Pushy Robots
De opdracht:
De opdracht was om een robot te maken die bewoog.
Het moet een andere robot buiten de lijn proberen te krijgen door middel van het bewegen.
Er moest ook een herkenningspunt van jezelf in zitten.
Mijn idee(ën):
Ik had verschillende dingen mee genomen naar school om te gebruiken: 3 doosjes, knuffelbeer, broodtrommel, plastic flesje en grote tandenstokers. Ik had veel ideeën zoals:
- De beer laten rijden
Hierbij moest ik mijn beer open knippen en dat kan ik echt niet. Dan zie ik dat lieve gezichtje en heb ik medelijden.
- De beer laten vliegen/bewegen met een helium ballon
Dit vond ik oprecht een goed idee, super origineel ook. Ik zou niet weten hoe ik aan helium moet komen en zo weinig alleen voor 1 ballon. Daarbij vond ik het ook een soort van vals spelen.
- Een sneeuw schuiver
Ik vond het erg voor de hand liggen en had verwacht dat iedereen het zou doen. Heb in mijn eind product wel een schuif idee gebruikt.
- Een mini spin maken van de doosjes
Ik dacht hier mee de andere robots te meppen met de poten en zo het vak uit te krijgen.
- De beer een doosje laten vast houden
Dit was een goed idee en hier ging ik verder mee.
- De beer een doosje laten vast houden met daar voor een sneeuw schuiver idee.
Ik wilde het doosje laten rijden zodat er wat bewoog maar de beer zat in de weg en was te zwaar.
Mijn uiteindelijke idee:
Een doosje laten rijden met daarvoor een schans.
01 Deze week gedaan
Procces:
*Thuis*
Ik moest kiezen welk doosje ik ging gebruiken. De blauwe doosjes waren te klein en daar past mijn adafruit niet in dus die vielen af. Het roze ‘NOMANDE Chloë’ bleef nog over. Daar moest ik eerst 2 gaten in maken op de zelfde hoogte. Daarna vond ik het wel leuk/creatief om er oortjes op te plakken. Ik hou heel erg van katten en dat past echt wel bij mij. Nadat ik de eerste oortjes er op geplakt had vond ik haar veel te schattig om te gaan battle tegen andere robots. Ik heb voor de oortjes nog zwarte duivels oortjes gemaakt. Voor de schans had ik 2 grote tandenstokjes gepakt op school. Daar omheen heb ik alemunimfolie gewikkeld zodat het wat sterker werd dan Twee stokjes.
*School*
Op school hoopte ik dat we motertjes kregen zodat ik wielen kon maken en kon bepalen hoe hoog/lang de schans moest zijn. Gelukkig kregen we daar een speedcourse over. We moesten naar voren komen om een motertje te krijgen en een groen plaatje om hem aan te sluiten. De meneer die je ging helpen wilde alles graag zelf doen en het duurde een halfuur voor dat ik besloot om maar gewoon een motertje te pakken en er zelf mee te gaan spelen. Na de eerste keer proberen werkte het meteen ( was er zelf nog verbaasder over dan jullie) Toen moest ik alleen nog wielen maken… nou zo makkelijk was dat nog niet. Ik had geen materialen om ze vast te maken en ook voor ze überhaupt te maken. Na lang zoeken had ik een stukje karton gevonden en 2 rietjes. Alleen het rietje was net te groot voor de as van het motertje dus ik heb wat moeten improviseren met ducktape. Na het testen met het rijden had hij een afwijking naar links. De wielen waren niet helemaal rond dus ik nam aan dat het daardoor kwam. Na de wielen ronder geknipt beplakte ik de randen met ducktape zodat ze daar lekker over rolde. Ik was klaar en ging een naam verzinnen, ze had duivel oortjes en het was een soort sneeuw schuiver. SCHUIFDUIVEL Dat was haar naam.
02 Leukst & moeilijkst
03 Meest geleerd van
Het leukste
Het leukste wat ik gedaan heb is het maken van de robot, dus het design. Daarmee kon ik mijn creativiteit en originaliteit kwijt. Ik vond de gezelligheid er om heen ook super leuk. De gesprekken gingen meestal over de opdracht en dan vooral wat er fout ging. Daar leer je ook weer van maar het was vooral heel erg vermakelijk.
Het moeilijkste
Het moeilijkste vond ik toen ik nog thuis was en wat voorwerk wilde doen. We zouden nog wielen en motertjes krijgen alleen ik had geen idee hoe groot die zouden zijn. Het motertje krijgen was ook vrij lastig want ik wist hoe het werkte vanwege de speedcourse. De leraar wilde graag iedereen apart helpen. De wielen maken zonder materiaal was ook erg lastig maar dat had ik niet goed voorbereid.
Ik heb het meest geleerd van het gewoon proberen en fouten maken. Als ik er zelf niet uit kwam heb ik er naar gevraagd. Soms lag het antwoord voor de hand maar soms gingen we dan met het hele groepje/samen kijken wat de oplossing kon zijn. Ik heb ook geleerd dat ik vooral alles moet meenemen wat ik denk nodig te hebben en nog meer. Als iets niet lukt moet je ook vooral niet opgeven.
04 Opvallend
05 Meenemen naar week 2
Opvallend vond ik dat ik zo veel verschillende ideeën in mijn hoofd had maar het niet allemaal zo gaat zoals ik het in mijn hoofd hebt. Door het echt in de praktijk te doen verander je toch snel je idee. Heel opvallend vond ik dat ik gelijk door had hoe het motertje werkte en dat het ook gelijk werkte. Daartegenover viel het mij wel op dat ik best wel veel fouten maakten en veel dingen moest vragen. Gelukkig kwam het wel allemaal goed.
Ik neem vooral mee naar volgende week: ik moet blijven vragen als ik het niet snap. Ik ben niet dom als ik wat vraag.Ik ga het bloggen regematig bijhouden. dat lukte deze week niet omdat ik niet kon inloggen. Naast het vragen wil ik ook beter worden in mijn pitch. Ik vond hem niet slecht maar ik had naar mijn mening iets meer tijd moeten besteden aan het voorbereiden. Mijn Pitch Perfect Block:
Klik even hier boven om het filmpje te laden. De eerste test ronde, ze had nog een afwijking naar rechts (niet links zoals ik in de video schreeuw) dit heb ik aan gepast door de wielen ronder gemaakt.
De eerste ronde moest ik tegen Gertjan, die won ik wonderbaarlijk omdat Gertjan van de baan reed (Niet gefilmd helaas). Daarna ging één wiel van mijn moterje af en kon haar niet meer maken. De 2e ronde moest ik tegen Fernando… Dat had ik nooit gewonnen.
Video van Lucas.