Retrospective 3.3

Initiatief

Je bent in staat een realistische tijd te koppelen aan een taak en in de uitvoering hierop te sturen (plannen). Je bent in staat te reflecteren op het proces, de planning en eigen inzet. Je bent tijdens de CLE actief in gesprek gegaan met stakeholders als het ging om je onderzoek en ontwikkeling van het prototype.

Om ervoor te zorgen dat iedereen wist wat hij moest doen en dit ook op tijd af kreeg hebben we een planning gemaakt via Trello waar te zien is wat we elke CLE dag doen. Zo kunnen we bij houden waar iedereen is gebleven. Om dit te controlleren komen we bij elkaar voor de meeting met de coach om te vragen hoe ver iedereen is gekomen. Dit hielp goed aangezien we op de hoogte waren van elkaars werk en eventueel kunnen helpen als dat nodig is.

Ondanks de planning en taakverdeling die we hebben gemaakt, had ik toch het idee dat we de taken te groot hadden gemaakt waardoor het lastig was om te checken hoe ver iemand precies was met een taak.  Om dit te voorkomen ga ik ervoor zorgen dat de taken kleiner worden zodat je beter kan zien hoe ver iedereen is. Dit geeft ook een fijn gevoel om te zien wat je allemaal hebt gedaan en wat je precies nog moet doen.

Naast de algemene taakverdeling heb ik ook een taakverdeling gemaakt met diegene die met mij de website moet maken. We hebben afgesproken om beiden een wireframe te maken en vervolgens de aantal pagina’s onder elkaar verdeeld.

Creativiteit

Je bent creatief, denkt mee en komt zelf met nieuwe ideeën. Wat was jou persoonlijke bijdrage aan het creatieve proces? Hoe ben je omgegaan met problemen tijdens het ontwikkelen van je product? Hoe heb je jezelf uitgedaagd om tot een goed resultaat te komen?

Op creatief vlak heb ik samen met mijn teamgenoot, apart, een wireframe gemaakt. Het doel was om te kijken welke beter past bij ons product en vervolgens met die aan de slag te gaan. Na het maken van de wireframes hebben we online met elkaar gezeten en uiteindelijk gekozen voor die van hem. We hebben vervolgens afgesproken dat ik de eerste drie pagina’s zou verzorgen en hij de laatste drie.

Ik heb mezelf uitgedaagd door de pagina’s te kiezen waar je een API voor nodig hebt. Dit heb ik gedaan met het idee om nog comfortabeler te raken bij het werken met API’s. Uiteindelijk is het gebruiken van de API niet gelukt, omdat ik een verkeerd beeld had van wat er nodig was van de website. Om dit te voorkomen ga ik volgende keer ervoor zorgen dat ik meer contact met mijn teamgenoten hierover heb. Dit zorgt ervoor dat als ik een idee heb die niet klopt, zij me kunnen corrigeren.

Professionaliteit

Je kan afspraken maken en nakomen met docent, teamleden en eventuele andere partijen. Je bent in staat om op een professionele wijze feedback te geven aan je teamleden. Op welke wijze verliep het contact tussen jou en je teamleden, docenten en de verschillende stakeholders? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen?

Aan het begin van deze sprint, had het team en ik moeite met op tijd aanwezig zijn bij de dagopeningen. Uiteindelijk werden wij hierop aangesproken door onze coach. We kregen de opdracht om iets te bedenken wat ervoor zou zorgen dat dit niet meer zou gebeuren. Na een tijdje met het team overlegd te hebben. Kwamen we op het idee om elke CLE dag, een half uur voor de meeting af te spreken zodat we tijd hadden om ons team bij elkaar te halen als we iemand mistte. Dit werkte erg goed en bijna elke keer was iedereen een half uur van te voren aanwezig.
Als consequentie voor niet aanwezig zijn bij de meeting hebben we bedacht met behulp van de coach om diegene een “gele kaart” te geven. Bij twee gele kaarten wordt je uit het team gezet.

Deze aanpak heeft ons weer wakker gemaakt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *