Restrospective 4.3

Professionele werkhouding (ONDERNEMEND)

Je bent proactief aan het werk, met je werkhouding laat je zien dat teamleden op je kunnen bouwen. Je kan projectmatig werken met je team en bent in staat feedback te geven en te ontvangen. Heb je je professioneel opgesteld naar de andere teamleden en docenten? Waaruit kunnen we dat opmaken? Waarin kan je je nog verbeteren in dit opzicht?

Om te laten zien dat ik een proactieve werkhouding heb, heb ik de taak opgenomen om ervoor te zorgen dat iedereen aanwezig is en het op tijd te weten als dit niet het geval is. Elke ochtend vroeg ik tijdig of iedereen aanwezig was en heb ervoor gezorgd dat we een  kwartier van te voren met elkaar in de call zaten zodat we op tijd konden beginnen met de dagopening.
Tijdens het project stond ik zowel open om feedback te ontvangen als feedback te geven. Ik was samen met een teamgenoot verantwoordelijk voor het programmeer gedeelte. Wij keken constant kritisch naar elkaars code en zochten telkens een manier om deze beter te schrijven. Hierdoor is de code zo goed mogelijk geworden (Voor ons doen). Feedback geven en ontvangen is enorm belangrijk om op een goed eindproduct te komen.

Creativiteit (ONTWERPEND)

Wat was je bijdrage aan de ontwikkeling van het product? Welke uitdagingen (technisch, vormgeving) ben je tegen gekomen en welke alternatieven heb je in kaart gebracht om tot een goed resultaat te komen? Op welke manier heb je inspiratie opgedaan? Een game ontwikkelen die helemaal klopt is taai en pittig werk. Neem je met open eindjes genoegen of lukt het je om je te richten op de details en alles er uit te halen wat er in zit? Hoe ben je omgegaan met tegenslag?

Mijn taak in het project was om de game te programmeren samen met een teamgenoot. In het begin ging dit er stroef aan toe, omdat we nog niet veel lessen achter de rug hadden. We moesten veel opzoeken en het koste behoorlijk wat tijd om iets kleins werkend te krijgen. Door de programmeer lessen en de hulp die geboden werd door de docenten tijdens CLE dagen, hebben we ver kunnen komen.
Veel inspiratie hebben we van onze eigen game-ervaring met dit soort games (tower defense). We keken naar  het principe van alle games en hebben geprobeerd dat in onze game terug te laten komen.
Tijdens het bedenken van de game hadden we veel plannen. Doordat we de gameaspecten gepriotiseerd hebben adv MoSCoW methode, konden we gemakkelijk werken aan de dingen die belangrijk waren. We hebben lang niet alles kunnen doen wat we wilden, maar ik ben wel trots op het product dat we uiteindelijk hebben kunnen opleveren. Het lastigst van het maken van het spel vond ik, het balanceren van de game. We waren lang bezig met een formule bedenken die ervoor zorgde dat het niet te makkelijk was en ook niet te moeilijk. Het spel moest elke ronde haalbaar zijn.

 

Baas over je leerproces (BETROKKEN)

De opgeleverde planning en taakverdeling bij aanvang was nadrukkelijk ook gebaseerd op jouw leerwensen. Je kan aantonen dat je hebt gewerkt aan eerder opgestelde leerdoelen, hierin heb je eerdere feedback uit sprint 1 en 2 meegenomen. Was je in dit proces ‘in control’ van wat JIJ wilde leren en heb je invloed uitgeoefend op de planning en verdeling van taken?

Onze planning stond online op Trello. Hier stond ook onze taakverdeling en algemene deadlines wat te maken had met het project. We konden hierdoor zien hoe ver iedereen was en wat de taak van iedereen is. De taakverdeling hebben we gebasseerd op de leerdoelen en buildingblocks die nog gehaald moesten worden. Ik had zelf geen voorkeur. Ik wilde me vooral focussen op het teamverband in dit project. Dit heb ik aangegeven in CLE 3. Ik merkte toen dat door het weinige contact met elkaar, wij niet van elkaar wisten hoe ver we waren en hoe we ervoor stonden. Uiteindelijk zorgde dit ervoor dat het eindproduct niet was zoals verwacht en een beetje tegenviel.

Ik wilde ervoor zorgen dat de aanwezigheid zo goed mogelijk was. Daarnaast controleerde ik hoe ver iedereen was. Dit deed ik natuurlijk naast het programmeren.
Door constant te checken of iedereen doet wat hij moet doen en vragen of iemand hulp nodig heeft, zorg je ervoor dat iedereen betrokken is bij het project en er niet met zijn pet naar gooit. De taken waren goed verdeeld en iedereen deed wat hij moest doen. Door deze constante aanwezigheid was het leuk om met elkaar te werken omdat er geen onduidelijkheden waren. We zijn achteraf ook allemaal trots op het eindproduct, ongeacht of we alles hebben kunnen doen wat we wilden doen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *