Retrospective 2.1

Proactief

Je bent na afloop van Retrospectives actief aan de slag gegaan met de feedback en hebt aantoonbaar gemaakt dat er op basis hiervan persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

Het grootste deel van de feedback dat ik kan meenemen uit vorige retrospectives gaat over het uitgebreider beschrijven wat ik heb gedaan in die sprint. Op het gebied van dingen doen tijdens de sprint is niks op aan te merken en ik ben daarom ook verder gegaan met dezelfde werkwijze.
Mijn leerstrategie deze sprint was om een nieuwe website te maken die duidelijk een verbetering is ten opzichte van mijn vorige website. Dit baseer ik natuurlijk niet op mijn eigen mening maar op die van de gebruikers en die van mijn opdrachtgever. Ik heb hierdoor geleerd om meer naar de mening van mijn opdrachtgever en de klanten te luisteren.

De feedback die ik heb gekregen van mijn coach ging voornamelijk over het uitgebreider en regelmatiger bloggen. Naar mijn idee heb ik het eerste goed verwerkt, maar is het regelmatiger bloggen toch nog lastig. Ik vind het lastig om de afspraak om na elke projectdag te bloggen, na te komen. Om ervoor te zorgen dat ik dit volgende sprint wel ga doen, ga ik vragen aan mensen om mij heen op school of ze me er aan willen herinneren. Als ik dit aan meerdere mensen vraag is de kans klein dat ik het niet doe.

Communicatie

Je hebt je beoogde- en daadwerkelijke ontwikkeling, ook op basis van Retrospectives, leesbaar gedocumenteerd op je blog en daarmee de lezer overtuigd dat er voldoende persoonlijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

Ik heb ervoor gezorgd dat ik minimaal voor elke CLE dag een blog heb staan. Ik heb de feedback gekregen om dit regelmatiger en uitgebreider te doen. Dat komt omdat ik niet altijd de motivatie heb om meteen op de dag zelf te bloggen waardoor het meestal later gebeurd. Hierdoor gaat de kwaliteit van de blog omlaag. Als ik ervoor zorg dat ik regelmatiger blog, kan dit uitgebreider.

Blog

Professionaliteit

Op welke wijze verloopt het contact tussen jou en de opdrachtgever? Hoe kritisch ben je op eigen handelen en sta je open voor feedback van anderen (opdrachtgever, peer-teamgenoten, docenten, web-expert?)

Ik heb ervoor gekozen om de zelfde opdrachtgever als vorig jaar te gebruiken. Deze weet daarvan en vond het goed dat ik nogmaals een reserveringssysteem voor haar zou maken. Ik heb uitgelegd dat ik van plan ben om een soortgelijke website te maken maar vervolgens te ‘upgraden’.
Het contact tussen mij en mijn opdrachtgever is erg goed. Ze is mijn buurvrouw en ook mijn kapster. Daarnaast komt ze regelmatig op bezoek, dus kan ik gemakkelijk om feedback vragen.

Om ervoor te zorgen dat ik niet alleen de mening van mijn opdrachtgever krijg, heb ik ervoor gekozen om een jaargenoot mijn oude website te laten testen. Mijn opdrachtgever is een kapster. Hierdoor valt mijn testpersoon in de doelgroep van de klanten van mijn opdrachtgever. Ik heb mijn testpersoon de opdracht gegeven om een reservering te plaatsen en heb gevraagd om hardop te denken. Hierdoor kon ik meteen feedback noteren en deze meenemen in de ontwikkeling van de website.
De feedback die ik heb gekregen van mijn testpersoon heb ik genoteerd en vervolgens laten goedkeuren door mijn opdrachtgever. Hierdoor weet ze precies waar ik mee bezig ben en ontstaat er duidelijkheid binnen onze samenwerking. Hieronder zijn de goedgekeurde verbeterpunten te zien:

Bij de ontwikkeling van de website heb ik vragen over code gesteld aan mijn teamgenoot en een peer-coach (Amber). Deze hielpen me voornamelijk met CSS in mijn website. Door mijn teamgenoot ben ik op de volgende websites gekomen:
Freecodecamp.org
Flexboxfroggy.com
en diverse css sites als aanvulling waaronder w3Schools.com

Hierboven is een opdracht te zien op Flexboxfroggy.com waar de bedoeling is dat ik de kikkers op de juiste kleur zet mbv flex box commands.
Deze websites hebben mij enorm geholpen met het structureren van mijn site.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *