Ik heb er voor gekozen om de spelregels van onze game “Cross The Sky” te maken en deze op de juiste manier te schrijven en aan te kleden. Ik ben enorm dyslectisch, dit is natuurlijk geen excuses maar het speelt wel een grote rol in het maken en schrijven van deze blog en de spelregels.
De link hieronder is een link naar mijn Worddocument. De browser laat het document niet goed zien. Vandaar dat er nog extra screenshots in de blog staan.
De aanpassingen die ik gemaakt heb, heb ik dikgedrukt gemaakt zodat het overzichtelijk blijft.
Wat past bij dit product en bij deze doelgroep? Goede content verrijkt de ervaring van het product. Je laat zien dat je daarover bewust hebt nagedacht.
De game past goed in arcade omdat het een simpele game is. Dit is ook te lezen in de spelregels. Power ups is typisch iets voor arcade. In de eerste soort spellen op arcade waren al power ups te vinden. Als voorbeeld Pac-Man, het meest verkochte spel. We moesten de spelregels maken voor CLE.
Je laat zien dat je je doelgroep kent en dat je je content op je gebruikers hebt afgestemd.
Onze doelgroep is de mensen die op de arcade spelen. Die op de 4e verdieping staat van Wijnhaven 99. Hier vallen studenten en docenten van CMGT onder maar ook bezoekers. Meestal spelen er gamers op de arcade omdat die meer geneigd zijn om een arcade uit te proberen. Het is ook een goede manier om de tijd te doden. Ook wordt arcade veel gebruikt om te ontspannen. Omdat de game makkelijk is om te leren en te spelen. Al lijken de spelregels uitgebreid. De doelgroep is gewend om met deze standaard regels te werken.
De visuals (kleuren, lettertypen, beelden, infographics) die je gebruikt vormen samen met de tekst een geheel.
Op het moment dat ik de spelregels schreef, was de game nog niet af en moest er nog veel ontworpen worden. Daarom heb ik gekozen om geen plaatjes toe te voegen. In een volgende versie zullen er wel plaatjes in staan. Voor het lettertype heb ik Times New Roman gekozen. Het ziet er professioneel uit maar het is ook leesbaar. Ik heb ook gespeeld met de grootte van de tekst. 23 punts voor de titel, 18 punts voor de tussen koppen, 15 punts voor de titel onder de tussen koppen en 13,5 punts voor de uitleg.
Je content is helder en toegankelijk. Je teksten zijn in duidelijke taal geschreven. Dat mag in het Nederlands of in het Engels. Let erop dat je tekst geen type- en taalfouten bevat.
Zoals ik al eerder had verteld, is het lastig om een tekst te schrijven zonder spel fouten. Voor mijn gevoel heb ik de tekst zeker zeven keer gelezen. Om zeker te weten dat er geen fouten in staan. Ik heb de taal zo simpel mogelijk gehouden zodat het voor iedereen begrijpbaar is. Het is geen b één taal maar dat is ook niet nodig voor CMGT studenten en docenten. Het is een HBO studie waarbij je kan verwachten dat iedereen redelijk Nederlands kan.
(Weersomstandigheden en game-over aangepast)
Om je content voor gebruikers zo toegankelijk mogelijk te maken gebruik je een heldere structuur. Koppen, tussenkopjes, witregels en signaalwoorden helpen daarbij.
Ik heb twee hoofdkoppen gemaakt om een onderscheid te maken tussen “het spel” en “het spel spelen”. Deze zijn ook groter dan de andere kopjes en zitten er twee wit regels tussen. Verder heb ik de kopjes die daar onder vet gedrukt gemaakt zodat het duidelijk is dat er een nieuw kopje wordt uitgelegd. Verder vertel ik bijvoorbeeld eerst dat het een power up is en daarna begin ik de zin met ‘Die’ dat verwijst naar de power up.
(Spelregels aangepast)