Retrospective 2.3

Proactief

Je bent na afloop van Retrospectives actief aan de slag gegaan met de feedback en hebt aantoonbaar gemaakt dat er op basis hiervan persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

Feedback coach over sprint 1:

Proactief:
Je neemt eerder feedback niet mee naar deze periode. Je blogt nog steeds niet / te laat.

Communicatie:
Ik zie geen blogposts mbt CLE2… Met terugwerkende kracht bloggen is niet de manier. Je ontwikkeling is daardoor niet op tijd inzichtelijk waardoor ik je niet kan coachen.

Professionaliteit:
Je levert concreet bewijsmateriaal mbt het contact met je opdrachtgever. Denk aan je planning: welke is voor jou persoonlijk (als student) en welke om te delen met je opdrachtgever? Echter mag je wel wat kritischer zijn.

De feedback die ik in sprint 1 heb gekregen ging voornamelijk over regelmatiger bloggen en concreet bewijs materiaal opleveren. Mijn taak voor de aankomende sprint was vooral om mijn blog goed bij te houden. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik met mezelf afgesproken om de blog van maandag op woensdag ochtend te maken en de blog van woensdag ongeveer twee dagen later te doen. Ik kon het namelijk om een onbekende reden niet of heel lastig voor elkaar krijgen om aan het eind van een projectdag te bloggen. Tot mijn verbazing werkte dit verassend goed. De blog van maandag kon ik gemakkelijk in de woensdag ochtend maken. Hierdoor kon ik mijn dag rustig beginnen en terugdenken aan waar ik mee bezig was.

Om het concreter bloggen aan te pakken, heb ik meer screenshots en foto’s gemaakt van waar ik mee bezig ben. Ik heb bijvoorbeeld screenshots van de site en mijn contact met de opdrachtgever gemaakt.

Feedback coach over sprint 2:

Proactief & Communicatie:
Je bent actief aan de slag gegaan met mijn feedback. Ook ben je goed aan het werk met je reserveringssysteem. PHP vind je moeilijk maar je bent een doorzetter en gaat naar speedcourses om kennis te vergaren zodat je verder kan met je reserveringssysteem.

Professionaliteit:
Je mag inhoudelijk wat meer reflecteren op de feedback van de opdrachtgever. Je schrijft bijvoorbeeld: “Tijdens het gesprek hadden we het over wat ze in de site wil zien. Ik heb hier een lijstje van gemaakt en later mee aan de slag gegaan.” Wat was dat lijstje dan precies?
Een belangrijk punt voor verbetering vind ik: Tijdens de dagopening heb je je laptop dicht en luister je wat het programma voor die dag is.

Bij het retrospective gesprek die ik heb gehad van sprint 2 kreeg ik de feedback dat ik wat stiller moest zijn tijdens de dagopening. Ik heb dit proberen te verbeteren door pas na de dagopening, mijn laptop uit mijn tas te pakken. Ik heb mijn telefoon ook in mijn zak gelaten om afleiding te voorkomen. Ik merkte dat ik meer aandacht kon besteden aan de dagopening waardoor er minder onduidelijkheden waren voor de rest van de dag. Mbv bijvoorbeeld speedcourses.
Over het punt dat ik inhoudelijker moet reflecteren, heb ik gevraagd aan mijn coach wat ze hiermee precies bedoeld. Ze doelde vooral op een lijstje van de feedback van de opdrachtgever dat ik niet geupload zou hebben. Ik heb teruggekeken naar mijn blog van toen, maar het bleek dat ik deze wel heb laten zien op mijn blog. Ik besloot om na te vragen of het hier om ging. Uiteindelijk bleek dat deze onduidelijk op mijn blog heeft gestaan waardoor het leek alsof ik geen bewijsmateriaal mbt dat lijstje heb geupload.

 

Communicatie

Je hebt je beoogde- en daadwerkelijke ontwikkeling, ook op basis van Retrospectives, leesbaar gedocumenteerd op je blog en daarmee de lezer overtuigd dat er voldoende persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

In de eerste sprint heb ik vooral feedback gekregen over het regelmatiger bloggen. Ik heb hierboven beschreven hoe ik dat aangepakt heb en wat het resultaat daar van was.

Naast het bloggen heb ik in heel CLE 2 persoonlijke ontwikkeling gemaakt op gebied van programmeren. Tijdens het maken van de reserveringssysteem kwam ik tegen een aantal dingen aan wat ik op een bepaalde manier wilde hebben, maar nog geen ervaring mee had. Ik doel hier op het aanpassen van het datum type in html. Ik heb m.b.v. stack overflow informatie hierover opgezocht.  Ik heb me ook veel bezig gehouden met het implementeren van een API. Ik heb hier de benodigde hulp bij gekregen van een tweede jaars student.

Professionaliteit

Op welke wijze verloopt het contact tussen jou en de opdrachtgever? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen (opdrachtgever, peer-teamgenoten, docenten, web-expert?)

Ik heb afgelopen CLE naar mijn idee, voldoende contact gehad met mijn opdrachtgever. Ik merkte dat het contact voornamelijk vanuit mij moest komen. Ik vond dit eigenlijk wel fijn aangezien ik rustig aan de slag kon. Als ik vroeg om feedback had ze gelukkig bijna meteen tijd voor me. Als er onduidelijkheden waren, nam ik meteen contact met haar op om deze te verduidelijken. Ik doel hier op het moment dat ik mijn wireframe naar haar had toe gestuurd. Ze dacht dat dit de uiteindelijke website was en vond het hierom te simpel uit zien.

Ik merkte dat ik problemen had met het plannen. Ik deed van alles door elkaar waardoor ik snel het overzicht verloor. Ik ging in gesprek met mijn coach hierover en ze gaf me de tip om Trello te gebruiken. Dit is een site waar je een todo list kan maken. Deze opdrachten kan je gemakkelijk verplaatsen naar “gedaan” of  “mee bezig”. Dit heeft me goed geholpen om alles op een rijtje te zetten en overzichtelijk te kunnen zien wat ik nog moet doen en wat ik heb gedaan.

Afgelopen zaterdag was mijn opdrachtgever op bezoek bij me thuis. Aangezien dit niet gepland was, vond ik het niet het juiste moment om meteen mijn website te laten zien voor feedback. Ik wil niet te opdringerig over komen, dus heb ik aan haar gevraagd of ze aankomende maandag tijd had om ernaar te kijken. Gelukkig had ze het niet druk en had ze in de middag en avond tijd om feedback te geven. Zo gezegd zo gedaan. De maandag was ik thuis gebleven, omdat ik ziek was. Ik heb hier gebruik van gemaakt door in de middag met haar af te spreken. Ik heb ,zoals in de blog beschreven, gezegd dat het me niet was gelukt om al haar feedback van de vorige keer toe te passen. Ze vond dit niet erg, maar wilde wel graag dat ik ervoor zou zorgen dat er geen dubbele afspraken gemaakt zouden kunnen worden. Ik heb de belangrijkste feedback van de vorige keer wel kunnen toepassen.

Ik ben deze sprint ook langs een tweede jaars geweest om te vragen hoe een bepaalde API werkt. Het gaat hier om een API die kan herkennen of je meerderjarig of minderjarig bent. Deze student had hier al ervaring mee, dus leek het me handig om te vragen hoe ik deze API implementeer in mijn website. De camera en de check knop lukte mij zelf om voor elkaar te krijgen. Ik heb voornamelijk hulp gekregen met het herkennen van de percentage kind. Ik begreep bijvoorbeeld niet waarom ik via de console.log() de waarde 0 doorkreeg. Ik dacht dat de API niet werkte, omdat ik dacht dat dit het enige was wat ik doorkreeg. Wat ik niet doorhad, is dat de percentage van de hoeveelheid kind niet in de console.log() staat maar op de achtergrond van de website wordt geprint. Als het blijkt dat je volwassen bent kreeg je de waarde 0 door. Doordat ik dit niet getest heb met meerdere mensen leek het alsof de API het niet deed.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *