Retrospectief Sprint 3

Je bent in staat een realistische tijd te koppelen aan een taak en in de uitvoering hierop te sturen (plannen). Je bent in staat te reflecteren op het proces, de planning en eigen inzet. Je bent tijdens de CLE actief in gesprek gegaan met stakeholders als het ging om je onderzoek en ontwikkeling van het prototype.

Voor mijn gevoel hadden wel 3 keer een ander concept gekozen in sprint 1/2 en we moesten hem steeds aanpassen naar de situatie. Door dat heb ik niet de handdoek in de ring gegooid gelukkig. 

Ik heb vaak geprobeerd om een nabespreking of een brainstorm te organiseren omdat het wel belangrijk is dat we op 1 lijn zitten. In sprint 1 en 2,5 deed ik altijd goed mee maar was niet echt op de voorgrond. In sprint 2,5/3 heb ik wel wat meer initiatief genomen zoals echt gevraagd wat mensen gingen doen en dat ook op trello te zetten. 

Ik heb een brainstorm voorbereid zodat als het over was kon ik hem gelijk houden. De nabespreking van de eerste soort feedback op ons concept was na heel wat gedoe. Ik heb echt duidelijk een tijd moeten zeggen en ook waarom het nodig was. 

Dit had gelukkig ook resultaat. We hadden ieder een taak die we voor maandag moesten onderzoeken zodat we maandag gelijk aan de slag konden. Voor de brainstorm was er geen resultaat omdat steeds teamgenoten niet konden/ niet reageerde. Dit had als resultaat dat ik mijn BB niet kon halen maar ik ben voor mijzelf opgekomen. 

Ik denk dat ik het goed geprobeerd heb om acties mogelijk te maken. Zeker omdat dit niet mijn sterkste punt is. Ik had denk ik van het begin af aan wat duidelijker moeten zijn. Maar dat heb ik geleerd in de loop van deze CLE. 

Je bent creatief, denkt mee en komt zelf met nieuwe ideeën. Wat was jou persoonlijke bijdrage aan het creatieve proces? Hoe ben je omgegaan met problemen tijdens het ontwikkelen van je product? Hoe heb je jezelf uitgedaagd om tot een goed resultaat te komen?

Ik heb duidelijk gemerkt dat ik op school iets creatiever denk. Ik denk omdat op school een werkt plek is en thuis heb ik meerdere dingen die mij kunnen afleiden. Zoals een naaimachine waar ik mijn creativiteit kan uiten en op school moet ik mijn creativiteit wel kwijt op school. Verder moest ik wel even wennen aan de situatie waar we inzitten maar denk dat iedereen dat had.

Ik had de front-end als taak. Ik ben daarin duidelijk geweest dat ik deze wilden doen voor mijn front-end block. Ik heb er voor gekozen om Gertjan zijn wireframe te gebruiken als voorbeeld. Hierdoor hoefde ik het niet zelf te bedenken want HTML en CSS is al moeilijk genoeg voor mij.

Ik heb ontzettend veel video’s/website’s  gekeken over het maken van een header/footer en een foto slider. Ik kon natuurlijk niet 1 ding nadoen want het moest wel over een komen met de wirframe. Hierdoor heb ik veel dingen moeten combineren en moest ik het snappen om het te kunnen aanpassen. Daarbij heb ik op het laatste nog wat Javascript er in gegooid die we geleerd hebben.

Ik was best trots op het eindresultaat het is niet het mooiste en het best werkende. Het geeft wel goed weer wat het idee is. ook met uitleg van mij/teamgenoten wordt het een goed geheel.

Als ik het nog beter had willen had ik veel meer moeten vragen en dan had het veel meer geleken op de wireframe. Alleen vind het ook een fijn idee dat ik echt veel dingen heb uitgezocht.

 

Je kan afspraken maken en nakomen met docent, teamleden en eventuele andere partijen. Je bent in staat om op een professionele wijze feedback te geven aan je teamleden. Op welke wijze verliep het contact tussen jou en je teamleden, docenten en de verschillende stakeholders? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen?

Ik heb thuis veel afleiding puur van al mijn spullen en temperatuur/zon. Ondanks dat kan ik altijd wel goed daar mee om gaan. Ik doe altijd 1,5/2 uur school en half uur iets voor mij zelf. Of ik stel een doel voor mijzelf en daarna mag ik iets doen. Op project dagen zorgde ik dat ik altijd dat ik op tijd wakker was en ook gegeten had voordat het 9:00 was. 

Ik had de front-end als taak en dat deed ik alleen. Natuurlijk kan ik niet alles alleen en had ik soms hulp nodig met de style. Alleen het vervelende was dat ik het al 6 keer geprobeerd/opgezocht had voordat ik het vroeg. Normaal op school had ik het dan al wat eerder gevraagd. 

Als iemand om feedback vroeg of om iets anders vroeg probeerde ik altijd snel en goed feedback te geven. Omdat ik weet dat je daarna verder kan. Angel had een beschrijving gemaakt over ons concept en nadat ik hem gelezen had had ik gezegd dat 1 ding nog wel wat duidelijker kon. Als feedback kreeg ik mee om meer bewijs op mijn blog te zetten. Dit heb ik dan ook weer uitgebreid gedaan zoals ik eigenlijk altijd deed.  Nadat ik nog steeds geen brainstorm had gehouden en dat teamgenoten best laat reageerde steeds. Ben ik toch naar mijn coach gegaan. Het voelde echt als een verraad maar ik kwam even voor mijzelf op. 

Het resultaat was gelukkig positief wel jammer dat ik nu in cle 4 wat meer BB’s moet doen dan gepland. Het was wel een opluchting en een stress vermindering dat ook de coach weet hoe ik mij voelde. 

Achteraf had ik wel eerder naar een coach moeten toegaan want misschien was het dan anders opgelost. Ik vond het goed dat ik de discipline op kon brengen om daadwerkelijk aan school te zitten op cle dagen. Daarbij kon ik ook goed de tijd indelen om toch gefocust te blijven.