiek

Je hebt je zodanig verdiept in de wensen en behoeftes van je klant dat je deze onderdelen op een duidelijke manier laat terugkomen in de inhoud en vorm van je pitch.

De doelgroep waar ik mijn presentatie en pitches voor moest houden, waren medestudenten. Deze medestudenten heb ik met een korte presentatie en pitches proberen te overtuigen van mijn product of informeren over een onderwerp. Daarnaast heb ik geprobeerd wat interactie in mijn presentatie te brengen, door aan het einde van de presentatie nog een kahoot te doen met de leerlingen in de klas. Dit heb ik gemaakt om te kijken of de leerlingen echt opgelet hadden en het is een leuke manier om alvast een kijkje te nemen naar wat vragen over het onderwerp waar we over spraken.

Daarnaast was het, omdat het studenten van dezelfde opleiding zijn, makkelijker om in termen van school te praten dan tegen een echte klant. Zo kan je makkelijker praten over bepaalde motortjes en je code of hoe je het product hebt gemaakt, in tegenstelling tot als je nu tegen een klant (zonder enig idee over deze technologieen) hetzelfde zou zeggen.

Eigen kwaliteiten

Je kent je eigen non-verbale en verbale kwaliteiten zodanig dat je met behulp van ondersteunende middelen zelf een pitch kunt geven met een goede structuur en voldoende visuals.

Pitch CLE 1, sprint 1- Pushy robots

Bij beide pitches heb ik geen presentatie gebruikt, maar heb ik mijn product gebruikt als bewijsmateriaal.

Dit was mijn eerste pitch die ik hield. Iets aan de korte kant, met 35 seconden.

Er zijn een aantal punten waar ik positief over ben en een aantal punten waar ik een verbetering in kan zien.

Positieve punten:

Ik probeerde op een positieve manier mijn product te pitchen. Ik gebruikte veel handgebaren om mijn punten te benadrukken, en ondanks dat ik niet loop, wel veel met mijn lichaam op een ontspannen manier het probeer over te brengen.

verbeterpunten:

Ik kijk nog relatief veel naar mijn product in plaats van naar het publiek. Daarnaast kan ik ook beter voorbereiden, aangezien dit een beetje geïmproviseerd heb. Dit was dan ook vooral de reden dat ik zo’n korte pitch hield. Ik had het idee dat ik met de presentatie nog wel wat dieper in mijn product kon duiken, om nog iets beter mijn publiek te overtuigen van het feit dat mijn robot zou gaan winnen.

Pitch CLE 1, sprint 2 – Smart objects

Dit was de tweede pitch die ik heb gedaan. Hierbij pitchte ik mijn product dat ik voor de tweede sprint gemaakt heb. Ik ben al een stuk positiever over hoe deze pitch ging. Zeker qua lengte en de inhoud van de pitch zag ik wel verbetering in tegenstelling tot die van de eerste sprint. Daarentegen vond ik het toch een beetje aan de rommelige kant, ik hopte soms wat snel van het ene naar het andere. Ook bij deze presentatie heb ik veel gebruik gemaakt van mijn handen, een soort extra onderdrukking van wat ik wil vertellen.

Verder heb ik bij deze pitch een betere voorbereiding gehad en kon daardoor dan wat makkelijker praten over mijn product. Ik merkte dat een goede voorbereiding me hielp wat meer rust te houden en een soort overzicht voor mezelf te krijgen. Ik had van te voren al bedacht hoe ik het liefst mijn pitch wilde opdelen, zodat ik begon met een intro en eindigde met een afsluiter.

presentatie Techniek Filosofie – de microchip en de microprocessor

Dit is niet echt een pitch, maar wel een presentatie waar ik op wilde reflecteren. Dit omdat het toch een manier is om te kijken hoe ik werk met een presentatie in tegenstelling tot een pitch. Daarentegen heb ik niet veel verschil gezien, behalve dat ik merk dat ik toch meer ga kijken naar het bord en mijn hulp papiertje, in vergelijking met een pitch waarbij ik geen spiekbriefje en dia slideshow heb op de achtergrond.

Ook bij deze presentatie maak ik gebruik van handgebaren en sta ik af en toe nog wel eens een beetje wankelend op mijn voeten. Ik merk dat dit natuurlijk ook samen komt met de nervositeit, samen met de stotters die ik tussendoor heb. Ook zit ik veel met mijn haar te spelen, een ergernis als je het achteraf bekijkt maar eigenlijk voor mezelf helemaal niet opviel tijdens de presentatie.

Ik merkte ook dat ik een presentatie waarbij ik een onderwerp moest presenteren wat niet mijn eigen product is, wel lastiger vond. Dit omdat je nieuwe informatie moet gaan leren en zo goed mogelijk moet overbrengen, in plaats van je eigen product te ‘verkopen’.

Be the first to reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *