Je bent proactief aan het werk, met je werkhouding laat je zien dat teamleden op je kunnen bouwen. Je kan projectmatig werken met je team en bent in staat feedback te geven en te ontvangen. Heb je je professioneel opgesteld naar de andere teamleden en docenten? Waaruit kunnen we dat opmaken? Waarin kan je je nog verbeteren in dit opzicht?
Na zo veel weken thuis en online les probeer ik wel een ritme te creëren. Dit is omdat ik graag productief wil zijn en als ik tot 1 uur in mijn bed blijf liggen komt er niks van. Door altijd mijn wekker te zetten weet dat ik mijn dag moet beginnen. Ook heb ik geprobeerd om rond 12 uur te eten. Dit was handig omdat dan iedereen ging eten. Het resultaat was dat ik wat georganiseerder was omdat ik al klaar was om de dag te beginnen en niet hoefde te haasten. Ook kon ik mijn dag splitsen ochtends ga ik dit doen en middags dat. Ik weet nu dat ik een ritme heel prettig vind. Omdat dit mij vastigheid geeft. Waardoor ik niet meer dingen kan uitstellen.
Nu de leraren niet langs lopen of in de zelfde ruimte zitten. Ook kunnen we geen bestanden meer op Teams delen. Ik wil soms wel iets vragen maar dat gaat veel minder gemakkelijk dan als in het lokaal. Over het algemeen ben ik nog al slecht met vragen stellen dus dat zit ook niet mee. Vragen aan mijn teamgenoten gaat goed en doe ik ook vaak maar aan leraren is dat toch anders. Ik heb dit gemerkt tijdens dat ik deze retro aan het schrijven was dus ik heb nog geen actie ondernomen maar mijn voornemen is dat ik wat vaker aan Niek ga vragen of ik goed zit. Ik verwacht ook ik dan vaker denk dat het goed gaat en dat we daardoor ook als team nog meer motivatie krijgen.
Wat was je bijdrage aan de ontwikkeling van het product? Op welke manier heb je jezelf uitgedaagd om zo goed mogelijk bij te dragen aan de ontwikkeling van het product? Op welke manier heb je inspiratie opgedaan?
Dit project moest er veel geprogrammeerd worden maar ook veel uitgedacht en ontworpen. In deze CLE wilde ik graag wat meer ontwerpen omdat ik nog veel building blocks moet halen die met ontwerpen te maken hebben. Samen met Rik hebben we de ontwerpende kant op ons genomen. Ik verwachte dat ik wat meer mijn creativiteit kwijt kan omdat ik dat de laatste paar CLE’s wel gemist heb. Ik heb veel overlegd met Rik maar ook natuurlijk met de andere teamgenoten. We hebben besloten hoe de game er gaat uit zien. Zoals camera standpunt, beginpunt uiterlijk draak en uiterlijk achtergrond. Ik heb zelf de draak gemaakt. Ik heb nog nooit iets gemaakt in pixel vorm dus dit was totaal nieuw voor mij. Eerst moest ik ook de tool leren kennen gelukkig was dat niet zo moeilijk. Ik had de draak gedeeld in de groeps app met de tekst “er klopt nog niets niet tips?” Gertjan kwam met dat ik de vleugels wat puntiger kon maken. Dit heb ik dan ook gedaan en dat zag er beter uit. Nu wordt de draak al gebruikt en volgens mij zijn we er tevreden mee. We zitten er over te denken om hem zelf te laten bewegen. Ik was best trots op het feit dat ik het even bedacht had en dat het zo goed heeft uitgepakt. Ik had weinig inspiratie want er zijn niet zo veel pixel draken die vliegen dan ook nog eens van boven. Ik ga door met ontwerpen en feedback vragen want dat werkt erg goed.
Je kan aantonen dat je hebt gewerkt aan eerder opgestelde leerdoelen, hierin heb je eerdere feedback uit sprint 1 meegenomen. Was je in dit proces ‘in control’ van wat JIJ wilde leren? De opgeleverde planning en taakverdeling bij aanvang was nadrukkelijk ook gebaseerd op jouw leerwensen. Heb je invloed uitgeoefend op de planning en verdeling van taken? Een game ontwikkelen die helemaal klopt is taai en pittig werk. Neem je met open eindjes genoegen of lukt het je om je te richten op de details en alles er uit te halen wat er in zit? Hoe ben je omgegaan met tegenslag?
Ik moet zeker nog een aantal building blocks halen. Mijn situatie is nu dat ik te weinig in plan momenten heb voor de hoeveelheid building blocks die ik moet halen. Dit is echt door de vorige periode gebeurt. Hier had ik dingen ingepland waar ik nog totaal niet klaar voor was. Dit kwam omdat Marlous ontzettend aan het hameren was dat we dingen moesten inplannen. Dit is voor mij dus slecht uitgepakt. De motivatie voor de building blocks is helaas ver te zoeken. Weet ook precies hoe het komt. Ik kan ze toch niet allemaal halen dus waarom zou ik daar nog mijn best voor doen. Toch ondanks dat ik zo weinig motivatie had heb ik concepten gehaald. Dit gaf mij meer motivatie en heb ik 2 andere BB ingepland ik verwacht niet dat ik ze in 1 keer haal maar daar doe ik altijd wel mijn best voor. Ik heb nu al gevraagd aan mijn teamgenoten of het slim is om doelgroep en concept te doen. Daar gingen ze mee akkoord. Ik hoop dat deze methode beter gaat werken dan zomaar wat in te plannen waar ik nog niet klaar voor ben. Ik heb wel geleerd dat als ik geen motivatie voor iets heb dat het helpt om een beloning te krijgen. Hierna wil ik dan vaker een beloning en daardoor krijg ik meer motivatie. Dit kan ik natuurlijk ook toepassen op het CLE project door mijzelf een beloning te geven als ik iets af heb of als ik iets goed heb gedaan.
Ook even terug komend op mijn vorige retrospectief waarin ik had gezegd dat ik niet goed kon bloggen door een technische fout. Deze sprint heb ik weer geblogd zoals ik dat altijd deed. Dit was fijn omdat ik dan aan het begin van de dag weer een soort planning voor mijzelf had. Echter ben ik nog niet tevreden over hoe ik blog want ik wil graag wat meer gevoel er in leggen. Nu staat er alleen wat ik ga doen en wat ik heb gedaan maar weet ik niet hoe ik mij daarbij voelde. Dit ga ik dan ook voor de volgende sprint proberen toe te passen.
Situatie
- Wat was de situatie?
- Wanneer speelde de situatie zich af?
- Wat speelde er?
- Wie waren erbij betrokken?
Taak
- Wat was je taak?
- Wat was je rol?
- Wat wilde je bereiken?
- Wat werd er van je verwacht/Wat verwachtte je van jezelf in deze situatie?
Actie
- Hoe heb je het aangepakt en waarom?
- Hoe pakte je het aan?
- Waarom heb je het zo aangepakt? Onderbouw dit antwoord met theoretische concepten die je opleiding heeft aangereikt of die je zelf hebt opgezocht.
Resultaat
- Heeft het gewerkt en waarom?
- Heeft het gewerkt?
- Waarom wel/waarom niet?
Reflectie
- Wat heb je ervan geleerd?
- Hoe vond je dat je het hebt gedaan?
- Was je tevreden met de resultaten?
- Wat is de essentie van wat je geleerd hebt?
- Wat zou je de volgende keer eventueel anders of beter doen?
- Kun je wat je hebt geleerd ook toepassen in andere situaties?