Opdracht gever(ste) en voorbereiden
Ik wist dat we voor 18 nov een opdracht gever moesten hebben. Dus het werd een tijd dat ik dat ging regelen. Ik laat regelmatig mijn nagels doen door mijn nagelstyliste, ik moest gelijk aan haar denken dus ik heb haar een appje gestuurd met het volgende:
“Hey Saar, Ik moet voor mijn opleiding een reserverings-systeem maken. We moeten een echte opdracht gever hebben en we moesten vooral denken aan kleine bedrijfjes. Ik vroeg mij af of ik voor jou een reserverings- systeem mocht maken voor de nagels?”
Na de opdracht brief ondertussen gelezen te hebben. (Ik moest mijn BB nog aanpassen en ik heb uitstel gedrag dus vandaar dat ik het ging lezen.. zo’n fanatieke leerling ben ik ook weer niet) Merkte ik al dat dit wel lastig gaat worden omdat ik nog niks van PHP weet maar als ik goed mijn best (wat ik ga doen) doe lukt het wel.


Peer teams maken
We begonnen met een hand tekenen met daarin je kwaliteiten, daarna moest we een maatje zoeken die bij jou past. Niet die het zelfde was maar juist iemand die je kan aanvullen. Ik had perrongelijk 6 mensen gesproken (Hoe meer keus hoe beter zeg ik maar) Daaruit koos ik Rik. Ik weet dat Rik eigenlijk overal wel goed in is en daardoor mij kan helpen. Verder kan ik een planning maken en dan komt het wel goed. Rik kende ik al wel want we zijn ook met de groep naar dreamhack geweest. Het komt goed uit dat er al een klik is. Verder heeft Rik mij nog even snel uitgelegd wat PHP inhoud en hoe ik het het beste kan leren. Ik ga dus veel video’s kijken over PHP en mee doen. We moeten beiden nog een contract en een debriefing maken voor onze opdracht gever dus we hebben daar even over gepraat, hoe dat het beste kan.
Planning
Vandaag hebben we een nieuwe scrum poster gemaakt. Daarna ben ik naar de Speedcourse Basis syntax PHP van Bob. Hier heb ik herhaald gekregen wat ik ook al bij programmeren 2 heb geleerd en nog een klein beetje extra. Omdat ik het nu twee keer gehoord heb snap ik het helemaal. Dit is fijn omdat de basis dan goed is en dan kan je verder door gaan. Verder heb ik gister gehoord dat Saar mijn opdrachtgever het liever niet wilde omdat ze zelf ook druk is met haar studie, dat begrijp ik wel. Dus mijn ouders hadden ook al aangeboden als dat niet door ging dat ik ook een reservering systeem kon maken voor hun werk. Mijn ouders werken bij de woning bouw vereniging, Woongoed. Mijn moeder bij Woongoed Middelburg en daar hebben ze ook auto’s staan om naar de huizen/huurders te gaan. Hier is nog geen reservering systeem voor. Ik heb al meerdere keren gehoord dat er problemen mee zijn dus dan is dat hopelijk ook opgelost. Ik ben mij wat meer gaan verdiepen in de php code aangezien ik graag mijn back-end BB wil halen. Ik ben de video’s op Pluralsight gaan kijken en natuurlijk was het een klein beetje herhaling (maar dat stuk heb ik overgeslagen) maar ook veel nieuwe dingen geleerd die ik gelijk wil toepassen. Verder de dingen die we in deze CLE moeten doen heb ik inplannend.
- Testen
- Bouwen back-end (PHP + database)
- Opdrachtgever 1e interview (max 1 week, check met je coach voor akkoord)
- Debriefing + ‘Contract’ (afspraken)
- Ontwerpen maken (interactie/visueel)
- Peer-teams samenstellen
- 2e Interview + voorleggen ontwerpen
- Bouwen front-end (html/css + evt. javascript)
- Doelgroeponderzoek + User

Planning
Schetsen
Outlook programma
Interview en schetsen
Vandaag ben ik begonnen met het interview opstellen. Ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk details in de antwoorden te krijgen. Ik verwacht wel dat ik tijdens het interview nog meer andere vragen ga stellen. Vanmiddag/avond heb ik een afspraak met Marjan Van Molenbroek. Verder heb ik alvast nagedacht over hoe ik de indeling wil hebben. Ik begon met een agenda te schetsen. Al snel vond ik het niet overzichtelijk en het is maar 1 dag. Toen begon ik aan een begin scherm waar je snel kan invullen of je een auto kan reserveren. Hierdoor kreeg het ook meer voor mijzelf. Dit ga ik ook in het interview laten zien. Zodat ze kan zien wat ik in mijn hoofd heb en of ik in de goede richting aan het denken ben.
Ik ben na het interview er achter gekomen dat het een belachelijk systeem is wat ze nu gebruiken. Extreem niet overzichtelijk. Ik heb ook foto’s gemaakt van een paar stappen. Ik heb opgezocht wat een debrief inhoud en heb al een klein opzetje gemaakt en daar ga ik woensdag verder mee. Hieronder het interview.
Interview
Kunt u uitleggen wat u doet voor werk?
Opzichter Dagelijks onderhoud bij een woning coöperatie.
Wat voor systeem gebruiken jullie nu voor de auto’s?
Microsoft outlook, standaard ding.
Auto’s hebben aparte mail adressen
Wat voor problemen zijn daar mee?
De gemaakte afspraken van de auto worden niet goed ingevuld/gemaakt door de werknemers.
Niet het mailtje bekijken of je de auto hebt gekregen op jou tijdstip en datum.
Niet overzichtelijk agenda van de auto.
Zeer omslachtig om een auto te reserveren (via een mail, uitnodigen).
Hoeveel auto’s zijn er?
4, JP-216-K, JP-215-K, JP-213-K, JP-212-K
Zijn er verschillen tussen de auto’s?
Nee.
Word er rekening mee gehouden met de kilometer stand?
Nee
Hoeveel mensen gebruiken de auto’s?
40/45 kunnen er gebruik van maken, 20 maken er vaak gebruik van.
Welke mensen gebruiken de auto’s?
Medewerkers die ook een buitenfunctie hebben.
Waarvoor worden de auto’s gebruikt?
controleren , afspraken buiten de deur
Zijn er vaste tijden dat de auto’s worden gebruikt?
Nee, Wel als er een persoon dienst heeft die kan een auto meenemen voor week.
Word er rekening gehouden met reistijd?
Nee, Dit moet duidelijker.
Wat ziet u graag in het reservering systeem?
Reistijd, In de agenda van de gebruiker de auto(beter zichtbaar), eenvoudiger reserveren
Zou u graag willen zien wanneer de auto gereserveerd is en door wie en waarvoor?
Ja.
Ook waar hij/zij naar toe moet?
Ja
Debriefing en Planning
Vandaag ben ik voornamelijk bezig geweest met het opstellen van de debrief. Dit vond ik best lastig want het was eerst totaal niet naar mijn zin en het was gewoon een opsomming en niet een geheel. Voor de debrief moest ik ook een planning maken dus dat heb ik gedaan. Ik had al een planning voor sprint 1 dus daar ben ik op door gegaan. Onder de debrief staat mijn planning voor CLE 2. Hierna ben ik naar de speedcourse css en html geweest van Erik. Dit ging voor mij wat snel omdat ik niet zo snel kan over typen maar gelukkig snapte ik het wel. Dit gaat mij echt zo er helpen met het mooi maken van mijn site/systeem. Ik heb mijn opdrachtgever een mail gestuurd met daarin de debriefing en ze antwoordde dat ze akkoord ging met de inhoud. Er zitten nog wel wat kromme zinnen en had haar naam perrongelijk verkeerd geschreven. Dus dit ga ik vanavond nog goed maken en een handtekening laten zetten.

Planning
*Vernieuwde debrief*
Laravel leren en opzetten
Ik vroeg aan mijn ’tafel groepje’ hoe ik het beste met PHP kon beginnen. Rik en Gertjan gebruiken allebei Laravel en zeiden dat dit veel makkelijk is. Ik heb deze twee video’s gekeken en mee gedaan. Dit is gelukt en kan nu veder de series gaan bekijken. Verder heb ik een pagina gemaakt voor mijn retrospectief en die ingedeeld zodat ik daar aan kan gaan beginnen. Alleen is het mij nog niet helemaal duidelijk of hij af moet zijn voor de lunch of om 23:59.

Deadline retrospectief en laravel
Ik had maandag na de les nog even aan Marlous gevraagd wanneer de retrospectief nou af moet zijn en ze zei me dat hij voor de lunch af moest zijn. Ik ben dus voor de lunch alleen maar bezig geweest met mijn retrospectief. De eerste 2 kopjes vond ik veel op elkaar lijken en daardoor erg moeilijk. Ook omdat ik alleen positieve feedback terug had gekregen. Gertjan heeft mij daarna geholpen met een plugin voor inloggen, zodat ik dat ook in mijn site heb plus daarbij ook de laravel database. Hierna ben ik verder gegaan met de serie over laravel part 3. Dit was nog wel een gedoe want de video is bijna 3 jaar oud dus er zijn veel dingen verouderd. Gelukkig is internet mijn reddende engel. tot nu heb ik veel werkend alleen wil de title niet veranderen, hij blijft op mijn url staan. Merk wel dat dit mij ontzettend helpt want het word niet alleen globaal voor gedaan maar ook uitgelegd. Straks om 15:20 hebben Rik, Mitchell, Wesley en ik een gesprekje over onze retrospectief.