Retrospective 2.2

Proactief

Je bent na afloop van Retrospectives actief aan de slag gegaan met de feedback en hebt aantoonbaar gemaakt dat er op basis hiervan persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

Feedback coach over sprint 1:

Proactief: Je neemt eerder feedback niet mee naar deze periode. Je blogt nog steeds niet / te laat.

Communicatie: Ik zie geen blogposts mbt CLE2… Met terugwerkende kracht bloggen is niet de manier. Je ontwikkeling is daardoor niet op tijd inzichtelijk waardoor ik je niet kan coachen.

Ik kreeg afgelopen sprint de feedback dat ik niet of te laat blog. Ik heb dit naar mijn idee een stuk beter aangepakt door strenger voor mezelf te zijn en niet langer dan twee dagen later te bloggen. Hierdoor kon ik wat ik maandag had gedaan, in de ochtend van de woensdag bloggen. Dit hielp om te denken waar ik mee bezig was en mijn ochtend rustig op te starten. Na het bloggen kon ik weer verder waar ik maandag mee gestopt was. Ik vond dit een goede tactiek en het hielp erg goed. Ik heb bij de een na laatste blog, de blog per ongeluk op draft gezet waardoor de post niet geüpdate werd en mijn post van voor de vakantie niet te zien was op de site. Ik kwam hier maandag ochtend na de vakantie achter en heb het meteen opgelost.
Naast het regelmatig bloggen, denk ik dat ik ook vooruit ben gegaan op de kwaliteit van het bloggen. Daarmee doel ik op het bewijsmateriaal dat ik upload. Ik post nu vaker print screens van mijn website en gesprekken van mijn opdrachtgever. Hierdoor is te zien dat ik actief bezig ben met mijn project en contact met mijn opdrachtgever.

Communicatie

Je hebt je beoogde- en daadwerkelijke ontwikkeling, ook op basis van Retrospectives, leesbaar gedocumenteerd op je blog en daarmee de lezer overtuigd dat er voldoende persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

In het punt hierboven heb ik beschreven hoe ik het regelmatig bloggen heb aangepakt. Dit was gebaseerd op de feedback die ik afgelopen sprint heb gekregen. Naast het bloggen heb ik een persoonlijke ontwikkeling gemaakt op een ander vlak, namelijk programmeren. Tijdens het maken van de reserveringssysteem kwam ik tegen een aantal dingen aan wat ik op een bepaalde manier wilde hebben, maar nog geen ervaring mee had. Ik doel hier op het aanpassen van het datum type in html. Ik heb m.b.v.. stack overflow informatie hierover opgezocht. Ik kwam veel widgets tegen die zo goed als klaar waren. Ik wil liever iets zelf maken, zodat ik het beter kan begrijpen. Dit kost meet tijd maar leer je wel beter van.

Professionaliteit

Op welke wijze verloopt het contact tussen jou en de opdrachtgever? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen (opdrachtgever, peer-teamgenoten, docenten, web-expert?)

Ik heb in deze sprint mij opdrachtgever een clickable wireframe gegeven. Het doel hiervan was om feedback te krijgen, zodat ik weet wat de belangrijke dingen zijn waar ik op moet focussen.
Blijkbaar was ik niet duidelijk over het feit dat het een wireframe was en niet een prototype. Mijn opdrachtgever dacht dat dit al de uiteindelijke site was en kwam met de opmerking “Erg simpel vind je niet?”. Ik besloot om toen telefonisch contact met haar op te nemen zodat ik het verbaal kon uitleggen om verdere verwarring te voorkomen. Tijdens het gesprek hadden we het over wat ze in de site wil zien. Ik heb hier een lijstje van gemaakt en later mee aan de slag gegaan.

Ik schrijf deze retrospective om 10:00 en ik ben van plan om zo naar een speedcourse te gaan over PHP. Hier leer ik hoe ik dubbele boekingen kan voorkomen. Daarnaast ben ik ook naar mijn coach gegaan om verdere uitleg te krijgen over de sprinteisen. Ik had namelijk het idee dat ik dit in afgelopen sprints niet goed begreep waardoor ik deze punten niet voldoende had onderbouwd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *