Sprint 2.2

4-12-2019

Vandaag was het begin van een nieuwe sprint. Hierom ook de dag van de deadlines. Ik had vandaag twee deadlines. Een was voor de retrospective post van sprint 1. De deadline hiervan was om 12:00. Na een ochtend geconcentreerd bloggen is het me gelukt om deze deadline te halen. Ik heb jammer genoeg niet de retrospective gehaald, omdat mijn blog niet goed onderbouwd was. Ik heb echter goede feedback gekregen die ik ga verwerken in de aankomende sprint.

Na de eerste deadline heb ik ook een deadline om mijn herkansing retrospective van CLE 1 sprint 3 die ik uiterlijk om 23:59 af moet hebben. Ik heb de rest van de dag hieraan gewerkt en de STARR methode toegepast om een zo goed en volledig mogelijke blog te laten zien.

9-12-2019

In sprint 1 heb ik de homepagina gemaakt samen met een inlogpagina. Vandaag was mijn plan om een confirmationpagina te maken en een deel van de interface voor de admin (opdrachtgever). Hieronder is de confirmation pagina te zien:

Het maken van deze pagina ging erg snel. Ik heb hetzelfde thema gebruikt voor de confirmation pagina als dat ik heb gebruikt voor de inlogpagina. Naast deze pagina heb ik ook een begin gemaakt met de interface voor de adminpagina. Hieronder is te zien hoever ik ben gekomen:

Ik heb hierbij wederom een deel van hetzelfde thema gebruikt als dat ik bij de vorige afbeelding heb gebruikt. Door verschillende tests kun je zien dat ik er al afspraken zijn gemaakt. Het doel na het afkmaken van deze site is om de edit pagina te maken die ervoor zorgt dat de admin de afspraken kan aanpassen.

16-12-2019

Vandaag was een kort dagje en er moest redelijk wat gebeuren. Aan het begin van de dag werd ik apart genomen door mijn coach om het te hebben over hoe het ging en hoe ik de dag zou gaan aanpakken. We hebben toen samen een planning gemaakt voor de dag en afgesproken dat we elke maandag met elkaar zouden zitten om het te hebben over de voortgang hieronder is een foto te zien van de dagplanning:

 

Mijn retrospective van CLE 1 was prioriteit nummer 1. Ik heb me als eerst gefocust op het af hebben van die blogpost. Ik had eerder al een groepsrollen test gedaan, die mij werd aangeraden door mijn coach. Hierdoor kon ik makkelijker mijn doel in het team bepalen en erover schrijven.

Na het schrijven van mijn blogpost,e ging ik een planning/todo lijst maken. Ik heb gekozen voor Trello zodat ik gemakkelijk mijn doelen kan verslepen om zo duidelijk te maken hoe ver ik ben in het werkproces. Hieronder is te zien hoe ik de planning gemaakt heb:

 

Na de planning ben ik voor de rest van de dag bezig geweest met een specifieke must have. Van de volgende user story:

Als kapster wil ik niet dat er dubbele afspraken gemaakt kunnen worden via het reserveringssysteem, zodat ik mensen niet achteraf hoef teleur te stellen.

defenition of done:

Deze story is behaald zodra de gereserveerde tijdslot niet meer beschikbaar is voor volgende klanten.

 

Het is mij niet bepaald gelukt om deze user story uit te werken, omdat ik PHP toch nog lastig vind. Na hulp gevraagd te hebben aan mijn kteamgenoot en jaargenoten, kwam ik hier nog steeds niet uit. Ik heb besloten om hier woensdag op terug te komen en om hulp te vragen aan een docent.

18-12-2019

Vandaag was een korte en drukke dag voor mij. Gister had ik een mail gekregen waarin stond dat ik proefstudeerders moest begeleiden tijdens CLE. Gelukkig was dit samen met mijn teamgenoot zodat we toch nog konden werken aan ons project.

De wireframe die ik heb gemaakt, heb ik clickable gemaakt. Hierdoor kan ik deze naar mijn opdrachtgever sturen om er vervolgens samen achter te komen of dit het juiste ontwerp is wat bij haar past. Toen ik deze wireframe af had, heb ik meteen een link van deze gestuurd naar mijn opdrachtgever.

Ze zei dat ze er naar zou kijken en een paar dagen later kreeg ik de volgende reactie:

Ik besloot om te bellen, omdat er duidelijk onduidelijkheden waren. Blijkbaar dacht mijn opdrachtgever dat ik al complete website had gemaakt. Ik heb via het telefoontje duidelijk gemaakt dat dit een ontwerp is van hoe de website eruit gaat zien en dat er geen verdere functionaliteiten aan toegevoegd zijn naast de knoppen waar je op kan klikken. Ze begreep het en gaf mij hier vervolgens feedback voor. Ik heb deze feedback tijdens het telefoontje opgeschreven op een kladblokje.

Hieronder is de wireframe nog te zien door op de link te klikken.

wireframe

Na het afmaken van deze wireframe heb ik de interface van de admin afgemaakt, waardoor ze de afspraken niet alleen gestructureerd terug kan zien, maar dat het er ook goed uit ziet. Hieronder is een foto te zien met hoe het er uiteindelijk uit ziet:

 

06-01-2019

De eerste dag na de kerstvakantie was weer even inkomen. Ik had voor vandaag als doel om de dropdown zo te maken dat je een keuze moet maken. Hiervoor had je als gebruiker de keuze om “Geen behandeling” te kiezen. Ik heb hier met mijn opdachtgever over gesproken en ze wil dat de gebruiker een keuze maakt. Daarnaast kreeg ik ook feedback over de behandelingen zelf. Mijn opdrachtgever wil graag dat de prijzen en de duur van de behandelingen erbij staan zodat de klanten rekening kunnen houden met hoe veel tijd ze voor deze behandeling vrij moeten maken.

Naast de behandelingen heb ik een minimale en maximale datum ingesteld waarop je kunt reserveren. Ik heb gevraagd aan mijn opdrachtgever, hoelang van te voren ze wil dat klanten kunnen reserveren. Als antwoord kreeg ik twee maanden. Dit heb ik dus gedaan. Klanten kunnen niet eerder dan het heden reserveren en niet later dan twee maanden na het heden.

Vervolgens heb ik de kiesbare tijd aangepast. Eerst moest je zelf een tijd invoeren, zonder dat je kan zien van hoe laat tot hoelaat het mogelijk is om te reserveren. Ik vond dit erg onhandig dus heb ik ervoor gekozen om een dropdown menu te maken waar de beschikbare tijden instaan. Dit is ook makkelijk om in het vervolg zo aan te passen dat de gereserveerde tijden wegvallen, waardoor je dubbele reservaties kunt voorkomen.

Ik heb hier de ochtend aan gezeten en me vervolgens gericht op het voorkomen van dubbele reserveringen.

Ik heb nagedacht over hoe ik dit zou kunnen doen. Ik dacht eraan om al de datums van de reserveringen te echoën en vervolgens te laten weghalen uit de kalender met javascript. Vervolgens heb ik opgezocht goe ik dit zou kunnen doen, maar ik kon niks bruikbaars vinden op internet. Ik besloot om hier woensdag op terug te komen en het dan te vragen aan een programmeer docent hoe ik dit probleem het best kan aanpakken.

 

One thought on “Sprint 2.2”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *